کنکور ۱۴۰۰ و بدعت خطرناک سازمان سنجش

فضل‌الله عرب، گروه تعاملی الف،   4000423012 ۶۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
کنکور ۱۴۰۰ و بدعت خطرناک سازمان سنجش

پرونده‌ی کنکور ۱۴۰۰ هم بسته شد و سر و صداهای بسیار زیادی ایجاد کرده است. سوالات ریاضی مخصوصا در کنکور تجربی کاملاً خارج از بافت کتاب‌های درسی و کنکور بوده و باعث آسیب شدید روحی روانی به دانش‌آموزان شده است. 

یکی از مدرسین معروف ریاضی کنکور که در صدا و سیما برنامه دارد و کارشناس ارشد مهندسی است اذعان داشته علیرغم اطلاعات زیادتری که از ریاضی دارد حل ۳۰ سؤال ریاضی کنکور تجربی سه برابر زمان پیشنهادی سازمان سنجش برای حل سوالات این درس، از او وقت گرفته است. نکته فاجعه‌آمیزتر اینکه ۲ سؤال از این ۳۰ سؤال دارای گزینه‌های غلط بوده (یعنی جواب درست بین گزینه‌ها نبوده) و یک سؤال هم صورت سؤال گنگ و نامفهوم بوده و این یعنی حتی سازمان عریض و طویل سنج حتی از طراحی ۳۰ سؤال ریاضی بدون مشکل برای مهم‌ترین کنکور کشور عاجز بوده است. نکته مهم‌ اینجاست که ظاهراً حتی یک نفر در سازمان سنجش هم این سؤالات را پایش و بررسی مجدد نکرده است که متوجه این ایرادات بشود.

یکی از مؤلفین کتاب ریاضی آموزش و پرورش هم در بیانیه‌ای اعتراض خود نسبت به طراحی این سؤالات را اعلام کرده است. یک آزمون نرمال باید شامل سؤالات ساده، متوسط و‌ دشوار و بسیار دشوار باشد تا به درستی سطح علمی دانش‌آموزان را تفکیک کند اما سؤالات ریاضی فاقد این ویژگی بودند و به جرئت می‌توان گفت کسی که کلاً درس ریاضی را نخوانده بود هیچ تفاوتی با کسی که در طول سال حتی ۲۰۰۰ ساعت روی این درس وقت گذاشته بود، نداشت.

بعد از آن که سازمان سنجش پایش را در یک کفش کرد و کنکور نظام قدیم برای کنکور ۱۴۰۰ را تمدید نکرد این میخ آخر دولت دوازدهم و سازمان سنجش بر پیکر کنکوری‌ها بود. جو ترس و ناامیدی و استرس تمام کنکوری‌های ۱۴۰۱ را در بر گرفته و این بدعت خطرناک (طرح تست خارج از  کتاب‌های درسی) باعث شده سردرگم و بلاتکلیف بمانند و روحیه مطالعه نداشته باشند. چرا که با این نحوه طراحی سؤالات کنکور، مطالعه‌ی منابع کنکور و دروس دبیرستان، داوطلب را به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رساند. 

سازمان سنجش برای کنکور زبان تخصصی منبع مشخصی اعلام نکرده و داوطلبان می‌دانند این کنکور منبع ندارد و لذا از بقیه منابع استفاده می‌کنند اما وقتی سازمان سنجش منبع طرح سؤالات ریاضی را کتاب‌های دهم، یازدهم و‌ دوازدهم اعلام‌ کرده است این ظلم است که سر جلسه کنکور داوطلبان را با این سؤالات سخت و سنگین که خارج از بافت کتاب است مواجه کند. طرح سؤال در بقیه دروس هم خالی از ایراد نبوده اما درس ریاضی فاجعه‌ی کامل بوده است.

اصولاً سؤالات کنکور باید سؤال ساده هم داشته باشد و حتی ۴-۳ تست کنکور عیناً از تمرینات کتاب درسی باشد تا دانش‌آموز بی بضاعتی که در روستاهای محروم  زندگی می‌کند و به خاطر شرایط مالی به کتاب تست و معلم کنکور و ... دسترسی ندارد با خواندن کتاب درسی حداقل از پس این سؤالات بربیاید. اولین درس اختصاصی کنکور تجربی زمین شناسی است اما به خاطر صفر بودن ضریب این درس در زیر گروه یک داوطلبان با درس ریاضی شروع می‌کنند و به خاطر مواجهه با این سؤالات سنگین و غیراستاندارد علاوه بر اینکه روحیه خود را باختند نتوانستند زمان را مدیریت کنند و حتی برای پاسخگویی به سؤالات دروس آخر دفترچه یعنی فیزیک و شیمی وقت کم‌ آوردند. بالاخره داوطلبی که برای مطالعه‌ی درس ریاضی در طول سال کنکور، زمان زیادی صرف کرده انتظار ندارد که پاسخنامه‌ی این درس را سفید باقی بگذارد. بله، درست شنیده‌اید. هر ۳۰ سؤال درس ریاضی کنکور تجربی، چالشی، بدیع، خارج از چارچوب کتاب درسی و بسیار سخت بودند. در همه‌ کنکورهای قبلی نهایتا ۳-۲ تست این مدلی و بسیار وقت‌گیر برای تفکیک رتبه های تک رقمی وجود داشت اما طراح سؤال این بار قصد داشت همه‌ی داوطلبان را غافلگیر کند. 

کنکور ۱۴۰۰ هم برگزار شد اما باید وزیر علوم، رییس سازمان سنجش، طراح سؤالات ریاضی و همه عوامل دخیل در فاجعه کنکور ۱۴۰۰ بابت این کنکور پاسخگوی کمیسیون آموزش مجلس و‌ نهادهای ذی ربط باشند تا در کنکور سال‌های بعد این فاجعه تکرار نشود.

در غیر این صورت بیم این می‌رود که فاجعه طراحی سؤالات ریاضی کنکور ۱۴۰۰، در کنکور سال‌های بعد به بقیه دروس هم سرایت کند و داوطلب بعد از یک سال مطالعه‌ی سنگین و کلی شب بیداری و زحمت و‌ تلاش با سرافگندگی جلسه‌ی کنکور را با درصدهای «صفر» ترک کند.