نظرات برگزیده مخاطبین الف: تعهدات آمریکا تضمین اجرایی هم دارد؟/ رئیسی باید ایده جدیدی در سیاست خارجی مطرح کند/ مسئولین ستاد اجرایی درباره واکسن برکت با مردم صادقانه رفتار کنند

گروه سیاسی الف،   4000423011 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: تعهدات آمریکا تضمین اجرایی هم دارد؟/ رئیسی باید ایده جدیدی در سیاست خارجی مطرح کند/ مسئولین ستاد اجرایی درباره واکسن برکت با مردم صادقانه رفتار کنند

مخاطبین الف درباره «فهرست تحریم‌هایی که آمریکا حاضر به لغو آن‌ها شده است» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*آمریکا یه چن سال دیگه هم میخواد ما رو سرکار بذاره..

*حالا در عوض اینکارها ایران چی باید بکنه

*انسان عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشود

*اگرقراره این همه تحریم لغو بشه چراهرروز قیمت اجناس بالاتروبالاترمیره

*اول باید راست ازمایی بشه بعد ایران قبول کنه ک امریکا نزنه زیر همه چی اصل نمیشه ب دشمن اعتماد کرد

*درد آمریکا وارد شدن دوباره به ۱+۵ است و لغو تحریم‌های آبکی که سود چندانی ندارد برای ایران ندارد طعمه سر قلاب است

*با امریکا باید مثل خودشان طرف شد کوتاه نیامده باقدرت صحبت کرد والسلام

*لحظه ای درنگ برای کشور ما جایز نیست خدا قوت تیم مذاکره کننده

*یک گزینه هم ازتحریمهابردارند بازم سودکردیم.پدرمان درامد

*این هم یک سراب هست به امید رسیدن به آب به چندین سراب رسیدیم

*مازنده شماهم زنده آمریکا به هیچ عهدی وفادار نخواهدبود. عملکرد گذشته این کشور این و ثابت میکنه

*آیا ضمانت اجرایی هم دارد. یا فقط ی تیکه کاغذ است.

*و اما التزام عملی آمریکا به برجام چی شد.

*چه ضمانتی گرفتید بعد ۵یا ۶ ماه دیگه بعد از ریختن بتن و نابود کردن تجهیزات خودموم زیر وعده و قراردادو عهدنامه نزنن .مگه اروپا تونست امریکارو قانع کنه که این بشه دومی.بایستی ضمانت گرفته شه.

*مردم خیلی خسته شده و از مسئولان می‌خواهیم، با برداشتن هر تحریمی موافقت کرده تا حداقل یک سال مردم زندگی راحتی داشته باشند

*فردا از تحریم درمیاد یا طرفهای معاملاتو تحریم یا تهدید میکنه که فایده ای نداشته باشه یا بعدی کلا زیر بازی بزنه

*18 سال است قرار است آمریکا تحریمها را لغو کند .

*امریکا همش دروغه هیچ تحریمی لغو نمیشه الان ۶ماه گذشت ۳سال دیگه هم همینه منتظر نباشید.

*حالا تعهدات آمریکا چه تضمین ی داره،که مثل ترامپ بازی از خودشون در نیاورند

*ضمانت اجرایی اش لغو مکانیسم ماشه باشه بجای اون جهت تایید به عنوان مثال تخلف یکی از طرفین حتما باید ۵عضو دائمی شورای امنیت رائیشون هم عرض باشه و نیاز به تایید هر ۵ عضو باشه

*باید بهشان بفهمانید که ایندفعه دیگه اگر خراب بشه درست شدنی نیست و ایران دیگر به هیچکس و هیچ چیز اعتماد نخواهد کرد و تا اخر پیش خواهد رفت

*اميدواريم به تعهدات خود پايبند باشند. نه اينكه با رفتن بايدن رئيس جمهور بعدي آن را لغو كند .

*بعید میدانم امریکا اهرم فشار(تحریم) را کنار بگذارد با منطق سازگار نیست.

*این تحریمها را بر میدارد ولی با یک بهانه همه تحریمها را دوباره بر میگرداند

*عده ای میگفتند برجام فاجعه بود

*(پاسخ به کامنت بالا)واقعاً نبود؟ بعد از هشت سال توقف برگشتیم نقطه سر خط . اگر آمریکا و اروپا به تعهدات خودشان عمل می کردند الان نیاز به خواهش و تمنا داشتیم . فرجام ضمانت اجرایی ند

***

یادداشتی با عنوان «حافظه تاریخی و سیاست خارجی رئیسی» با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد. تعدادی از این نظرات را می خوانید:

*سیاست خارجی در دولت تعیین نمی شود که بحث اثر گذاری میکنید دولت فقط مجری سیاست هاست

*کاشکی لیستی از نخبگان اقتصادی و سیاسی و فرهنگی که مد نظرتان بود را هم می آوردید، و بیان می فرمودید این نخبگان همان هایی هستند که در دهه های گذشته مسئولیت داشته اند یا اینکه آکبند ،نو و بی تجربه اند که سعی و خطایی خواهند بود. کاشکی می فرمودید که روش های برون رفت از مشکلات قبلا در کشورهای دیگر تجربه شده اند و اگر ما بخواهیم غیر از راههای تجربه شده و موفق راه دیگری برویم ( دوباره چرخ را اختراع کنیم) اتلاف وقت و هزینه خواهد بود که نه زمان اولی است و به دومی است.

*باید با خارج رابطه خوبی داشت ولی هیچوقت نباید کشور به خارج متکی بشه

*خود رئیسی گفته که اولویت دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی توجه به همسایگان است! حالا یک سؤال مهم پیش می‌آید که این همسایگان چه کشورهایی هستند؟ آیا منظور از همسایگان مثلاً بهبود روابط با عربستان است یا منظور از همسایگان کشورهایی مثل عراق، سوریه، لبنان و یمن و اینجور کشورهاست؟

*مشکل اصلی در این است که تعریف مشخص جامع و مانعی از منافع ملی ارائه نشده است .و آنچه که تحت عنوان عمق استراتژیک انقلاب و جبهه مقاومت به عنوان پایه تصمیم گیری ها در سیاست خارجی است .. پس ما الان در یک بی هویتی از تعریف منافع ملی قرار داریم . که در چنین فضایی حتما به مشکل بر می خوریم . سیاست خارجی قوی قبل از هر چیز احتیاج به اتکای عمومی دارد

*اگر سیاست خارجی که در گذشته تجربه شده است کارایی داشت که الان کشور در این حال و روز نبود بهتر است اقای رئیسی بی خیال تجربه شود گذشتگان شود

*بنظر حقیر با توجه به همایندی بحرانهای بزرگ در کشور از اقتصاد و فرهنگ تا محیط زیست و سلامت روان اجتماعی، نیاز به اولویت بندی و حل مرحله به مرحله مشکلات ضرورت دارد. دولت منتخب میتواند برای هر دو سال دو یا سه اولویت اصلی تعریف و بر حل آنان تمرکز کند. شکی نیست که اقتصاد مبرمترین چالش کشور است و البته اینکه چگونه باید مشکل اقتصاد که خود مشتمل بر مباحث گسترده ای نظیر تورم، اشتغال، تولید، مسکن، ثبات ارزش پول ملی، فسادزدایی، تحریم و غیره است حل شود خود قصه مفصلی است. اولویت بعدی از نظر حقیر محیط زیست است که اگر مشکلات کم آبی و تمرکززدایی از تهران و برخی کلان شهرها در اولویت قرار نگیرد و فکری عاجل برای مشکل کم آبی نشود هر لحظه باید منتظر فاجعه بود. فرهنگ مسئله اولویت دار و بسیار پیچیده دیگری است که به وضوح از سقف توان رسانه ملی بسیار فراتر و گسترده تر است و نیاز به بهره گیری از متخصصین اصیل فرهنگی از تمام طیفهای نظری احساس میشود.

*روحانی و ظریف 8 سال اقتصاد کشور را معطل مذاکره و برجام کردند و از تولید و صنعت و اشتغال آفرینی غافل شدند به همین دلیل دولت شون شکست خورد.

*تا موقعی که با قدرت های جهانی تعامل صورت نگرفته و خصومت ها کنار گذاشته نشوند، هیچ یک از مشکلات کشور حل نخواهند شد.

*(پاسخ به کامنت بالا)در 8 سال گذشته که با امریکا و غرب تعامل کردیم چرا تحریم ها و تهدیدات و ترورها افزایش یافت و مشکلات کشور و مردم بیشتر شدند ؟!

***

مخاطبین الف درباره مطلبی با عنوان «به اعتماد عمومی حساس باشیم...» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*آقای مخبر رئیس ستاد اجرایی خودش مصاحبه کرد و بارها اعلام کرد تا پایان خرداد یک میلیون و تا پایان تیرماه 5 میلیون و از اول مرداد حداقل هر ماه 10 میلیون واکسن تولید خواهند کرد پس چی شد؟

*هر وقت شفافیت درست شد مطمئنا مردم اعتماد میکنن. برای یک بار هم شده اعتماد مردم و جلب کنید ببینیم اصلا این ستاد اجرایی فرمان امام کارش توی کشورمون چیه؟

*خوب است مسئولین برکت بابت این همه مصاحبه های متناقض و کاستن از اعتماد عمومی پاسخگو باشند باور کنید با صداقت و روراست بودن با مردم بسیاری سوء تفاهمات برطرف می شود و سرمایه اجتماعی تا حدودی جبران می شود. مسئولین برکت لطفا شتاب کنید.

*واقعا مدیریت کرونا ول است ایران ۸ نوع واکسن ساخته واز خارج هم ۴نوع واکسن وارد کرده ومردم در ارمنستان واکسن می زنند وزیر بهداشت به مدیریت کرونا افتخار می کند.سخن گوی بهداشت به مردم فحش می دهد معاون بهداشت مقصر را مردم می داند که ماسک نمی زنند و مردمی که هر روز می میرند .واین نامعادله چند وجهی کی حل می شود؟

*مسولان برکت به نظرم باید بابت اشتباه محاسباتی در تولید انبوه واکسن از مردم عذرخواهی کنند

*جلب اعتماد عمومی مردم از طرف حاکمیت، تنها کلیدی است که می تواند درهای بسته توسعه وشکوفایی کشور را باز کند. راه دومی نیست .

*واقعا فاجعه است امیدواریم دولت آقای رئیسی سریعا اعتماد عمومی را جلب کرده و مشکلات را به سرعت رفع فرماید خیلی باعث تاسف است واقعا در شان ملت ما نیست این شرایط که مسلمان برود در ارمنستان برای واکسن تاسف برای عملکرد دولت روحانی

*انشالله این دولت هم تموم بشه ببینیم بی کفایتی ها تمام میشه یا نه

*با گرامیداشت تلاش های فراوان دانشمندان ایرانی ، ولی پرسش در اینجاست که آیا ما برای ساخت این شمار دهها میلیونی برای هر نوبت واکسیناسیون، نیازی به وارد کردن مواد اولیه برای تولید و یا حتی تهیه شیشه ویال واکسن نداریم ؟!؟!؟!؟!؟!؟

*مجموعه برکت تلاش زیادی برای واکسن انجام داده است. از طرفی راه اندازی و پایداری خطوط تولید کار بسیار طاقت‌فرسایی است. اما مسئولان ستاد و وزارت بهداشت باید با تدبیر بیشتر و حرفه‌ای‌تر اطلاع‌رسانی کنند تا باعث نشود وعده‌هایشان غیر واقعی به نظر برسد.

*از اول نباید ورود واکسن به ایران ممنوع می شد.

*(پاسخ به کامنت بالا)فروش واکسن به ایران تحریم بود بایدن اخیرا بعد از ساخت واکسن های ایرانی تحریم واکسن را برداشت.