هشت نکته با رئیس‌جمهور هشتم‎

احمد شیرانی تک آبی، گروه تعاملی الف،   4000402011
هشت نکته با رئیس‌جمهور هشتم‎

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در 28 خرداد 1400 با پیروزی سید ابراهیم رئیسی به پایان رسید. سوء مدیریت دولت روحانی در کنار فشار تحریم‌های ایالات متحده امریکا، اوضاع معیشتی مردم را در شرایط بحرانی قرار داد. این مهم موجب سرخوردگی جامعه شد. کاهش مشارکت سیاسی و سهم آرای باطله در انتخابات اخیر شاهد این مدعاست. با این وجود همگان در انتظار اقدامات دولت سیزدهم هستند. در این راستا هشت نکته را با رئیس جمهور هشتم در میان می‌گذارم:

1- رئیس جمهور محترم بواسطه حضور مستمر در اجزای مختلف حاکمیت و در قامت یک حقوقدان، قطعا به حیطه اختیارات قوه مجریه واقفند، مکررا از خنثی سازی تحریم‌ها و سهم سوء مدیریت داخلی در نابسامانی امروز سخن گفته‌اند و از طرفی مجلس و سایر ارکان نظام، همسو با آرای آیت‌الله رئیسی هستند بنا براین مردم در پایان دولت سیزدهم بهانه هایی از جمله تحریم، حاکمیت دوگانه، تدارکاتچی بودن رئیس جمهور (که ادله دولت روحانی و حامیانش در توجیه نارسایی‌ها بود)، حتی دریافت زمین سوخته از دولت قبل را از فردی همچون سید ابراهیم رئیسی نخواهند پذیرفت. راه بر تمام توجیهات احتمالی بسته است.

2- یکی از دلایل محبوبیت ابراهیم رئیسی، کارنامه موفق در آستان قدس رضوی و قوه قضائیه بوده است. در واقع کارنامه دیروز رئیسی می‌تواند تضمینی برای وعده‌های امروز و فردایش باشد. به نظر نگارنده راز موفقیت رئیس جمهور منتخب در مسئولیت‌های پیشین "اصلاح نرم افزار" مجموعه‌های مذکور بوده؛ کشور امروز نیازمند جهش است، و این جهش محصول تحول بنیادین در ساختارهای معیوب خواهد بود، تحول نیز از طریق روزمرگی و تصمیمات خلق‌الساعه حاصل نخواهد شد. اصلاح سیستماتیک یا همان اصلاح نرم افزار، کار دشواری است که اقدامات موردی موثر را به رویه‌های جاری یک سیستم تبدیل می‌کند. اکنون رئیس‌جمهور منتخب باید نرم‌افزار قوه فشل مجریه را اصلاح نماید.

3- اقناع عمومی، جذب حداکثری و افزایش سرمایه اجتماعی باید رویکرد محوری دولت سیزدهم باشد. جامعه دیگر کشش تنگ‌نظری‌ها و دو قطبی‌سازی‌ها را ندارد. سرمایه اجتماعی نحیف تر از آن است که زیر شلاق سخنان نسنجیده و هزینه‌زا دوام بیاورد. دولتمردان و صاحبان تریبون در دولت سیزدهم باید با زبان نرم و مهربان با اقشار مختلف با عقاید متنوع سخن بگویند و باید آنگونه باشند که ابراهیم رئیسی، خود در مصاحبه مطبوعاتی اشاره کرد: " نسبت به کاهش هزینه‌های اجتماعی اقدام خواهم کرد و هر امری که سرمایه اجتماعی را افزون کند در دستورکار دولت مردمی خواهد بود"

4- مردم از شعار خسته شده اند، کشور نیازمند مردان میدان است که شرعا و اخلاقا خود را مقید به کار برای مردم بدانند. تمام شعارهای ممکن توسط دولت‌های قبل داده شده، وعده‌هایی که در هزار توی بی تدبیری، روزمرگی، بی غیرتی و توجیه تراشی مدیران به فراموشی سپرده شده، امروز مردم به جای شعار، کار و به جای وعده؛ نان می‌خواهند.

5- باید امید را به مردم بازگرداند، آنها از داشتن یک زندگی معمولی با شغل و مسکن مناسب نا امید هستند. از کاهش فاصله طبقاتی و حقوق برابر نا امید هستند. رئیس‌جمهور هشتم می‌تواند با عملکرد مسئولانه خود امید به آینده را به مردم هدیه دهد.

6- باید رئیس جمهور همه مردم ایران بود. از آنهایی که در انتخابات شرکت کردند تا کسانی که پای صندوق نیامدند. رئیس‌جمهور همه موافقان و مخالفان. آیت‌الله رئیسی باید آنگونه بیندشند، سخن بگویند و رفتار کنند که همگان با احترام یاد کنند. ابراهیم رئیسی باید رئیس‌جمهور جغرافیای ایران باشد.

7- می‌بایست با اصلاح قوه مجریه، زمینه‌های وقوع فساد را از بین برد. باید با ترمیم قانون خصوصی سازی، اصلاح نظام بانکی و مالیاتی، بروز رسانی قوانین به منظور حذف رانت، تعارض منافع و امضاهای طلایی؛ دولت را از لوث وجود یقه سفیدها پاک کرد.

8- مردم؛ مدیرانی شایسته و پاک دست می‌خواهند. کارگزارانی متخصص و متعهد. تشکیل کابینه‌ای فراجناحی و کارآمد ابزار قدرتمند سید ابراهیم رئیسی در تحقق وعده‌ها خواهد بود. دولت مردمی باید عاری از مدیران چاپلوس، فاسد یا متهم به فساد، ریاکار و دروغگو باشد.

بسیاری چشم امید به دولت سیزدهم دارند حتی آنهایی که در انتخابات شرکت نکردند، یا به سید ابراهیم رئیسی رای ندادند، کارنامه دولت جدید نقش مهمی در دمیدن رایحه امید در کشور دارد. رئیس جمهور محترم؛ جناب آقای رئیسی لطفا از امید و اعتماد جامعه صیانت کنید.