روایت سیزدهم| در مناظره پایانی چه گذشت؟ / هاشمی اگر بود به چه کسی رای می داد؟/ لاریجانی: دلایل رد صلاحیتم را منتشر کنید!/ توییتِ همتی چین را با کره شمالی اشتباه گرفت

سیاسی،   4000322047 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
روایت سیزدهم| در مناظره پایانی چه گذشت؟ / هاشمی اگر بود به چه کسی رای می داد؟/ لاریجانی: دلایل رد صلاحیتم را منتشر کنید!/ توییتِ همتی چین را با کره شمالی اشتباه گرفت

مناظره آخر تلویزیونی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز به پایان رسید و نامزدها این بار درباره  دغدغه های  مهم مردم راهکارهای خود را بیان کردند. با توجه به اینکه این مناظره آخرین حضور دسته جمعی نامزدها در تلویزیون بود انتظار داغ تر شدن آن نیز از پیش وجود داشت. انتظاری که نظرسنجی ها باید نشان بدهد که برآورده شده یا نه. 

پیش از آغار این مناظره  محسن رضایی در توییتر نوشته بود: مناظره امروز یوم الحساب ریاست جمهوری است! زاکانی نیز این مناظره را مناظره میان غارتگران و غارت‌شدگان خواند. در این دور از مناظره همتی و دولت روحانی بنابر تصمیم مسوولان برگزاری مناظره فرصتی برای دفاع داشتند که همتی مانند رییسی که در دور قبلی ازاین فرصت برخوردار بود و از آن صرف نظر کرد از این فرصت استفاده نکرد.

در نیمه اول این مناظره مانند مناظره های قبلی، نزاع اصلی میان همتی و رییسی بود و موضوع نزاع نیز تاثیر پذیری مشکلات و دغدغه های مردم از موضوع روابط خارجی یا اصلاح ساختارهای اقتصادی بود. قاضی زاده هاشمی، زاکانی، جلیلی و رضایی معتقد بودند که مشکلات و دشواری ها اقتصادی که برای مردم پدید آمده ناشی از ساختارهای غلط اقتصادی در داخل و ناکارآمدی دولت است. به علاوه اینکه روابط خارجی هم محدود به آمریکا و کشورهای اروپایی نیست.  اما همتی معتقد بود که تا روابط با آمریکا و کشورهای اروپایی حل نشود مشکلات تحریم بر سر جای خود باقی است.

موضع جلیلی در طرح موضوع دغدغه های مردم حاوی نکته سنجی خاصی بود. جلیلی معتقد بود طرح موضوع دغدغه های مردم به این صورت چندان وجهی ندارد چرا که هم مردم و هم مسوولان این دغدغه ها را به خوبی می دانند و بلکه راه های برطرف شدن آن را هم می شناسند. از نظر جلیلی دغدغه اصلی مردم این است که چرا با وجود علم به این دغدغه  و راهکارهای برطرف کردن آن این مشکلات سال هاست که در کشور حل نشده باقی مانده است . جلیلی خود به این پرسش به صورت صریح و مستقیم پاسخ نداد اما زاکانی و به خصوص رضایی  و تا حدی قاضی زاده هاشمی دراین باره به صراحت از منافع عده ای گفتند که حتی در نهادهای قانونی نفوذ کرده اند و اصلاح وضعیت و جراحی ساختارهای نادرست، مطلوب این عده نیست و با منافع آنان سازگاری ندارد.

مهرعلیزاده نیز در حدود تعریف شده خودش به طرح مسایلی پرداخت که چندان مورد توجه سایر نامزدها و احتمالا مردم قرار نگرفت. 

اتفاق خاص نیمه نخست این مناظره ارایه فهرستی از ابربدهکاران بانکی بود که همتی با برخاستن از جایش آن را به آیت الله رییسی داد تا اگر صلاح می داند آن را منتشر کند . همتی مدعی بود 25 در صد از این بدهی را پس گرفته است.  همتی همچنین برای نخستین بار  از نامه خود به رهبر انقلاب در همان روزهای نخست دعوت دولتی ها از مردم برای حضور دربورس گفت که در آن او هشدارهای خود را به پیامدهای منفی این اقدام  داده است و رهبر انقلاب نیز با ارجاع آن به دولت خواستار توجه جدی به این موضوع شده بودند. همتی از وزیر اقتصاد در این زمینه گله کرد و در واقع با این سخنان قصد داشت که موضوع همراهی خود با دولت و نماینده دولت بودن خود را در مناظره ها را نفی کند. 

نیمه دوم مناظره اما به طرح پرسش های مشخص جداگانه از نامزدها اختصاص داشت . در این نیمه رییسی درباره  اسامی که همتی به او در نیمه نخست داده بود گفت این فهرست را باید قبلا به قوه قضاییه اعلام می کردند نه در مناظره. رییسی همچنین به این نکته اشاره کرد که با پیگیری های قوه قضاییه درباره بازگشت دلارهای صادراتی، بانک مرکزی تنها نام 7 نفر را داد و به جای اعلام کردن نام 20 نفر دیگر اسامی همه کسانی که بدهکاری های کوچک داشتند اعلام کرد.

 

 

نظرسنجی مقایسه ای جدید ایسپا/ رشد ۳برابری زاکانی

در یکی از تازه ترین نظرسنجی های مقایسه ای صورت گرفته از سوی مرکز افکار سنجی ایسپا (در تاریخ‌های ۱۱ و ۲۰ خرداد ) که به صورت حضوری و در سطح معابر عمومی شهر و روستا صورت گرفته از افراد مورد مراجعه پرسیده شده که اگر الان انتخابات برگزار شود شما به کدام نامزد ( فارغ از رای آوردن یا رای نیاوردن او در انتخابات) رای خواهید داد؟ نتیجه این نظر سنجی رشد  3 برابری آرای زاکانی و رشد اندک همتی است. محسن رضایی رای ثابتی داشته وجلیلی نیز میزان بسیار کمی ریزش رای را تجربه کرده است. قاضی زاده افزایش بسیار اندک و رییسی کاهش 7 درصدی را شاهد بوده است. محسن مهر علیزاد نیز علیرغم رشد بسیار اندک همچنان از کمترین اقبال در این زمینه برخوردار است.

پاسخ به این پرسش که میزان مشارکت مردم از نظر پاسخگویان چه میزان است نشان می دهد نظر پاسخگویان از تاریخ 11 تا 20 خرداد چندان تغییری نکرده است. هر چند برآورد خود این مرکز از میزان مشارکت در بازه زمانی 18 تا 20 خرداد حاکی است 41 درصد از واجدان رای در انتخابات شرکت خواهند کرد و اکثریت شرکت کنندگانی که گفته اند به احتمال زیاد یا قطعا در انتخابات شرکت می کنند (81.9 درصد ) نیز ترس از کرونا را در تجدید نظر در تصمیم خود موثر نمی دانند.

نکته بسیار مهم در این نظرسنجی بی میلی مردم به مشاهده مناظره نامزدهاست. 63درصد از پاسخگویان گفته اند مناظره دوم را تماشا نکرده اند . نکته مهم دیگر  افزایش ۴.۱درصدی کسانی است که نمی‌دانند به چه کسی می خواهند رای بدهند!

رای هاشمی به همتی !

 فائزه هاشمی در کلاب هاوس گفته است اگر  پدرش بود به آقای همتی رای می داد. همتی از گذشته با هاشمی رابطه خوبی داشت و سال ها معاون سیاسی محمد هاشمی رییس وقت صدا و سیما بود.

 عذرخواهی همتی از جلیلی

روز گذشته حساب توییتری عبدالناصر همتی در یک توییت با کنایه به تصاویر سعید جلیلی در جمع کشاورزان، این مدل رفتاری او را با کره شمالی مقایسه کرد. اما عکسی که برای این مقایسه منتشر کرده بود در واقع تصویر مائو تسه تونگ رهبر چین بود!

بلافاصله برخی از او انتقاد کردند که تصویر مائو را به جای رهبران کره شمالی منتشر کرده است و همتی اعلام کرد  ادمین توییتر او اشتباه کرده و مجبور  به عذرخواهی در این زمینه شد. 
 

ماموریت نبوی برای جلسه با مهرعلیزاده و همتی ؟!

برخی شنیده های تایید نشده حاکی از آن است که بهزاد نبوی از سوی خاتمی و نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان مامور شده تا با تشکیل جلسه میان مهرعلیزاده و همتی، کسی که در نظر سنجی ها رای کمتری دارد  انصراف دهد. هر چند میزان اقبال عمومی به این دو نامزد عدد قابل توجهی نیست اما تاکنون هیچکدام از این دو نامزد حاضر به کناره گیری به نفع دیگری نشده است.

 

علی لاریجانی و نامه به شورای نگهبان

علی لاریجانی در نامه ای به شورای نگهبان از این نهاد خواست دلایل احراز نشدن صلاحیتش را به صراحت برای عموم مردم اعلام کنند. لاریجانی در این نامه گزارش‌ها درباره خانواده‌اش را کذب خوانده  است.
متن نامه لاریجانی به شرح زیر است:

باسمه تعالی
با تبریک سالروز بزرگداشت حضرت معصومه (سلام الله علیها) و گرامی‌داشت روز دختر؛
از شورای محترم نگهبان خواهشمندم بین خود و خدا با توجه به اثبات کذب بودن گزارش‌های داده شده به آن شورا در رابطه با بنده و خانواده‌ام در جریان بررسی احراز صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، کلیه دلایل عدم احراز صلاحیت اینجانب را بدون هرگونه پرده پوشی به صورت رسمی و عمومی اعلام فرمایید.
حداقل به اجرای سیاست‌ کلی مصوب رهبری معظم انقلاب در باب پاسخگویی آن شورا عمل نمایید.

پاسخ کدخدایی به درخواست علی لاریجانی

سخنگوی‌شورای نگهبان نیز در پاسخ به لاریجانی در توییتر نوشته است: احراز و عدم احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری را  بر اساس اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد انجام پذیرفته و برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلائل آن در قانون انتخابات ریاست جمهوری حکمی پیش بینی نشده است.

 پاسخ لاریجانی به کدخدایی

پاسخ کدخدایی اما با پاسخ دوباره لاریجانی مواجه شد. لاریجانی خطاب به وی نوشت :
مطابق دستور حاکمیتی ‎رهبر معظم انقلاب در پی ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات در سال ۹۵ و پیرو بند ۱۱-۲، شورای نگهبان موظف است در صورت درخواست داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در خصوص دلایل ردصلاحیت به آنان به صورت مکتوب دلایل خود را ارائه نمایند

همسر رئیسی: موافق حضور آقای رییسی در انتخابات نبودم

جمیله علم‌الهدی همسر آیت الله رییسی گفته است بعنوان همسر آقای رئیسی موافق حضور ایشان در انتخابات نبودم اما بعنوان یک هوادار در بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، تنها کسی که ویژگی‌های مدنظر مقام معظم رهبری برای رییس‌جمهور را دارد، آقای رییسی است.