مهرعلیزاده: قانون هدفمندی یارانه‌ها بصورت کامل اجرا نشد

سیاسی،   4000313093

یکی از کاندیداهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد که نباید فرهنگ نیازمند نگه داشتن مردم به دولت را همچنان حفظ کنیم و توسعه دهیم.

مهرعلیزاده: قانون هدفمندی یارانه‌ها بصورت کامل اجرا نشد

به گزارش ایسنا، محسن مهرعلیزاده کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در برنامه‌ای تلویزیونی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های او برای یارانه‌های نقدی گفت: متاسفانه قانون هدفمندی یارانه‌ها بصورت کامل اجرا نشد؛ قرار بود که بخشی بصورت یارانه نقدی به مردم داده شود، بخشی به صنایع و بخشی دیگر صرف توسعه زیربناها شود که متاسفانه فقط پرداخت یارانه‌های نقدی اجرا شد.

وی افزود: در زمان اجرای هدفمندی یارانه ها، مبلغ پرداختی حدود ۱۱ دلار ارزش داشت، اما امروز کمتر از ۲ دلار ارزش یارانه پرداختی به مردم است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه «مردم ایران خیلی بلندمرتبه تر از این هستند که وعده افزایش یارانه به آنها بدهیم»، خاطر نشان کرد: ما نباید فرهنگ نیازمند نگه داشتن مردم به دولت را همچنان حفظ کنیم و توسعه دهیم، بلکه باید با راهکارهایی نظیر افزایش شغل مردم این مشکل را برطرف کنیم. بر اساس محاسباتی که انجام دادم می‌توانیم یارانه پرداختی به ۵ دهک پایین جامعه را ۵ برابر کنیم و برای هر خانواده حداقل ۱ میلیون تومان پرداخت کنیم تا بتوانند مقداری از مشکلات معیشتی خود را بر طرف کنند.

مهرعلیزاده با تاکید بر لزوم حذف یارانه پرداختی به ۳ دهک بالای جامعه گفت: یارانه پرداختی به مردم ۴۲ هزار میلیارد تومان در سال است که با پنج برابر کردن به ۱۷۹ میلیارد تومان می‌رسد.

وی افزود: در استان‌های محروم برخی خانواده ها با همین یارانه ۴۵ هزار تومان زندگی میکنند؛ من به‌عنوان مسئول دولت خودم را مکلف به رسیدگی به این وضعیت می‌دانم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌هایش در زمینه نظام مالیاتی گفت: به دلیل اینکه نظام مالیاتی صحیحی نداشته‌ایم، با فرارهای مالیاتی مواجهیم؛ اگر سامانه‌های اقتصادی به هم متصل شوند، اصولاً فرار مالیاتی کاهش می‌یابد. همچنین باید از فعالیت‌های نامولد مالیات‌های بیشتری بگیریم و برای بخش‌های مولد مشوق‌های مالیاتی اعمال کنیم.

مهرعلیزاده تاکید کرد: در صورت اصلاح نظام مالیاتی و برقراری عدالت مالیاتی بیش از ۷۰ درصد بنگاه‌های کوچک و مشاغل جزئی می‌توانند برای چند سال مالیات ندهند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌هایش برای ترمیم درآمد اقشار کم درآمد خاطر نشان کرد: اگر ریشه رانت را از بین ببریم میتوانیم جلوی عوارض آنی را بگیریم؛ وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی آمد، حتی تولیدکنندگانی که برای واردات مواد اولیه  از این ارز استفاده کردند طعم شیرین این ارز را احساس کردند و با تعطیل کردن تولید خودبه سمت دلالی روی آوردند. ما چرا باید دلار دولتی مردم را به واردکنندگان بدهیم اما مردم باز هم اجناس را با قیمت گران بخرند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه قیمت جهانی گوشت ۳ یورو است، افزود: ما امروز گوشت را با قیمت بالای صد هزار تومان و با منت دلار دولتی خریداری میکنیم درحالیکه نهاده‌های دامی با ارز دولتی وارد می شوند.

مهرعلیزاده اعطای کمک‌های ریالی و کنترل قیمت‌ها را راه حل جایگزین تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی عنوان کرد و گفت: معتقدم اگر صنوف و نهادهای مردمی مرتبط را مسئول کنترل قیمت ها کنند بهتر به نتیجه می‌رسیم و دولت می‌تواند در برخی موارد خودش یارانه‌هایی اعمال کند.