آخرین وضعیت دریافت کنندگان واکسن کوو ایران برکت در فاز سوم مطالعه بالینی

اجتماعی،   4000301030

مجری تیم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت درباره روند واکسیناسیون در مطالعه فاز سوم انسانی توضیحاتی داد.

آخرین وضعیت دریافت کنندگان واکسن کوو ایران برکت در فاز سوم مطالعه بالینی

سید حامد حسینی مجری تیم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: داوطلبانی که در مرحله سوم مطالعه بالینی واکسن کووایران برکت تزریق را انجام می‌دهند طبیعتا امکان دارد که در دو-سه روز اول عارضه‌هایی را احساس کنند.

او با بیان اینکه این عارضه‌ها مثل درد و تورم محل تزریق، کوفتگی و خستگی است، گفت: ما در فاز سوم به سخت گیری فاز اول و دوم افراد را تحت نظر نداریم و بعد از اینکه واکسن تزریق شد، افراد نیم ساعت در محل تزریق حضور دارند و بعد از اینکه خیالمان راحت شد با معاینه پزشک آن محل را ترک می‌کنند.

حسینی گفت: دو هفته پس از تزریق دوز اول با آن‌ها تماس می‌گیریم و می‌خواهیم اگر علائم خاصی را پس از تزریق داشتند و در دفترچه خود ثبت کردند، با ما در میان بگذارند.

مجری تیم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت ادامه داد: تاکنون عارضه‌ای وجود نداشته که داوطلبان نخواهند مراجعه حضوری داشته باشند و یا ما بخواهیم اقدام درمانی‌ای برای آن‌ها انجام دهیم، البته هر چه جمعیت دریافت کنندگان بیشتر شود پزشکان مکالمات بیشتری را با آن‌ها خواهند داشت.

حسینی گفت: سعی می‌کنیم در نهایت دقت تمامی فرآیند‌های مطالعات تحقیقاتی را ثبت و گزارش دهی کنیم تا با موفقیت به پایان راه برسیم.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به زیرساخت‌های فراهم شده چقدر توانایی تولید واکسن‌های دیگر در کشور وجود دارد، گفت: واکسن به چند دلیل مثل بسیاری از دارو‌های دیگر نیست، یک دلیل آن این است که افراد سالم از آن استفاده می‌کنند و حساسیت‌ها بیشتر است.

مجری تیم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت تصریح کرد: در شرایطی مثل پاندمی کرونا مردم با دقت بیشتری شرایط را گزارش می‌کنند.

او با بیان اینکه تولید واکسن مثل بسیاری از دارو‌های دیگر اقدامی بین رشته‌ای است و اساتید و دانشمندان رشته‌های مختلفی آن را انجام می‌دهند، بیان کرد: زمانی که یک کشور واکسنی را تولید می‌کند و محصولات را به مردم می‌رساند، به این معناست که تیم‌های بسیار بزرگی در رشته‌های مختلف ماه‌ها کنار هم کار کردند.

حسنی بیان کرد: ظرفیت تولید واکسن باید در تمامی سطوح چه در بخش صنعت و چه در بخش دانشگاهی وجود داشته باشد تا محصول نهایی در تیراژ زیاد به دست مردم برسد.

او با بیان اینکه زمانی که این ظرفیت ایجاد می‌شود علاوه بر حل مشکلات فعلی، نویدبخش این است که این اقدام در آینده بر روی پلتفرم‌ها و واکسن‌های دیگر قابل گسترش است، گفت: سنگ‌هایی بنا شده که نویدبخش این است که در آینده از این ظرفیت بعد از کنترل اپیدمی برای تولیدات دیگر استفاده شود.

مجری تیم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت افزود: صنعت واکسن سازی در کشور پیشینه‌ قدیمی دارد و علم این حوزه علمی نیست که امروز یا دیروز ایجاد شده باشد. همچنین بار‌ها شنیدیم که ما صد‌ها سال است که در ایران واکسن داریم.

او گفت: در کنار سختی‌هایی که کرونا برای کشور داشت، خوبی‌هایی نیز داشت که باعث شد دست به دست دهیم و شرایطی را ایجاد کنیم که ماندگار شود.

حسینی درباره میزان اثربخشی واکسن برکت بر روی سویه‌های آفریقایی، برزیلی و هندی کرونا گفت: هنوز آزمایشی بر روی این سویه‌ها انجام نشده است، چرا که این سوژه ها باید در اختیار شرکت‌های داروسازی قرار گیرند تا به وسیله‌ سرم افراد واکسینه شده بتوان این آزمایش را انجام داد.