نمونه‌ای از برکات جوانگرایی در دستگاه قضا

اشکان حیدری، گروه تعاملی الف،   4000229013
نمونه‌ای از برکات جوانگرایی در دستگاه قضا

در هر کشور دستگاه قضا نماد دادخواهی و حمایت از افراد در مقابل یکدیگر و یا اشتباهات و قصور نهادهای دولتی و غیر دولتی بوده و می‌باشند، که در سرزمین ما و پس از انقلاب شکوهمند اسلامی که وفق تعالیم نورانی دین مبین اسلام افراد و مستضعفین توانستند در آن صدای خود را به مقامات عالی برسانند و حتی در نهادهای قانونی من جمله  دیوان عدالت اداری که نماد احترام به حقوق عامه در حکومت‌ ما است، می‌توانند شکایات خود را طرح کنند.

در بسیاری از اوقات نهادهای دولتی و شبه دولتی در صورت خلاف و قصور و.. محکوم گردیده اند، و اکثر دعاوی مطرح در این نهاد حامی ملت توسط وکلای دادگستری به عنوان یک بال فرشته عدالت طرح می‌گردد. لهذا قوه قضائیه هم به منظور دسترسی آسان مردم به وکیل، اقدام به تاسیس مرکزی جهت استخدام وکلای مستقل و متعهد نمود. مرکز وکلا و کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه که وظیفه‌اش تربیت و صدور پروانه وکالت می‌باشد، این نهاد که وکلای آن بدون وجود تشریفات دست و پاگیر و با استقلال کامل در حال دفاع از موکلان خود هستند در چند سال اخیر و پس از ریاست آقای رئیسی و تحولات دستگاه قضائی و جوانگرائی صورت گرفته توسط ایشان در این مرکز که منجر به ریاست اداره امور وکالت توسط جوانی انقلابی گردید تحولات فوق العاده مفیدی را در عرصه وکالت به وجود آورد.

نهاد وکالت به دکتر بهادری جهرمی که از عالمان جوان حقوق عمومی هستند سپرده شد، و ایشان نیز تمرکز نهاد وکالت را به حمایت از حقوق افراد ناتوان و مستضعفان قرار دادند که یکی از مهمترین اهداف انقلاب و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است، برای مثال طبق دستور ایشان و استقبال جامعه وکالت اردوهای جهادی به منظور ارائه مشاوره رایگان در مناطق محروم، یا به افراد کم بضاعت و بی بضاعت و مشاوره حقوقی وکلای پایه یک در مساجد و حسینیه‌ها صورت پذیرفت.

در دوره همه گیری کرونا با توجه به درگیر شدن کادر درمان در صف مبارزه با بیماری کرونا ایشان توافقنامه‌هایی با وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی که متولی امور پرستاران و کادر درمان است را منعقد نمودند که مشکلات حقوقی این قشر فداکار بدون پرداخت هزینه بررسی و پیگیری گردد که شرح این معاضدت‌ها و بسیار موارد مشابه از حوصله خارج است، به هر روی نهضت جوانگرائی در قوه قضاییه و در بخش وکالت آن به راه افتاده و همانند قطاری سریع‌السیر رو به جلو میرود که قطعا در سایر بخش‌های قوه نیز با جوانگرائی، بسیاری از معضلات معطل مانده حل و فصل می‌گردد و قوه قضائیه نمونه و الگویی برای سایر نهادهای کشور خواهد بود.

* وکیل پایه یک دادگستری