موشک‌‌های مقاومت چگونه گنبد آهنین را فلج کرد؟!

گروه جهان الف،   4000228130 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی که انتظار می‌رفت گنبد آهنین با فناوری پیشرفته و صرف هزینه‌های هنگفت دست کم طبق ادعای ارتش اسرائیل ۹۰ درصد موشک‌های مقاومت را رهگیری کند، اما واقعیت کاملا غیر از این است.

موشک‌‌های مقاومت چگونه گنبد آهنین را فلج کرد؟!

به گزارش الف، چند سالی است که سامانه «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی به عنوان افتخار صنعت دفاعی این رژیم علی‌رغم هزینه‌های فراوان با چالش‌های اساسی در رهگیری موشک‌های مقاومت مواجه شده است؛ چالش‌هایی که خود صهیونیست‌ها نیز به آن معترفند و تاکنون راه حل مشخصی برای آن نیافته‌اند.

در جریان جنگ دوم رژیم صهیونیستی علیه لبنان در سال ۲۰۰۶ حزب‌الله حدود ۴ هزار موشک کاتیوشا به سمت اسرائیل شلیک کرد که از بندر حیفا نیز فراتر رفت و به شکل آشکار شکنندگی جبهه شمالی صهیونیست‌ها را نشان می داد.  همزمان با آن ارتش اسرائیل درگیر یک عملیات نظامی علیه غزه بود که موجب شد مقاومت فلسطین ۸ هزار راکت به سمت شهرک‌های نوار غزه پرتاب کند.  پس از آن راکت های مقاومت از شهرک های نوارغزه نیز فراتر رفته و به ۴۰ کیلومتری جبهه داخلی اسرائیل رسید که جبهه صهیونیست‌ها را ناامن کرد.

در این شرایط وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی دستور آغاز یک پروژه برای مدرن سازی سامانه پدافند هوایی این رژیم را صادر کرد  که نام آن را گنبد آهنین نامید.  این سامانه با کمک اقتصادی ایالات متحده  آغاز به کار کرد و بودجه اولیه آن ۲۵۰ میلیون دلار بود.

در سال 2008 یعنی جنگ اول غزه زمانی که برای نخستین بار موشک‌های مقاومت فلسطین به شهر عسقلان رسید ارتش رژیم صهیونیستی اقدام به مدرن سازی گنبد آهنین کرد و این سامانه در سال 2011 وارد خط عملیاتی شد. 

هر پرتابگر این سامانه شامل ۲۰ موشک است که طبق گزارش موسسه‌های اسرائیلی هر یک از این موشک‌ها ۵۰ تا 65 هزار دلار هزینه دارد؛ به این معنا که هر پرتابگر نیاز به حداقل یک میلیون دلار موشک دارد.  به همین علت هزینه بالای  عملکرد گنبد آهنین یکی از مهمترین انتقادات وارد شده به این سامانه بود.

اما در این میان گروه‌های مقاومت مطالعات دقیقی روی کارایی سامانه گنبد آهنین انجام داده و چندین بار موفق شدند آن را دور بزنند.  از سوی دیگر گزارش‌ها نشان می‌دهد که حماس و جنبش جهاد اسلامی دستکم ۱۵ هزار موشک در اختیار دارند که قدرت تخریب آنها بسیار بیشتر از آن چیزی است که موسسات اسرائیلی تخمین می‌زنند و دهها و شاید صدها عدد از این موشک ها برد بیش از ۱۶۰ کیلومتر دارند که به راحتی می توانند تاسیسات اسرائیل و قلب تل‌آویو را نشانه بگیرند، بنابراین روشن است که در این صورت گنبد آهنین نمی تواند راه حل مطمئنی برای محافظت از اسرائیلی‌ها باشد.

اما ضعف گنبد آهنین در رهگیری موشک‌های مقاومت در درگیری‌های اخیر در فلسطین اشغالی مشخص شد و به اعتراف خود صهیونیست‌ها گنبد آهنین از هر 7 موشک تنها یکی را رهگیری می‌کند.

این در شرایطی است که در سایه فناوری‌های پیشرفته گنبد آهنین و بودجه هنگفتی که صرف آن می‌شود، انتظار می‌رفت طبق ادعای ارتش رژیم صهیونیستی این سامانه 90  درصد موشک‌ها را رهگیری کند.

اخیراً مجله فایننشنال تایمز با ابراز تعجب از عملکرد گنبد آهنین در برابر موشک‌های مقاومت تاکید کرد که دست کم برای صرفه جویی در هزینه موشک‌هایی که برای رهگیری موشک های حماس پرتاب می‌شوند باید این موشک‌ها در یک مسیر خاص و عاقلانه شلیک شود.  همچنین این اطلاعات نشان می دهد گنبد آهنین در برابر حملات موشکی برای اهداف کوتاه برد از تاثیر کمی برخوردار است.

 این مجله خاطرنشان کرد که توانایی گروه‌های مقاومت و در صدر آنها حماس و جهاد اسلامی برای هدایت حملات گسترده موشکی به اسرائیل از سال ۲۰۱۴ تاکنون رشد زیادی داشته و این جنبش‌ها به طور مداوم با شلیک موشک در مسیرهای پایین با هدف نفوذ بیشتر به شبکه دفاع موشکی ارتش اسرائیل تاکتیک‌های خود را با موفقیت اجرا کرده‌اند.  همچنین حماس و جهاد اسلامی اگر در مدت زمان کوتاهی به میزان کافی  و در یک مکان خاص اقدام به حملات موشکی کنند می‌توانند به خوبی گنبد آهنین را دور زده و خسارت زیادی به زیرساخت های حیاتی و مناطق پرجمعیت اسرائیل وارد کنند.

افزودن باتری های بیشتر به گنبد آهنین ممکن است آسیب پذیری بالقوه امنیتی این سامانه را در کوتاه مدت کاهش دهد اما گروه‌های مقاومت فلسطین می توانند به سادگی با موشک های بیشتر به آن پاسخ دهند.

توسعه صنعت موشکی فلسطین همراه با تاکتیک‌های ویژه برای استفاده از این موشک‌ها در درگیری با دشمن برتری نظامی خاصی به فلسطینیان بخشیده است؛ به طوری که از تونل‌ها به عنوان سکوی پرتاب این موشک‌ها استفاده می‌شود و همین امر موجب شده تا هواپیماهای اسرائیلی قادر به کشف محل این موشک‌ها و بمباران آنها نباشند.  همچنین مقاومت در این مرحله برای فلج کردن سامانه گنبد آهنین از راکت‌های موشکی فشرده و پی در پی استفاده می‌کند.

گروه‌های مقاومت همچنین خیلی کم از سکوهای پرتاب ثابت برای شلیک موشک‌ها استفاده می‌کنند و همین امر تشخیص محل موشک‌ها قبل از پرتاب را برای دشمن دشوار می‌کند. قابل توجه است که این سکوها زیر زمین هستند و گروه‌های مقاومت برای گمراه کردن سامانه دفاعی دشمن اقدام به شلیک رگباری موشک‌ها می‌کنند و هربار 20 تا 30 موشک به یکباره پرتاب می‌شود؛ زیرا یکی از مهمترین نقاط ضعف گنبد آهنین ناتوانی در مقابله با چندین موشک است و فلسطینیان به خوبی این موضوع را دریافته‌اند.

علاوه بر آن هر راکت مقاومت هزینه‌ای بین هزار تا 5 هزار دلار دارد درحالی که هزینه هر موشک تمیر گنبد آهنین برای رهگیری هریک از این راکت‌ها بیش از 60 هزار دلار است.

این موضوع نشان می‌دهد که گروه‌های مقاومت در شناسایی فناوری گنبد آهنین موفق عمل کرده و حتی در صورت ارتقای تکنولوژی آن به راحتی می‌توانند این سامانه را دور بزنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۷۹۸۱۱۰۰:۳۲:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۲۹
با پهپاد اول خود سامانه رو بزنن بعد با خیال راحت شلیک کنن!!
ناشناس۱۹۸۰۵۷۷۱۱:۱۸:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۲۹
اندازه غزه در حد چند محله تهران است. در یک وجب جا چطور می توان صحبت از تدارکات نظامی زد؟ چند روز دیگر موجودی راکت های دست ساز حماس تمام می شود.
ناشناس۱۹۷۹۸۱۴۰۰:۳۳:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۲۹
حالا چرا جرات حمله زمینی ندارن!؟!؟
ناشناس۱۹۸۰۵۳۱۱۰:۵۹:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۲۹
اینها موشک نیستند. راکت هستند که قدرت تخریبشان در حد خمپاره است.
ناشناس۱۹۸۰۵۳۶۱۱:۰۱:۱۳ ۱۴۰۰/۲/۲۹
اسراییل دیشب اعلام کرد که می خواهد برق غزه را قطع کند.
ناشناس۱۹۸۰۵۸۶۱۱:۲۴:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۲۹
چرا باید زمینی حمله کنن؟ غزه رو تصرف کنن که چی بشه؟
ناشناس۱۹۸۰۸۱۴۱۲:۵۵:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۲۹
هیچی نشه فقط مثل بقیه جاها که غصب کردن بشه!!! چی می‌گویی برای خودت؟
ناشناس۱۹۸۱۱۳۷۱۵:۰۰:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۲۹
قبلا چرا زمینی به لبنان و غزه حمله میکردن!؟!؟
ناشناس۱۹۷۹۸۵۳۰۰:۵۲:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۲۹
مگه فلج کرد؟!!
ناشناس۱۹۷۹۸۶۴۰۰:۵۹:۳۹ ۱۴۰۰/۲/۲۹
به لطف نیروی قدس ایران
ناشناس۱۹۸۰۰۰۳۰۳:۲۸:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۲۹
خدا رحمتت کند حاج قاسم که چنان عزت و قدرتی به مقاومت فلسطین دادی که از سنگ پراکنی به موشک رسیدند
ناشناس۱۹۸۰۰۲۱۰۴:۴۳:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۲۹
اول اینکه شما کارامد تر و دقیق تر از گنبد اهنین سامانه و‌پدافندی در دنیا سراغ دارید ۲ چیزی که ما در فیلم دیدم این بود که 90 درصد موشک ها منهدم میشدن
ناشناس۱۹۸۰۷۳۲۱۲:۲۰:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۲۹
برای همینه که ۶ میلیون نفر اسرائیل تو پناهگاه ها رفتن
ناشناس۱۹۸۰۸۴۳۱۳:۰۳:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۲۹
شما چند سالته عزیز؟ زمان جنگ عراق و ایران ظاهرا به سن شما نمی خوره که چطور نصف شب از آژیر قرمز بدو بدو می رفتیم توی پناهگاه
ناشناس۱۹۸۰۸۲۲۱۲:۵۶:۴۷ ۱۴۰۰/۲/۲۹
آمار از رسانه خودشان است قربان و نه فیلم!!!
ناشناس۱۹۸۱۱۴۱۱۵:۰۱:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۲۹
چیزی که شما از روی فیلم دیدی ۹۰ درصده، چیزی که خود صهیونیستها اعلام کردن ۵۰ درصده، الان کدوم عدد درسته!؟!؟
فرید۱۹۸۰۰۶۲۰۶:۲۸:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۲۹
نود درصد موشکها رهگیری و منهدم می‌شوند. اطلاعات نویسنده کامل نیست.
ناشناس۱۹۸۱۲۲۵۱۵:۳۹:۰۲ ۱۴۰۰/۲/۲۹
خودشون اعتراف به ناکارامدی و زمین گیر شدن میکنن بعد اینا میگن نه اینطور نیست!!؟
ناشناس۱۹۸۰۰۹۱۰۷:۰۷:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۲۹
هرچی ما میگیم درسته!!
ناشناس۱۹۸۱۱۴۷۱۵:۰۳:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۲۹
اگه حرف اونا رو بزنیم میگین از کی حرف اونا سند شده، اگه حرف خودمون رو بزنیم تیکه میندازی, بالاخره با خودت چند چندی!؟
ناشناس۱۹۸۰۱۰۶۰۷:۲۱:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۲۹
با چندتا سلاح دست ساز نمی توان یک کشور تا بن دندان مسلح را نابود کرد.
ناشناس۱۹۸۰۵۹۵۱۱:۲۷:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۲۹
لطفا کشورهای حامی اسرائیل رو فراموش نکنید. آمریکا، اروپا، روسیه و حتی چین
ناشناس۱۹۸۰۱۸۴۰۸:۲۷:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۲۹
این موضوع که گنبد آهنین از هفت موشک تنها یکی را رهگیری میکند نه چندان موثق است و نه با واقعیت همخوانی دارد. که اگر اینطور بود، با این تعداد راکت که مقاومت فلسطین پرتاب کرده بود، تا حالا اسراییل باید نابود میشد، در حالیکه اسراییل پابرجاست.
ناشناس۱۹۸۰۲۰۱۰۸:۳۵:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۲۹
چه فایده داره مگر نمی بینید داره غزه رو شخم می زنه
شوقی۱۹۸۰۲۵۱۰۹:۱۲:۱۰ ۱۴۰۰/۲/۲۹
اگر حزب الله لبنان وارد جنگ بشه دو تا سه روز دیگر اسرائیل نابود میگردد نمیدانم چرا رهبر دستور حمله به اعضای حزب الله و مدافعین حرم صادر نمیکنه؟
ناشناس۱۹۸۰۶۰۰۱۱:۲۸:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۲۹
آره. آمریکا و اروپا هم می شینن تماشا می کنن شما حمله کنید به اسرائیل. اسرائیل هم 400 بمب اتمی رو ترشی انداخته و استفاده نمی کنه
ناشناس۱۹۸۰۲۸۰۰۹:۲۳:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۲۹
همان طور که سید حسن نصرالله قبلا"گفته بود اسرائیل از تار عنکبوت هم سست تر است.
احد۱۹۸۰۲۸۸۰۹:۲۸:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۲۹
فلج کرد ؟ از12 هزار موشک نزدیک به 11 هزار تا رو زدند ! بعدش ادعای فلج شدن دارید ؟؟!!!
ناشناس۱۹۸۰۳۵۵۱۰:۰۲:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۲۹
از 1300 موشك شليك شده تقريبا 80 درصد رو زده چطور ناكارآمده؟
ناشناس۱۹۸۰۵۰۷۱۰:۵۰:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۲۹
بیش از 3 هزار تا شلیک کرده
ناشناس۱۹۸۰۳۷۷۱۰:۱۰:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۲۹
تا جایی که کاملا مشخصه فلج نکرد ! چرا تبلیغات غیر واقعی انجام می دهید ؟؟
ناشناس۱۹۸۰۴۴۰۱۰:۳۰:۲۵ ۱۴۰۰/۲/۲۹
واقعیت غیر از این است؟! آمار می گوید 5 هزار موشک و راکت طی 2 هفته پرتاب شده، تعداد تلفات 10 نفر. 10 درصد یعنی 500 راکت و موشک، بر اساس علم ریاضی دور از واقعیت نیست ولی سنگ بنای امثال شما علم نیست، شعار است.
ناشناس۱۹۸۰۵۴۶۱۱:۰۶:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۲۹
۱۰ کشته در مقابل ۲۰۰ کشته آمار زیادی نیست تقریبا موفق عمل کرده است.
ناشناس۱۹۸۰۵۹۰۱۱:۲۵:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۲۹
الان دارید به یهودیهای اسرائیل "درس اقتصاد" میدید!
ناشناس۱۹۸۰۷۰۶۱۲:۱۱:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۲۹
چطور13000تا موشک به اسرائیل زده شد که 50تا کشته وکمتراز200مجروح داد اگر13000موشک زده شد واقعا شوخی نیست الان اسرائیلی باقی نمونده است ولی همه انهارا اسرائیل دراسمان منفجر کرد دست از تبلیغات منفی بردارید
ناشناس۱۹۸۰۷۵۷۱۲:۳۴:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۲۹
سلام یعنی طبق حرف نویسنده از ۳۰۰۰ موشک حماس ۹۰ درصد به اسراییل اصابت کرده است .
ناشناس۱۹۸۰۹۲۴۱۳:۳۷:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۲۹
پس چرا اسرائیل آتش بس رو نمیپذیره؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین