چرا‌ آمریکا از سامانه اس ۴۰۰ روسیه می ترسد؟!

جهان،   4000222087 ۶۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

دولت جدید آمریکا نیز همانند دولت ترامپ به سیاست ضد چینی و ضد روسی ادامه داده و به ویژه اصرار بالایی برای جلوگیری از فروش سامانه اس۴۰۰ روسیه و جنگنده‌های سوخو در بازارهای بین‌المللی دارد.

چرا‌ آمریکا  از سامانه اس ۴۰۰ روسیه می ترسد؟!

به گزارش الف به نقل از روزنامه القدس‌العربی، با اینکه سیاست‌های «جو بایدن» رئیس جمهوری جدید آمریکا در بسیاری از موارد کاملا متفاوت از  «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق این کشور است؛ اما پرونده‌هایی همچون چین و روسیه همچنان از چالش‌های اصلی واشنگتن به شمار می‌رود و سیاست محدود کردن ورود سلاح های روسی در بازارهای بین المللی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی اس ۴۰۰ توسط آمریکا ادامه دارد. 

القدس‌العربی افزود، درست است که بایدن ظاهراً نسبت به ترامپ در سیاست خارجی خود محتاطانه عمل می‌کند؛ اما در بسیاری از پرونده‌هایی که مربوط به امنیت ملی آمریکاست همسویی متوازنی میان سیاست‌های بایدن با ترامپ دیده می‌شود که در صدر آنها سیاست ضد چینی و ضد روسی است.

 در واقع برنامه‌های بایدن بدون سر و صدای رسانه‌ای حتی بسیار سخت تر از ترامپ است و او در این مرحله قصد دارد به محاصره فروش سلاح های روسی در جهان ادامه دهد.  در همین راستا «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده اخیراً تاکید کرد که کشورهای همپیمان آمریکا و حتی کشورهای غیر همپیمان نباید معاملات خرید سامانه پدافند هوایی اس ۴۰۰ از روسیه و یا جنگنده های روسی از نوع سوخو را امضا کنند.  دولت آمریکا در زمان ترامپ ترکیه را به دلیل خرید این سامانه مجازات و این کشور را از شرکت در تولید و خرید جنگنده های f۳۵ محروم کرد.

این رسانه در ادامه نوشت، دونالد ترامپ در زمان ریاست جمهوری خود کشورهای حوزه خلیج فارس و در راس آنها عربستان سعودی را در صورت خرید این سلاح های روسی تهدید کرده بود.  وی همچنین کشور بزرگی مانند هند را که مشتری سنتی سلاح‌های روسیه است درباره خرید سامانه اس ۴۰۰ و جنگنده های سوخو به شدت تهدید کرد.  اما چرا آمریکا تا این اندازه نسبت به سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه حساس بوده و تلاش می کند تا حتی کشورهای غیر هم پیمان ایالات متحده نیز دسترسی به آن نداشته باشند؟

در ادامه گزارش روزنامه القدس‌العربی آمده است، در این میان می‌توان گفت که سه عامل در پشت تصمیم آمریکا برای جلوگیری از فروش سامانه اس ۴۰۰ و جنگنده‌های سوخوی روسیه در بازارهای بین‌المللی وجود دارد:

-  در وهله اول سامانه اس ۴۰۰ بسیار پیشرفته تر و برتر از همتایان خود در کشورهای غربی  مانند سامانه پاتریوت که پس از عدم توانایی در رهگیری موشک های بالستیک یمن علیه عربستان  ناکارآمدی خود را نشان داد، محسوب می شود.  متخصصان اسلحه معتقدند که سامانه اس ۴۰۰ روسیه قادر به رهگیری و سرنگونی آخرین نسل جنگنده‌ای مانند اف ۲۲ و اف ۳۵ آمریکا و سپس رافال فرانسه و یوروفایتر اروپاست.  همچنین موشک های بالستیک را به راحتی رهگیری میکند. در نتیجه هر کشوری که به این سامانه دسترسی پیدا کند در موقعیت نظامی دفاعی ویژه قرار خواهد گرفت و کشورهای خارجی نمی‌توانند به آن حمله کند.

 در واقع سامانه اس ۴۰۰ روسیه بسیاری از مفاهیم جنگ را تغییر و برتری نیروی هوایی کشورهای بزرگ را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  روسیه این سامانه را به چندین کشور از جمله الجزایر و ترکیه و چین فروخته و  در آینده نیز به هند خواهد فروخت.  ارتش روسیه موفق شد به لطف این سامانه در سال ۲۰۰۷ برتری شگفت‌انگیزی به دست بیاورد؛ چرا که سامانه اس ۴۰۰ قادر به شناسایی و رهگیری دقیق اهداف در مسافت بیش از ۲۰۰ کیلومتر  و منفجر کردن آنها است.

-  در وهله دوم در صورت موفقیت روسیه در فروش این سامانه به شماری از کشورها، صنعت جنگنده‌های غربی با یک عقبگرد گسترده مواجه خواهد شد و این ممکن است به معنای شروع به کنار گذاشتن ساخت هواپیماهای جنگی باشد.  اولین ضربه به جنگنده‌ها مربوط به صنایع موشکی بود که طی دو دهه اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. یکی از برجسته‌ترین عناوین این پیشرفت، عدم تمایل آمریکا برای حمله به ایران از ترس موشک های آن است.  همچنین اسرائیل نیز تاکنون از ترس موشک های حزب الله از حمله به لبنان خودداری کرده است. غربی‌ها معتقدند که سامانه اس ۴۰۰ روسیه تنها کاربرد دفاعی ندارد و در مواقع لزوم به یک سلاح هجومی تبدیل می شود.

- در وهله آخر امضای معاملات تسلیحاتی اساساً به معنای افزایش نفوذ سیاسی و دیپلماتیک است.  قرارداد روسیه با ترکیه برای فروش سامانه اس ۴۰۰ منجر به ایجاد روابط نزدیک میان دو کشور شد  و حتی آنکارا ترجیح داد قسمت مهمی از روابط خود با غرب را فدای رابطه با روسیه کند.  همچنین ترکیه  سامانه اس ۴۰۰ روسیه را به عنوان یک عامل تعیین کننده در حفاظت از امنیت ملی خود در برابر تهدیدهای خارجی می‌داند و به همین دلیل حاضر شد از جنگنده های f۳۵ نیز چشم بپوشد.

 روزنامه القدس‌العربی در پایان گزارش خود نوشت، بنابراین از نظر آمریکا فروش سلاح های روسی در بازار بین‌المللی علاوه بر پیامدهای نظامی مقدمه تقویت روابط دیپلماتیک کشورهای جهان با مسکو نیز هست که این موضوع واشنگتن را نگران می کند. به همین دلیل دولت جو بایدن نیز به سیاست ترامپ در قبال سلاح‌های روسی و عمدتا سامانه اس ۴۰۰ ادامه می‌دهد.