آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام در وین

جهان،   4000211111

 نشست کمیسیون مشترک برجام به منظور بررسی و جمع بندی نتیجه کارگروه‌های کارشناسی سه گانه با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا در وین آغاز به کار کرد.

آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام در وین

به گزارش فارس، نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و نماینده اتحادیه اروپا به منظور بررسی و‌ جمع‌بندی نتیجه کارگروه‌های کارشناسی سه‌گانه هسته‌ای، تحریمی و ترتیبات اجرایی در سطح روسای هیأت‌ها در گرندهتل وین آغاز به کار کرد.

براساس اعلام قبلی، پس از این جلسه هیأت‌های مذاکره‌ کننده به پایتخت‌ها بازمی‌گردند.

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را برعهده دارد و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه ششم اردیبهشت ماه در رأس هیأتی از سازمان انرژی اتمی، بانک مرکزی و وزارت نفت برای شرکت در این دور مذاکرات وارد وین شد.

دور اول نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه در گرندهتل شهر وین برگزار و حاضران تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق کردند که فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد. همچنین تصمیم گرفته شد که گروه کارشناسی سوم با عنوان «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود. در همین راستا گروه کارشناسی سوم نیز نشست برگزار کرد.

از روز سه‌شنبه تاکنون نیز نشست‌هایی به صورت دوجانبه، سه جانبه و پنج جانبه بین هیأت ایران و گروه ۱+۴ برگزار شد. از سوی دیگر امروز نیز نشستی بین گروه ۱+۴ با هیأت آمریکایی در وین برپا شد. نشست های دوجانبه جداگانه ای نیز با حضور عراقچی و انریکه مورا و همچنین اولیانوف برگزار شد.

به گزارش فارس، دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد. نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌های برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین برگزار و مقرر شد که نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند.

نشست کمیسیون مشترک برجام نیز روز شنبه ۲۸ فروردین ماه در وین برگزار شد و در این چند روز رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و کارگروه‌ها ادامه داشت. نشست بعدی هم روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه در وین برگزار و هیأت‌های توافق کردند که دوباره گفت‌وگوها را از سر بگیرند که نشست مزبور سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه در گرندهتل وین برگزار شد و عصر امروز نیز قرار است روسای هیأت‌های ایران و ۱+۴ در جلسه‌ای دوباره گردهم بیایند.