حسین مرعشی: دولت دوم روحانی موفق بود!/ وقتی هیچ اصولگرایی از لاریجانی حمایت نمی‌کند/ شعار انتخاباتی عارف مشخص شد/ ابطحی: مردم از خاتمی عبور کرده‌اند

گروه سیاسی الف،   4000211046 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

حسین مرعشی: دولت دوم روحانی موفق بود!/ وقتی هیچ اصولگرایی از لاریجانی حمایت نمی‌کند/ شعار انتخاباتی عارف مشخص شد/ ابطحی: مردم از خاتمی عبور کرده‌اند

آخرین آمار کرونا در ایران

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد از دیروز تا امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۳۹۰ نفر از آنها بستری شدند.

 مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۵۱۶ هزار و ۱۵۷ نفر رسید.

 متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۳۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۲ هزار و ۹۰ نفر رسید.

بیشتر بخوانید:

همه ایرانیان تا پایان ۱۴۰۰ واکسینه می‌شوند /ماجرای توقف واردات واکسن هندی

سالمندان چه زمانی باید برای دریافت واکسن کرونا ثبت نام کنند؟

***

لزوم اصلاح ساختارها برای مبارزه با فساد

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی در اعتماد نوشت: «اگر رسانه‌ها آزادي كافي براي دسترسي به اطلاعات و پيگيري مسائل را داشتند، كمتر كسي به خود جرات مي‌داد كه اقدامات فاسد انجام دهد و پاسخگوي اقدامات خود در عرصه عمومي نباشد.

در نظام رسانه‌اي آزاد مديران نمي‌توانند با لوده‌بازي و مسخره‌بازي پاسخ دهند يا از پاسخ استنكاف كنند. در چنين نظامي افكار عمومي بسيار قدرتمند است و رسانه‌ها سلاح موثر افكار عمومي هستند.  

عامل مهم بعدي نهاد نظارتي رسمي برآمده از دل حاكميت قانون است. اگر رسانه‌ها نقش نظارتي غيررسمي را عهده‌دار هستند، نظام قضايي مستقل در مقام نهاد نظارتي رسمي است و فصل‌الخطاب است.

با بودن چنين نظامي شاهد استخوان لاي زخم نخواهيم بود. هر اتهامي به هر كسي يا هر شركتي زده شود از دو حال خارج نيست؛ يا درست است يا نادرست. مرجع قضايي مستقل، وظيفه تعيين اين دوگانه را دارد.

در چنين ساختاري افراد نمي‌توانند اتهامات كلي بزنند، مردم نمي‌پذيرند و خواهان مصاديق خواهند شد و درنهايت به هر مصداقي رسيدگي و حكم نهايي صادر مي‌شود، البته رسيدگي شفاف و منصفانه و علني.  

اگر دنبال مبارزه با فساد هستيم به معلول‌ها نبايد پرداخت زيرا اتلاف وقت است. در درجه اول اصلاح ساختار اقتصادي و خروج دولت از تصدي‌گري و قيمت‌گذاري و... سپس تقويت نهادهاي نظارتي رسمي(دستگاه قضايي) و غيررسمي(رسانه‌ها) و حفظ و توسعه استقلال آنهاست.»

***

ابطحی: مردم از خاتمی عبور کرده‌اند

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو مجمع روجانیون مبارز به شرق گفت: «مردم رغبتی به انتخابات نشان نمی‌دهند که این شرایط دلایل زیادی دارد؛ ازجمله آنکه مردم با انتظارات مشخصی پای صندوق آمدند و قرار بود تغییراتی در شیوه اداره کشور ایجاد شود، اما بعد از هشت ‌سال گفته شد اختیارات رئیس‌جمهور کافی نیست. مردم در این وضعیت می‌گویند پس برای چه باید به مقامی رأی بدهیم که دارای اختیار نیست. درپی این نوع نگاه اصل انتخاب رئیس‌جمهور آسیب‌پذیر شده است...

 آقای خاتمی در دو انتخابات روحانی فعال بود، اما اینکه روحانی بعد از انتخابات دور دوم همه مسائل را نادیده گرفت و او به‌ همراه اطرافیانش گفت که اصلاح‌طلبان در روی‌کارآمدنش نقش نداشتند، بحث دیگری است. مردم انتظار داشتند فردی که مورد حمایت آقای خاتمی بوده است، به مطالبات اصلاح‌طلبانه جامه عمل بپوشاند، اما چنین نشد...

15، 20 سال پیش هیچ‌کس نمی‌دانست که در‌پی براندازی وضعیتی مانند سوریه، عراق، لیبی و افغانستان به وجود می‌آید؛ شرایطی که کل کشور به سمت نابودی برود. آن زمان این اندیشه وجود نداشت و شاید برخی می‌گفتند بعد از اصلاح‌طلبی باید به سمت براندازی رفت که البته همین اصلاح‌طلبان هم در آن زمان چنین نظری نداشتند، اما با هر کیفیت اکنون ملت باسواد و بادانش و البته نیروهای سیاسی می‌دانند که بدیل اصلاح‌طلبی نباید براندازی باشد.

کسانی هم که اکنون باور به براندازی دارند و می‌گویند خاتمی چون باور به براندازی ندارد، انقلابی نیست، بدانند که منتظر خاتمی نباشند و از خاتمی عبور کنند. گذر از اصلاح‌طلبی موجود، ورود به اصلاح‌طلبی پرسرعت‌تر است. آن بخشی از جامعه که از اصلاح‌طلبی عبور کرده، خواستار اصلاحاتی عمیق‌تر در ساختار اقتصادی، اجتماعی و تقنینی است.

مردم در مسیر اصلاح‌طلبانه خود از مسیر دوری به اصلاح‌طلبان نگاه می‌کنند و در این مسیر توجهی هم به لیدرهای اصلاحات ندارند و از سویی هم کاری ندارند که نظر سیستم درباره سبک زندگی‌شان چیست. در گذشته مسیر اصلاح‌طلبی با ابتکار عمل آقای خاتمی شکل می‌گرفت، اما اکنون با سرعت بیشتری در حرکت است و از خاتمی و دیگر اصلاح‌طلبان عبور کرده است.»

***

شعار انتخاباتی عارف مشخص شد

محمدرضا عارف معاون اول رئیس دولت اصلاحات و رئیس فراکسیون امید مجلس دهم برای حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می کند. 

یکی از چهره های نزدیک به عارف در گفت وگو با تسنیم با تایید این خبر گفت: ایشان احتمالا در یکی از روزهای 21 یا 22 اردیبهشت ماه با حضور در وزارت کشور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می کند. 

به گفته این چهره نزدیک به عارف، وی با شعار انتخاباتی «عدالت و مسئولیت» وارد عرصه رقابت ها می شود و «رنگ سفید » را نیز به عنوان نماد انتخاباتی خود برگزیده است.

***

قطعی‌شدن نامزدی جلیلی

خبرنگار «نامه‌نیوز» مطلع شده است که در هفته جاری تحرکات انتخاباتی سعید جلیلی افزایش خواهد یافت و نشانه‌های بیشتری از نامزدی او نمایان خواهد شد. حامیان او معتقدند شرایط فعلی زمینه‌های حضور او را در انتخابات فراهم کرده است. این مسئله پس از آن جدی‌تر شده است که برخی خبرها حکایت از کم‌رنگ‌شدن احتمال حضور سیدابراهیم رئیسی در انتخابات دارد.

پیشتر اما «نامه‌نیوز» در خبری اعلام کرده بود برخی بزرگان اصولگرا خواسته‌اند که برای مواجهه و مقابله با تاکتیک دوقطبی‌سازی اصلاح‌طلبان، جریان اصولگرا با دو یا چند نامزد اصلی وارد انتخابات شود. به نظر می‌رسد برخی توصیه‌ها به سعید جلیلی تردیدهای او را برای حضور در انتخابات از میان برده است. در همین حال اما گفته می‌شود در میان جبهه پایداری برای حمایت از سعید جلیلی اختلاف دیدگاه‌هایی وجود دارد.

گفته می‌شود صادق محصولی یکی از مخالفان حمایت از نامزدی جلیلی است که اصرار او در مواضع اخیرش مبنی بر رأی‌آوری گزینه اصلح می‌تواند نشانه‌ای از این ماجرا باشد. هرچه هست حالا راحت‌تر می‌شود پیش‌بینی کرد که سعید جلیلی یکی از نامزدهای اصلی انتخاباتی پیش رو است.

***

وقتی هیچ اصولگرایی از لاریجانی حمایت نمی‌کند

منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان درباره احتمال حمایت این شورا از علی لاریجانی به مهر گفت: «این ترفندی است که معمولاً در زمان انتخابات به عنوان یک حرکت سیاسی به کار می‌رود، دوستان کلیپ تهیه کردند و اصرار بر مواردی داشتند، جلوتر که رفتیم، در اولین مصاحبه رسمی شورای وحدت نام آقای رئیسی را عنوان کردیم.

به یکباره ۷۰ درصد این سناریو تبلیغاتی با اهداف خاص فرو ریخت. باز جلوتر رفتیم، ۱۰ نفر را نام بردیم و نامه برای آنها نوشتیم و همگان شاهد بودند که کسی را که دوستان القا می‌کنند، در این لیست ۱۰ نفره حضور ندارد.

من به شما این نکته را عرض می‌کنم نام «علی لاریجانی» در لیست گزینه‌های بیش از ۱۰ نفر که برای بررسی پیشنهاد داده شده هم نخواهد بود.

در تمام شش ماه گذشته که شورای وحدت در اینجا [جامعه روحانیت مبارز] جلساتی داشته است، در مورد کاندیدایی که آقایان می‌خواهند به ما تحمیل کنند، یک بار هم صحبت نکرده‌ایم و حتی اسم او بیان نشده است؛ اجازه بدهید به همین میزان بسنده کنیم و ادعای دوستان را به دلیل نداشتن شواهد و دلایل متقن غیرقابل بررسی بدانیم.»

***

نامزدهای حزب اتحاد ملت مشخص شدند

حسین نورانی نژاد، سخنگوی حزب اتحاد ملت به امتداد گفت: سید مصطفی تاج‌زاده، محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، شهیندخت مولاوردی و محمد صدر به عنوان کاندیداهای پیشنهادی حزب اتحاد ملت به جبهه اصلاحات ایران معرفی شدند.  این افراد طی بحث و گفت‌وگو و نهایتا رای گیری‌ در دفتر سیاسی و شورای مرکزی حزب انتخاب شدند.

***

واکنش کوثری به شایعه نامه نگاری فرماندهان سپاه

سردار محمد کوثری از فرماندهان باسابقه سپاه درباره شایعه نامه نگاری فرماندهان سپاه برای جلوگیری از نامزدی رئیسی در انتخابات به تسنیم گفت: «این موضوع از اساس کذب است و تکذیب هم شد؛ سپاه و نیروهای مسلح به هیچ عنوان وارد چنین دسته‌بندی‌ها نشده و نخواهند شد. من اطلاع دارم که چنین نامه‌ای خطاب به آقای رئیسی نوشته‌نشده است.

بله، فرماندهان نظامی اگر جایی احساس خطر کنند برای دفاع از انقلاب ورود می‌کنند مثل نامه‌ای که به آقای خاتمی در دوران اصلاحات نوشته شد. بنده هم آن نامه را امضا کردم تا هشدار لازم به رئیس جمهور وقت داده شود. شان سپاه بالاتر از این حرف‌هاست و اینها شیطنت‌هایی است که کسانی که نمی‌خواهند یک تفکر انقلابی و جهادی در رأس قوه مجریه قرار بگیرد، مطرح می‌کنند.»

***

هدف جالب برخی از نامزدها از کاندیداتوری

عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت و گو با برنا در رابطه با نامزدی رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری به برنا گفت: «مساله این است که آیا در صورت حضور آقای رییسی در انتخابات، سود این حرکت برای مردم بیشتر است یا حضور او در قوه قضائیه سود بیشتری برای مردم دارد؟! این بحث هنوز به نتیجه ای نرسیده است. به عقیده من آقای رییسی تنها کسی است که می تواند اصلاحات در قوه قضاییه را به عنوان امری حیاتی ادامه بدهد. بعد از خروج او از این قوه اصلاحات سخت تر و کندتر خواهد شد.

سلیمی نمین ادامه داد: بسیاری از ثبت نام ها به این معنی نیست که آنها باور دارند در حد رییس جمهور شدن هستند بلکه خودشان را مطرح می کنند تا بلکه در سطح پایین تری مثل پست وزارت مطرح شوند. برخی می دانند که دارای آن خصوصیات نیستند باید اجازه بدهیم شورای نگهبان کار خود را انجام دهد.

***

انتقاد سایت اصولگرا از نامزدی نمایندگان مجلس

جهان نیوز نوشت: «برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کاندیداتوری کرده یا در حال فعالیت انتخاباتی هستند که این موضوع با تعجب بسیاری روبرو شده است. نمایندگانی که خود در گفتار سیاسی شان تاکید می کنند افرادی که توان مدیریتی در این جایگاه را ندارند نبایستی کاندیدا شوند.

موضوع اصلی اینجاست که این نمایندگان پست های کلیدی از جمله نائب رئیسی مجلس شورای اسلامی تا ریاست کمیسیون های مهم را بر عهده دارند. مردم به این افراد اعتماد کرده و قرار بر این بوده که این افراد در طی 4 سال خدمت صادقانه انجام دهند. اما امروز دیده می شود که این افراد چشم به پست های بالاتری دارند که البته برای آنها دست یافتنی نیست!

این مسئله می تواند لطمه شدیدی به باور افکارعمومی خصوصا رای دهندگانی که به شخصیت‌های سیاسی مذکور اعتماد کرده اند، وارد کند. اول اینکه فردی که سودای خدمت در سر داشته باشد نه قدرت، در هر جایگاهی که باشد برای خدمت رسانی به مردم از هیچ کوششی فروگذاری نمی کند. دوم اینکه جایگاه نمایندگی مجلس شورای اسلامی یکی از مهمترین پست ها در کشور است؛ چراکه نمایندگی مردم و پیگیری دغدغه های آنان اساسی ترین وظیفه هر شخصی است. دیگر مسئولان نیز بایستی خود را نماینده مردم بدانند اما مجلسیون با توجه به اینکه به طور مستقیم از سوی مردم انتخاب می شوند و مردم انتظار ویژه‌ای از نمایندگان خود دارند و مراجعات نشان دهنده این موضوع مهم است، نبایستی کاری انجام دهند که افکارعمومی در این حوزه دلگیر و دلسرد شوند.»

***

کاندیداتوری چهره های اصولگرا در سایه نیامدن رئیسی

نامه نیوز نوشت: «با توجه به رویکرد شورای وحدت در ماه‌ها و هفته‌های اخیر نیز گمان می‌رفت که سیدابراهیم رئیسی نامزد مورد اجماع و نهایی باشد و سایر چهره‌ها و ظرفیت‌های این جریان نیز از بیرون گود نظاره‌گر فعالیت‌های انتخاباتی وی. اکنون اما ورق برگشته و به نظر می‌رسد که هم کاندیداتوری رئیسی منتفی است و هم همه ظرفیت‌های این جریان قصد ورود و کاندیداتوری دارند.

محسن رضایی که دیشب کار را تمام و رسما اعلام کاندیداتوری کرد. او تاکید کرد که به صحنه آمده تا «گفتمان شبکه نفوذ» را خنثی کند...

خبر دیگر آنکه، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس نیز تلویحا اعلام کاندیداتوری کرده است. او دیشب در پست اینستاگرامی خود نوشت: «مدد ز غیر تو ننگ است یا علی مدد» و رسانه‌ها نیز این را پای اعلام کاندیداتوی گذاشتند...نکته قابل توجه اینکه اینگونه گمانه‌زنی‌ها از سوی قالیباف، مشاوران و نزدیکان او تکذیب نشد!..

برخلاف آنچه که چند ماه قبل تصور می‌شود، نه کاندیداتوری ابراهیم رئیسی قطعی است و نه نامزد اجماعی. حالا دیگر همه نیروهای سیاسی با ظرفیت در جریان اصولگرا آستین‌ها را بالا زده‌اند و هر کدام نیز امیدوارند که در غیاب رئیسی که حالا احتمالش بیش از قبل است، نامزد اجماعی باشند.»

***

حسین مرعشی: دولت دوم روحانی موفق بود!

حسین مرعشی، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو حزب کارگزاران درباره عملکرد دولت روحانی به اکو ایران گفت: «*آقای روحانی در دوره اول ریاست جمهوری در دولت یازدهم این توفیق بزرگ را داشتند که پرونده مسئله هسته ای ایران را از شورای امنیت خارج کنند، از ذیل فصل هفتم که ایران به عنوان یک تهدید برای امنیت جهان به حساب می آمد این پرونده را با استقرار برجام قطع کردند. بعد از استقرار برجام رشد اقتصادی ایران شروع شد یعنی از رشد اقتصادی منفی به رشد اقتصادی مثبت و ۱۳ درصد رفت و تورم هم برای دوره ای ۲ ساله تک رقمی شد.

در تحریم های قبلی که در دوره آقای اوباما بود و با برجام رفع شد کف صادرات نفتمان هیچ وقت کمتر از ۱ میلیون بشکه نشد، در تحریم های جدید صادرات نفت ایران به ۷۰ هزار بشکه در روز رسید، هیچ کدام از دوستان ایران حتی چین و روسیه هم نتوانستند هیچ کمک مؤثری به ایران کنند. بر خلاف ظواهر قضیه که دولت آقای روحانی در دور دوم، دولت ناموفقی در عرصه اقتصاد بود اما کسانی که با واقعیت های اقتصادی ایران آشنا هستند به خوبی می دانند که دولت دوم آقای روحانی هم دولت موفقی بود که توانست تورم را در حد ۴۰ درصد حفظ کند.»

***