قیمت ماهی به یکباره بیش از دو برابر شد/اکثر مردم حتی ماهی تن نیز نمی توانند بخرند

اقتصادی،   4000211032

بزیان به عنوان منابع غنی پروتیین جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز و مرغ هستند اما در چند سال اخیر به دلیل افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان، ماهی جایگاه کمتری در سفره های مردم دارد.

احمدی یکی از فروشندگان ماهی در ارومیه در گفت وگو با ایسنا گفت: بازار ماهی هم مثل سایر صنوف تحت تاثیر کرونا وشرایط اقتصادی قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته قیمت ماهی بیش از دوبرابر افزایش یافته، تصریح کرد: قدرت خرید مردم کاهش یافته چراکه ماهی که قیمت آن کیلویی ۱۰هزار تومان بود به یکباره کیلویی ۵۰ هزار تومان شده است.
این فروشنده ماهی خاطر نشان کرد: اگر نظارت ها برعرضه و توزیع ماهی وآبزیان مثل مرغ و گوشت قرمز باشد می توان با کاهش قیمت ماهی آن را در سبد غذایی مردم جای داد.

اکثر مردم حتی ماهی تن نیز نمی توانند بخرند

عبدی یک شهروند ارومیه ای در گفت وگو با ایسنا افزود: قبلا حداقل ماهی یک بار ماهی مصرف می کردیم اما الان به دلیل بالا بودن قیمت ماهی ترجیح می دهیم همان مرغ و گوشت را که نسبتا قیمت کمتری از ماهی دارند را مصرف کنیم.

وی درخصوص دلیل جایگزین نکردن ماهی به جای مرغ وگوشت قرمز نیز یاد آور شد: بالا بودن قیمت ماهی علت اصلی عدم مصرف بیشتر ماهی دربین خانواده ها است.
عبدی ادامه داد: متاسفانه قیمت کنسروهای ماهی هم بسیار بالاست و اغلب مردم توان خرید کنسرو ماهی را هم ندارند.

اکبری یکی دیگر از شهروندان ارومیه ای در گفت وگو با ایسنا افزود: قبلا قیمت قزل آلا کیلو یی ۱۰تا ۱۳ هزار تومان بود الان ۶۰تا۷۰تومان شده قشر کارگر چطوری می تواند ماهی بخورد؟

وی تصریح کرد: اگر درقیمت و عرضه وتولید ماهی نیز دولت اقداماتی انجام می داد شاید می شد خانواده ها حداقل هفته ای یک بار ماهی مصرف کنند که بدنبال آن علاوه بر بالا بردن سرانه مصرف ماهی، سلامت جامعه هم بالا می رفت.

این شهروند ارومیه ای  اظهار کرد: به نظر من تنها دلیل عدم جایگزینی ماهی به جای مرغ وگوشت قرمز قیمت بالای آن است.

آذربایجان غربی مقام اول تولید آبزیان در بین استانهای غیر ساحلی

محمدباقر قریشی،مدیرکل شیلات و آبزیان آذربایجان غربی در گفت وگو با ایسنا افزود: در سال گذشته درمجموع ۱۵هزار و ۴۲۵ تن آبزی شامل ۸۹۸۰ تن انواع ماهی پرورشی سرد آبی و گرمایی و۶۴۴۵  تن ماهی ازمنابع آبی استان روانه بازار های داخلی و خارجی شده است.
قریشی بااشاره به اینکه در سال گذشته ۳۰۰ تن انواع ماهی به ارزش یک میلیارد دلار از آبزیان استان به کشورهای دیگر صادرات شد، تصریح کرد: عمدتا کشورهای همسایه از قبیل آذربایجان، عراق و ترکیه بازار های مصرف آبزیان استان هستند. 


قریشی با اشاره به کاهش ذخایر شاه میگو دراز آب شیرین در دریاچه پشت سد  ارس خاطر نشان کرد: علت اصلی کاهش شاه میگو صید بی رویه و قاچاق بود که از سال ۹۷ صید و بهره برداری تجاری شاه میگو دراز آب شیرین سد ارس ممنوع شده و جهت نظارت دقیق وحفظ و حراست در دریاچه ونیز صید شاه میگو نسبت به تشکیل یگان حفاظت اقدام وچارت تشکیلاتی آن تصویب شده است. 


مدیر کل شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با تاکید به اینکه استان از لحاظ تولید ابزیان مقام اول را در بین استان های غیر ساحلی در کشور دارا است، اظهار کرد: صید ماهی ازمنابع آبی استان شامل منابع آبی طبیعی ازجمله رودخانه ها، آب بند وتالاب ها، و منابع نیمه طبیعی از جمله پشت سد هااست که میزان صید از این منابع درسال ۹۸نسبت به مدت مشابه سال قبل خود در مجموع ۷.۵درصد افزایش  را نشان می دهد. 


قریشی با تاکید به اینکه  به منظور حفظ و بازسازی ذخایر ابزیان منابع آبی نیمه طبیعی استان وایجاد اشتغال پایدار اعضای تعاونی هرسال تعدادی بچه ماهی به صورت ترویجی در این منابع رهاسازی می شوند، یاد آورشد: این بچه ماهی ها در مراکز تولید وتکثیر پلدشت تولید و پس از طی دوران پرورش ورسیدن وزن مناسب دراین منابع رهاسازی می شوند.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود امسال نیز بیش از ۷میلیون بچه ماهی تولید شده و درمراکز تولید و تکثیر استان درمنابع آبی نیمه طبیعی استان رها سازی شوند.


 بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد به دلیل افزایش چندین برابری قیمت آبزیان در سال گذشته این منبع غنی غذایی که بهترین منبع امگا ۳ محسوب می شود از سبد مصرفی خانوارها کم رنگ شده است.
با وجود اذعان سازمان شیلات آذربایجان غربی با وجود  تولید بیش از ۱۵ هزار تن انواع آبزیان در استان در سال گذشته قیمت این محصول افزایش چندین برابری داشته ومیانگین مصرف ماهی در بین خانوارهای استان کاهش یافته است که نشان از نبود نظارت و بازرسی ها در عرضه و تقاضا این محصول است.

دولت برای سوق دادن خانواده ها به مصرف ماهی و جایگزین کردن آن به جای گوشت مرغ و قرمز باید در کنار حمایت از پرورش دهندگان ماهی ، نظارت دقیق در عرضه وتقاضای ماهی داشته باشد تا این محصول حضوری پرنگ در سفره های مردم داشته باشد و به عنوان غذایی لاکچری قلمداد نشود.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین