چه کسی رئیس جمهور شود؟

مجید بهمنی،   4000211004 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
چه کسی رئیس جمهور شود؟

کمتر از دو ماه به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران مانده است. جمهوری اسلامی ایران در شرایط حساس کرونایی جهان و کشور خود را ملزم به اجرای این انتخابات در سطح عالی می داند و از سوی دیگر و از ماه های قبل افرادی که خود را رجال سیاسی می دانند؛ به صورت مستقیم و غیر مستقیم اعلام نامزدی ریاست جمهوری نموده و به انحاء مختلف تلاش دارند در این میدان حساس به گرمی رقابت های انتخاباتی بیافزایند و مشارکت حداکثری مردم را با حضور خود به عنوان کاندیدای انتخابات به منصه ظهور برسانند.

جدا از اینکه در نهایت چه کسانی از فیلتر نظارت استصوابی شورای نگهبان عبور خواهد کرد و به مردم معرفی می گردند باید برخی نکات مورد توجه و عنایت همه نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و همچنین گروه ها و جناح ها و رجال سیاسی قرار گیرد:

1- نامزد رئیس جمهوری باید بداند انتخاب وی در جایگاه ریاست جمهوری به عنوان یک امانت از سوی مردم، یک حق الناس است که به فردی سپرده می شود تا آن فرد با برنامه ها و عملکرد خود بتواند چرخ های پویائی و رشد و بالندگی نظام را در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و.... به حرکت در آورد. لذا اولین وجه برای حضور در این جایگاه، داشتن روحیه امانت داری است. امانت داری یعنی اینکه رئیس جمهور کشور نسبت به اختیاراتی که از سوی مردم به او سپرده شده است، امانت دار بوده و آن را در جهت منافع شخصی و گروهی بکار نگیرد و همواره منافع ملی و آحاد مردم را مد نظر داشته باشد.

2- نامزد ریاست جمهوری باید فردی قوی باشد. قوت به معنای اینکه رئیس جمهور از علم و تجربه و دانش کافی برای شناسایی مشکلات و معضلات کشور و چگونگی حل آنان برخوردار بوده و بتواند انچه به مردم در طول تبلیغات انتخابات وعده داده را صورت عملی پوشانده و موجب رضایتمندی مردم و کارآئی دولت و نظام گردد.

3- نامزد رئیس جمهوری نه تنها خود، بلکه تیم همراه وی نیز باید امانت دار بوده و دارای علم و توانایی کافی برای رفع موانع و مشکلات و ایفای مسئولیت خود باشند. هر گونه نقص و عیب و ایراد در این تیم همان نقطه ایی است که موجب شکست کل مجموعه دولت در میدان سیاست و مسئولیت خواهد شد.
همیشه زنجیرها توسط ضعیف ترین حلقه خود از هم گسسته می شوند. پس هماهنگی، یکدستی و برنامه پذیری تیم همراه رئیس جمهور و اعضای هئیت دولت و مشاوران، از مسلمات و ضروریات پیروزی و موفقیت یک دولت خواهد بود.

4- داوطلب شدن برای تصدی جایگاه ریاست جمهوری بایستی براساس تکلیف شرعی و تعهد اجتماعی و توانایی انجام خدمت توسط رجال سیاسی صورت گرفته و تحت تاثیر فشارهای سیاسی انجام نگیرد.

5- گروه ها و جناح های سیاسی که به دنبال کسب قدرت هستند؛ نیز باید بدانند کسب قدرت به هر روش در نظام جمهوری اسلامی ایران که بر پایه قرآن و سنت برقرار شده و داعیه رساندن پرچم این نظام به دست صاحب واقعی آن حضرت حجه ابن الحسن (عج) را دارد، امری ناپسند است. هر چند در کوتاه مدت شاید مورد اقبال آرای مردم قرار بگیرند، اما در دراز مدت از چشم ملت ایران خواهند افتاد.

6- ادعای توانایی از سوی نامزدهای انتخابات؛ بدون داشتن برنامه مدون و منسجم، منطبق بر نیازها و اولویت ها و سیاست های کلان نظام و جامعه اسلامی ایران در تمامی ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حرفی گزاف است.
ایکاش در کنار شرایطی که در اصل 115 قانون اساسی آمده است، داشتن برنامه مورد تایید متخصصین و صاحب نظران نیز گنجانده می شد تا افراد نامزد پست ریاست جمهوری بدون برنامه مورد تایید در این میدان و عرصه پا نگذاشته و مردم نیز بر اساس برنامه نامزد؛ به آنان رای بدهند و رئیس جمهور به ملت در خصوص موفقیت یا عدم موفقیت اجرای این برنامه پاسخگو باشد. بدیهی است برنامه ها نباید از قانون اساسی و همچنین برنامه ها و قوانین بالا دستی نظام فراتر باشد.

7- سیاست اخلاقی بر اخلاق سیاسی در جامعه اسلامی ایران به عنوان پرچم دار ارزش های انسانی در جامعه از هم گسیخته جهان سیاست ارجحیت دارد. این مهم به عنوان بالاترین شاخص برای احراز صلاحیت افراد و گروه ها و جناح ها که برای بدست آوردن قدرت رقابت می کنند؛ بایستی مد نظر قرار گیرد.
لذا نامزدهای انتخاباتی باید بدانند؛ نباید برای پیروزی در رقابت انتخاباتی نسبت به رقبایشان دست به پرده دری و افشاگری و ...، بزنند. این موضوع باید توسط کاندیداها در طول تبلیغات انتخاباتی رعایت شده و توسط نهادهای نظارتی نیز به آن توجه لازم را مبذول گردد.
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۴۷۳۱۸۱۲:۴۱:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۱۱
فرقی نمی کند
ناشناس۱۹۴۷۴۳۹۱۳:۲۵:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۱۱
یک فرد اتو نکشیده، جوان، انقلابی و واجد شرایط ریاست جمهوری است.
راه۱۹۴۷۷۹۴۱۵:۳۹:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۱۱
تلفیقی از سید ابراهیم رئیسی ، سعید جلیلی ، محمد باقر قالیباف ، محمود احمدی نژاد و سعید محمد _____ عقلانیت و بصیرت و پاکدستی ، هوشمندی و صداقت و درایت ، اقتدار و بلدیت و معرفت ، سخت کوشی و شهامت و مهارت و متانت و قابلیت و مهارت
ناشناس۱۹۴۷۴۴۷۱۳:۲۷:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۱۱
اگر یک فرد دارای مدیریت جهادی جایگزین مدیریت ناقص فعلی بشود ،و سوء مدیریت‌ها را جمع کند، قطعاً دیگر مشکلی باقی نمی‌ماند.
ناشناس۱۹۴۷۷۴۱۱۵:۱۳:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۱۱
سخن شما هم مثل نویسنده مقاله فقط شعار است ،سالهاست از اخلاق و ادای تکلیف با تکیه بر توانایی و اداره عاقلانه و آبرومند کشور تنها شعار باقی مانده که توجه اکثریتی از مردم را به هیچ وجه جلب نمیکند
ناشناس۱۹۴۷۷۹۶۱۵:۳۹:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۱۱
لطفا در مورد این نفر جهادی یک توضیحی دهید ما هم بفهمیم
ناشناس۱۹۴۷۶۷۸۱۴:۴۶:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۱۱
چرا فرق میکنه کسی باید رییس جمهور بشه که بتونه دونه به مرغ برسونه
ناشناس۱۹۴۷۳۳۲۱۲:۴۶:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۱۱
افراد فاقد سابقه کار مدیریتی و اجرایی نباید کاندیدا بشوند.
ناشناس۱۹۴۷۳۴۹۱۲:۵۴:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۱۱
کی ... این ملاحضات در نظر گرفته شده و چرا نشده . جوابش چیست.
ناشناس۱۹۴۷۳۵۰۱۲:۵۴:۳۱ ۱۴۰۰/۲/۱۱
یکی رو پیدا کنید که آخر کار یه انگ بهش نچسبونید!...
ناشناس۱۹۴۷۵۱۲۱۳:۴۷:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۱۱
انگ را خودتان می چسبونید به خودتان!
مجتبی۱۹۴۷۵۶۱۱۴:۰۷:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۱۱
آی گفتی! برید ببینید موضع حاکمیت نسبت به روسای جمهور اسبق چیه. ئخدایی الف یه خبر در این خصوص کارکن.
مهدی۱۹۴۷۷۸۷۱۵:۳۶:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۱۱
انتخاب با شماست اما عواقب انتخابات با شما نیست خداوکیلی ببینید به چه کسی رای دادید که به این حال روز افتادید
صمصام۱۹۴۷۳۶۰۱۲:۵۸:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۱۱
رییس جمهور باید به صورت لحظه ای از حقوق مردم دفاع کند رییس جمهور باید در دفاع از حقوق مردم حرف خودش را... بزند باید شدیدا مراقب افراد زیر مجموعه خودش باشد که حتی سر سوزنی خطا و اشتباه نکنند رییس جمهور باید بداند که در رسانه ها چه میگوید ...به عنوان عالیترین مقام اجرایی کشور این موضوع بسیار مهم است همچنین باید شدیدا مراقب اظهارات مسئولان دستگاههای زیر مجموعه اش باشد تا مبادا کوچکترین ناهماهنگی میان این بخشها رخ دهد رییس جمهور نیز خودش باید شدیدا مراقب باشد که وعده دروغ یا غیر ممکن به مردم ندهد یا اظهاراتش متناقض نباشد
ناشناس۱۹۴۷۳۶۲۱۲:۵۸:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۱۱
یعنی میخواین بگین فرقی هم میکنه کی رئیس جمهور بشه؟
محمدرضا۱۹۴۷۳۸۹۱۳:۰۸:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۱۱
ملت در ۲۴ سال گذشته ۸ سال رییس جمهور اصلاح طلب ۸ سال اصولگرا و ۸ سال معتدل رو امتحان کردند و همه این آقایان در زمان انتخاب مدعی بهبود اوضاع اقتصاد و وضع مردم و مبارزه با فساد را داشتند ولی هر چه گذشت چه وضع معیشت و چه فساد بدتر شد. حال شما پاسخ بدهید ، مردم قطع از همه مدعیان قطع امید کرده اند، چه کسی باید رئیس جمهور شود؟؟
ناشناس۱۹۴۷۷۲۵۱۵:۰۵:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۱۱
یکنفر پیدا شد حقیقت رو گفت
ناشناس۱۹۴۷۷۹۹۱۵:۳۹:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۱۱
وجدانا اوضاع اقتصادی و فساد دولتی در زمان خاتمی قابل مقایسه با دوران احمدی نژاد و روحانی نیست.
ناشناس۱۹۴۷۴۰۱۱۳:۱۲:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۱۱
برای اینکه فردی که رئیس جمهور میشود موفق باشد اولین شرط این است که این فرد بتواند نمایندگی حداکثر مردم را داشته باشد. و این اولین قدم است و این کاری است که نظام باید تصمیم بگیرد که میخواهد تجربه مجلس را تکرار کند و یا میخواهد انتخاباتی برگزار کند که در آن بتواند اکثریت مردم را به میدان بیاورد
ناشناس۱۹۴۷۴۲۱۱۳:۱۹:۱۲ ۱۴۰۰/۲/۱۱
چه كسي رئيس جمهور شود ؟! --------------- به نظرم اين عبارت « رئيس جمهور » بايد اشكالاتي دا شته باشه ، نه كه حالا رئيس جمهور در كشور ما ، بلكه هر رئيس جمهوري كه در هر زمان و در هر مكان اين كره خاكي كه بوده ، هست و در آينده خواهد بود ... لابد مي فرماييد اشكالش چيه ؟؟ ... آهان ... حالا رسيديم به اصل مطلب ... عرضم به حضور انورتان كه واژه « جمهور » به معناي « مردم » هست ، وقتي كه مي گوييم رئيس جمهور يعني رئيس مردم ... رئيس ملت !! ... رئيس ملت ؟؟ عجب !! .. اين است كه عرض مي كنم چون در همه ازمنه و همه امكنه و همه ممالك رئيس جمهور بايد خدمتگزار مردم باشد ، بهتر است كه به جاي عبارت « رئيس جمهور » گفته شود « خادم الجمهور » !! ... به نظر شما اين بهتر نيست ؟؟
ناشناس۱۹۴۷۵۰۸۱۳:۴۷:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۱۱
کسی که غرب زده و فشل نباشد
ناشناس۱۹۴۷۷۲۶۱۵:۰۷:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۱۱
اره شرق زده خوبه !
حسین۱۹۴۷۵۱۶۱۳:۴۹:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۱۱
فرقی نمیکنه!
ناشناس۱۹۴۷۶۰۲۱۴:۱۴:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۱۱
این خصوصیات همه کلی گویی و انشای مدرسه است.
ناشناس۱۹۴۷۶۴۱۱۴:۲۷:۳۸ ۱۴۰۰/۲/۱۱
کسی باید انتخاب بشه که : ۱_ به « ما میتوانیم » ایمان داشته باشه ۲_ قدرت ارتباط گیری با جهان رو داشته باشه ۳_ دلخوش به یه جریان خاص نباشه ۴_ در صورت خطا جرات عذر خواهی رو داشته باشه ۵_ در هر پستی از متخصصین سالم و متعهد استفاده کنه ۶_ کشور رو مورد آزمایش تفکرات خودش قرار نده
ناشناس۱۹۴۷۶۴۷۱۴:۲۹:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۱۱
کسی که بتواند در سخت ترین شرایط تحریمی و جنگ و بیماری های مسری کشور را اداره کند و هر چه توهین شنید عقب نشینی نکند.
علي۱۹۴۷۶۵۸۱۴:۳۵:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۱۱
به نظر من يك رييس حمهور داراي سواد كافي وسياستمدار ... ولي شرف داشته باشه وبراي يك ريال بيت المال حساس باشه وتحت هيچ شرايطي حق را ناحق نكنه
امید۱۹۴۷۶۷۷۱۴:۴۶:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۱۱
رییس جمهوری که حق عزل وزیرش رو نداره یا حق صحبت مستقیم در برنامه زنده نداره خیلی مضحکه
ناشناس۱۹۴۷۷۳۵۱۵:۰۹:۰۹ ۱۴۰۰/۲/۱۱
نظر غرضی در مورد خدمتگزاران مردمی:من نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب را خدمتگزار نمی‌دانم؛ تا امروز جیب مردم به نفع جناح‌های راست و چپ تخلیه شده است. ۵ هزار نفر از فرزندان مسئولان کشور در آمریکا سکونت دارند و دلار‌های مردم را بردند و فکر می‌کنند که زندگی می‌کنند
نجیب۱۹۴۷۸۰۷۱۵:۴۳:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۱۱
سلام. مگر از روحانی بدتر هم میشه؟؟؟؟ مگه داریم؟؟؟؟؟ دیگه از چی بترسیم؟
علی کریمی۱۹۴۷۸۵۹۱۶:۰۵:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۱۱
جناب آقای مجید بهمنی بایدهای شما موقعی محقق می شود که بجای اشخاص، احزاب شناسنامه دار برای کسب جایگاه رئیس قوه مجریه رقابت کنند.
ناشناس۱۹۴۷۸۸۴۱۶:۱۳:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۱۱
چه كسي رئيس جمهور شود ؟؟ ... البته هركه بهتر باشه ... هر كه بهترين باشه !! ... اما بنده مي خواهم چيز ديگري عرض كنم ، مي خواهم بگويم كه يكبار ديگر نگاهي به ساختمان بالا بيندازيد ، بايد ساختمان رياست جمهوري بباشد ، ويا به عبارتي كاخ رياست جمهوري !! شايد .. و گرنه بنده از اين راه دور ودرازي مه تا پايتخت دارم ،نميدانم تهران چند تا خيابان داره ..رياست جمهوري كجاست ، خيابان پاستور كجاست ، اصلا اين ساختمان كاخ مانند كجاي تهران هست ، ..اووووه باور بفرماييد كه چندين ساله كه پايم به تهران نرسيده !! اما عرضم اين بود كه رئيس جمهوري كه بخواهد در اين ساختمانها كه چشم نابينا را روشن ميكنه ، كار كنه ، به نظرم ديگر خيلي از مسائل و مشكلات من نوعي را از ياد مي بره ... گرماي تابستان ... سرماي زمستان ... چكه كردن سقف خانه ... يادم نميره چند سال پيش ، مش زينال همسايه كه گفت ، شب خوابيديم و نصف شب باران شروع شد و نيم ساعت بعد سقف خونه مون شد عينهو آبكش ، ديگه مجبور شديم هر چه لحاف و پتو و پلاس بود بپيچيم دور خودمان و برويم تو ايوان بخوابيم كه ديگه چه سينه پهلويي كردم بماند ...و البته بسياري مشكلات ديگر مردم !! خدا رحمت كنه حاج عموي ما هميشه مي گفت : بني آدم بني عادته !! ... آن مرحوم اضافه مي كرد كه آدمي نبايد بد عادت شود !! ... چه مي فرماييد ؟ ! ... درسته ، فرمايش شما عين صوابه !! ... رئيس جمهور بين مقامات خارجي رودر بايستي دارد ، با شخصيت هاي جهاني بايد ديدار داشته باشند ... قبول دارم اين ساختمان آبروي مملكته ... اما رئيس جمهور بايد مواظب باشه ، روزگار مردم را حس كنه ، درك كند ، مشكلات مردم ، يكي مثل مش زينل نوعي ... كه به قول حاج عمو : بني آدم بني عادته !!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین