رئیس ستاد انتخابات کشور: شوراها مورد کم لطفی قرار دارند

سیاسی،   3991228037

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه پایه واگذاری امور به مردم از طریق شوراها است، گفت: به شوراها کم لطفی شده است.

جمال عرف در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما  با ارائه آمار و ارقام مربوط به ثبت نام شوراهای شهر و ریاست جمهوری در ادوار مختلف عنوان کرد: در دوره جدید افراد بیشتر با موبایل ثبت نام کردند. در ثبت نام شورای ششم ۸۸ درصد مرد و ۱۲ درصد زن هستند و تغییری نسبت به دوره قبل نداشتیم.

وی ادامه داد: تحصیلکرده ها و جوانان در این دوره بیش از دوره های قبل حضور داشته اند. کارمندان و در ادامه افرادی که شغل آزاد و فرهنگی دارند بیشترین ثبت نام ها را داشته اند.

رئیس ستاد انتخابات کشور توضیح داد: ۱۳ درصد ثبت نام کنندگان ما ایثارگر بوده اند. در نهایت مراجع چهارگانه نظراتشان را درباره متقاضیان به هیات های اجرایی و سپس به هیات نظارت اعلام می شود.

عرف با بیان اینکه امیدوارم تاییدشدگان وظایفشان را به درستی انجام دهند تاکید کرد: ۱۵۰۰ نفر عضو  شوراهای شهر داریم اما در شورای روستاها با توجه به اینکه حدود ۴۰ هزار روستا داریم، ۱۲۰ هزار تن منتخب مردم می شوند.

وی با بیان اینکه به شوراها کم لطفی شده است گفت: پایه واگذاری امور به مردم از طریق شوراها است و خوشحالم امروز جوانان تحصیل کرده برای شوراها آمده اند.  

رییس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: شوراها باید جایگاه خود را داشته باشند و نهاد شورا، یک نهاد  پراهمیت است و امیدوارم اهمیت آن برای همه جا بیفتد.

عرف با بیان اینکه ۸ فروردین ثیت نام متقاضیان میان دوره مجلس و ۱۶ فروردین ثبت نام شوراهای روستایی را داریم توضیح داد: ۲۱ اردیبهشت ثبت نام برای ریاست جمهوری  در ۵ روز انجام خواهد شد.

انتخابات با رنگ و بوی کرونا

عرف گفت: با توجه به دستگاه احراز هویت ماجرای اثر انگشت حذف شده است. در شرایط کرونا همه پروتکل ها را رعایت کردیم. ما به دنبال این بودیم ثبت نام افراد متقاضی، ۵۰ درصد غیر حضوری و ۵۰ درصد حضوری باشد اما برخی تصورات از احراز هویت با کارت بانکی موجب شد بیشتر ثبت نام ها حضوری باشد.

کارت بانکی تنها برای احراز هویت از متقاضیان گرفته می شود  و هزینه ای دریافت نمی شود.

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: در هر سه مرحله ثبت نام، تبلیغات و اخذ رای تلاش کردیم پروتکل ها رعایت شود و برای این مهم برنامه ریزی کردیم. در این دوره تعداد صندوق ها را افزایش می دهیم تا شاهد صف های طویل نباشد.
با نرم افزار شعبه یاب هم مردم می توانند شعبه های نزدیک را پیدا کنند. حتما در شعب تهویه های مطلوب خواهد بود.

عرف با بیان اینکه از همه ظرفیت ها برای جلوگیری از تراکم جمعیت استفاده می کنیم عنوان کرد: حدود ۷۰ هزار صندوق در سراسر کشور خواهیم داشت.  

وی تاکید کرد: کمیته رصد فضای مجازی در ایام انتخابات فعال است و از قبل تبلیغات داوطلبان را توجیه می کنیم تا یاد بگیریم حرکت‌های ایجابی داشته باشند نه سلبی.  اگر کسی اصول را در تبلیغات در فضای مجازی رعایت نکند متخلف خواهد بود.

رییس ستاد انتخابات کشور توضیح داد: مشارکت مردمی در انتخابات، مستلزم تجمع است که این مهم موجب افزایش بیماری کرونا می شود؛ از اینرو پروتکل هایی مشخص شده که در ستادها چه تعداد افراد می توانند حضور داشته باشند اما عمده فعالیت تبلیغات از طریق رسانه ها خواهد بود.

وی تصریح کرد: در هر شهری متناسب با رنگ آنها براساس وضعیت کرونا، پروتکل های انتخاباتی متفاوت خواهد بود.

عرف درباره شائبه های مربوط به تعرفه انتخابات توضیح داد: در سال آینده تعرفه ها در کشور توزیع می شود. تعرفه ها تنظیم شده و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت و تعرفه‌های هر استان مختص آن است و قابل جابجایی نیستند.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: دو اصل را در وزارت کشور تاکید داریم و به عنوان بخشنامه ابلاغ کردیم که شامل قانونمداری و بی‌طرفی می‌شود.  
افراد و عوامل آموزش های لازم را دیده اند و ۵ هزار تن آموزش دیده اند. اعلام کردیم از افراد زیر ۶۰ سال برای صندوق ها استفاده کنند.