تقسیم نقش کشورهای غربی در سناریوی شیمیایی سوریه

جهان،   3991220004

تکاپوی کشورهای غربی برای مطرح کردن مجدد پرونده به اصطلاح حملات شیمیایی در سوریه آن هم با استفاده از صحنه سازی حملات ساختگی در ادلب، طی هفته های گذشته شکل دیگری به خود گرفته است.

تقسیم نقش کشورهای غربی در سناریوی شیمیایی سوریه

به گزارش مهر، چند هفته‌ای هست که بحث حملات شیمیایی در سوریه مجدداً از سوی مقامات غربی مطرح شده است. کشورهای غربی با یک تقسیم نقش میان خود، همصدا نسبت به وقوع حملات شیمیایی در سوریه با هدف محکوم کردن نظام حاکم این کشور در محافل بین المللی ابراز نگرانی کرده‌اند. این ابراز نگرانی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که سوریه به صورت داوطلبانه به معاهده منع سلاح‌های شیمیایی پیوسته و همچنان به قوانین و اصول این معاهده بین المللی پایبند بوده است.

در سال ۲۰۱۴، پرونده فعالیت شیمیایی ارتش سوریه کاملاً بسته، سلاح‌های شیمیایی ضبط و تأسیسات تولید این تسلیحات منهدم شد؛ مسأله ای که سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی بارها آن را تأیید کرده است. از سوی دیگر، عناصر تروریستی به ویژه جبهه النصره و عناصر وابسته به سازمان «کلاه سفیدها» یکی از مهم‌ترین اهرم‌های کشورهای غربی برای صحنه سازی در سوریه و به راه انداختن نمایش حملات شیمیایی ساختگی به شمار می‌روند.

این عناصر تروریستی بر اساس دستور اربابان غربی خود قرار است در اقدامی نمایشی و تنها به منظور سیاه نمایی چهره دولت سوریه یک حمله ساختگی شیمیایی را در ادلب اجرا کنند. مقامات روسیه بارها هشدار داده‌اند که دولت‌های غربی سعی دارند با استفاده از ترفندهای خبری و سو استفاده از این ماجرای ساختگی بر دولت بشار اسد و ارتش سوریه فشار وارد کنند.

به عنوان مثال واسیلی نبنزیا فرستاده مسکو در خلال جلسه شورای امنیت سازمان ملل از طریق ویدئو کنفرانس اعلام کرد، دولت سوریه تمامی انبارهای خود از سلاح‌های شیمیایی را تخلیه و منهدم کرده است؛ موضوعی که از سال ۲۰۱۴ به تأیید سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی هم رسیده است.

این نخستین باری نیست که عناصر تروریستی وابسته به کشورهای غربی برای صحنه سازی در سوریه اقدام می‌کنند؛ پیش از این نیز گزارش‌های رسانه‌ای گسترده‌ای در خصوص اقدامات نیروهای سازمان موسوم به کلاه سفیدها در سوریه منتشر شده بود؛ سازمانی که تحت پوشش اقدامات بشر دوستانه در مناطق مختلف سوریه تلاش می‌کرد با صحنه سازی و فیلم برداری از این صحنه‌ها، دولت سوریه را به اجرای حملات شیمیایی متهم کند.

در آوریل سال ۲۰۱۸ نیز همین ماجرا تکرار شد؛ تروریست‌ها مدعی شدند که نیروهای نظامی سوریه منطقه غوطه شرقی را با سلاح‌های شیمیایی هدف قرار داده‌اند. دولت سوریه در آن زمان اعلام کرد که انگلیس، آمریکا و فرانسه برای متهم کردن دمشق دست به صحنه سازی زده‌اند.

همان طور که اشاره کردیم کشورهای غربی برای اعمال فشار بر سوریه از طریق پرونده مختومه فعالیت‌های شیمیایی، یک تقسیم نقش میان خود انجام داده‌اند به طوری که چندی قبل فرانسه در این خصوص یک پرونده قضائی تشکیل داد. وکلای افرادی که خود را قربانی و بازمانده حملات شیمیایی دولت سوریه در سال ۲۰۱۳ معرفی کرده‌اند نزد دادگاهی در پاریس علیه مقامات سوریه پرونده قضائی تشکیل دادند.

انگلیس نیز اخیراً از طریق بن والاس وزیر دفاع خود هشدار داد که «ناکارآمدی نظم جهانی» به خطر فزاینده وقوع حمله‌های شیمیایی و بیولوژیکی منجر شده است. به زعم وی «دولتهای متخاصم» مقررات دیرینه در حوزه تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی همچون گازهای اعصاب و عوامل بیماری زا مرگبار را نادیده می‌گیرند. «هامیش گوردون» فرمانده پیشین نیروهای ضد ترور شیمیایی و بیولوژیکی ارتش انگلیس نیز گفت که «این تهدید در خاورمیانه و سوریه قابل مشاهده است».

سناریوی حملات ساختگی شیمیایی در سوریه با هر هدفی که از سوی کشورهای غربی دنبال می‌شود، باعث شده تا رژیم صهیونیستی بیشترین استفاده را از آن ببرد؛ این رژیم با بهره گیری از توجه افکار عمومی به این سناریو، علاوه بر تداوم حملات هوایی خود علیه سوریه، تلاش دارد بخش‌هایی از زمین‌های ساکنان بلندی‌های جولان سوریه را به بهانه اجرای پروژه‌های عمرانی مصادره کندآمریکا نیز که نشان داده با تغییر رؤسای جمهور، سیاست‌هایش در قبال منطقه تغییر نخواهد کرد، نخستین حمله هوایی خود را در دوره ریاست جمهوری جو بایدن علیه سوریه طی یک هفته گذشته انجام داد. این حملات نیاز به یک زمینه سازی برای توجیه افکار عمومی دارد که استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط نظام حاکم سوریه می‌تواند بهانه خوبی برای آن باشد. این در حالیست که هدف اصلی این حملات، تضعیف گروه‌های مقاومت که در نوار مرزی عراق و سوریه برای مبارزه با داعش و مقابله با انتقال عناصر تروریستی به خاک سوریه مستقر هستند، به شمار می‌رود.

همچنین کشورهای غربی برای تکمیل پازل خود، به سراغ سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی رفته و بر کشورهای عضو آن با هدف تشکیل یک تیم تحقیقاتی اعمال فشار کرده‌اند. این اقدام بنا به اعلام مقامات سوریه یک اقدام خطرناک به شمار می‌رود چرا که به یک نهاد فنی اختیارات اجرای تحقیقات جنایی و قانونی داده می‌شود. در نهایت نیز این تیم وابسته به کشورهای غربی، یک گزارش یکجانبه علیه نظام سوریه بدون استناد بر اسناد و مدارک مستدل ارائه می‌دهد که تبدیل به سنگ بنای پیش نویس یک قطعنامه و بهانه برای انجام حملات بیشتر علیه سوریه می‌شود.

نکته جالب آنکه تمام این برنامه ریزی ها برای متهم کردن نظام سوریه به استفاده از تسلیحات شیمیایی و جنجال بر سر یک پرونده مختومه از طریق صحنه سازی در ادلب در حالی صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی به دنبال بهره برداری هر چه بیشتر از توجه افکار عمومی به پرونده شیمیایی سوریه است.

رژیم صهیونیستی از مدتها قبل به دنبال اجرای پروژه طرح نصب ۵۲ توربین بادی در اراضی جولان اشغالی سوریه است. شاید در وهله اول این پروژه یک اقدام عمرانی به حساب آید اما باید به این نکته توجه کنیم که با اجرای این پروژه، ۶۰۰ دونم (هر دونم معادل هزار متر مربع) از اراضی اهالی این منطقه توسط رژیم صهیونیستی مصادره می‌شود. ساکنان جولان اشغالی سوریه نیز بارها با برگزاری تظاهرات و تحصن‌های مختلف، اعتراض خود را نسبت به این طرح رژیم صهیونیستی نشان داده‌اند که باعث شده هنوز اجرایی نشود.

در نهایت باید گفت سناریوی حملات ساختگی شیمیایی در سوریه با هر هدفی که از سوی کشورهای غربی دنبال می‌شود، باعث شده تا رژیم صهیونیستی بیشترین استفاده را از آن ببرد؛ این رژیم با بهره گیری از توجه افکار عمومی به این سناریو، علاوه بر تداوم حملات هوایی خود علیه سوریه، تلاش دارد بخش‌هایی از اراضی بلندی‌های جولان سوریه را به بهانه اجرای پروژه‌های عمرانی مصادره کند.