انواع کمپرسور هوا و کاربرد آن ها

گزارش بازرگانی،   3991218080

کمپرسور هوا یکی از دستگاه‌های بادی پرمصرف در بسیاری از صنایع است. برای آشنایی با کاربرد، انواع و نحوه خرید آن وارد شوید.

کمپرسور هوا چیست

کمپرسور هوا یکی از دستگاه‌های بادی پرمصرف در بسیاری از صنایع است. این دستگاه که وظیفه مکش هوا در فشار مشخص شده و تحویل آن در فشار بالاتر را بر عهده دارد، نقش مهمی در پیشبرد مشاغل مختلف دارد. کمپرسور باد بر اساس نوع کاربرد و حجم دارای انواع مختلفی است. یافتن بهترین مارک کمپرسور باد یکی از دغدغه‌های همیشگی تولیدکنندگان و صنعتگرانی است که به دنبال بازدهی بیشتر و دستگاهی با طول عمر فراوان هستند.

با توجه به تعدد برندهای مختلف و جنس‌های گوناگون چینی، ایتالیایی و ایرانی، مهم است که پیش از خرید این محصول، مشخصات، انواع و کاربرد آن را به خوبی بشناسید تا با خرید اجناس بی‎‌کیفیت متضرر نشوید. در این مقاله ضمن معرفی کمپرسور باد صنعتی، انواع آن را به شما معرفی کرده و کاربردهای هرکدام را به شما توضیح خواهیم داد تا در صورتی که قصد خرید کمپرسور هوا را دارید، خریدی هوشمندانه را تجربه کنید.

کمپرسور هوا چیست؟

ابزارهای بادی وسایل مهم و قدرتمندی هستند که با کمک نیروی هوای فشرده که  تولید می‌کنند، عمل می‌کنند. این دستگاه هوا یا هر سیال دیگری را به درون خود می‌مکد و سپس آن را فشرده و متراکم می‌کند. طی این عملیات دمای هوا افزایش خواهد یافت. سیستم خنک کننده در این حالت، دمای هوا را کاهش می‌دهد. در نهایت گاز فشرده شده با فشار زیاد و در دمای مناسب از دستگاه خارج خواهد شد.

در خصوص مشخصات فنی کمپرسور هوا باید اشاره کرد که رنج فشار کاری این دستگاه معمولا بین 6 تا 10 بار قابل تنظیم است و در برخی موارد می‌توان آن را تا 40 و یا 250 بار نیز افزایش داد. کمپرسور باد دیزلی بخاطر استقامت، انعطاف‌پذیری، سهولت در استفاده و تولید صدای کم از جمله دستگاه‌های محبوب در ایران است که در کلیه شرایط جوی به خوبی عمل می‌کند. این دستگاه دارای موتور قدرتمندی بوده و راندمان بسیار بالایی نیز دارد.

قیمت کمپرسور هوا

عوامل متعددی هستند که در لیست قیمت کمپرسور باد مدنظر قرار می‌گیرند. برای مثال ابعاد دستگاه مسلما باید هنگام خرید انواع کمپرسور هوا مد نظر قرار گیرد. مسلما هرچقدر ابعاد تانکر بزرگتر باشد؛ توانایی ذخیره هوا نیز در آن افزایش خواهد یافت. عامل دیگر میزان صدای تولید شده توسط دستگاه است. بهترین کمپرسور هوا ضمن تولید سر و صدای کمتر، قدرت موتور بالاتر و همچنین راندمان بیشتری نیز خواهد داشت.

وزن دستگاه از دیگر عواملی است که هنگام فروش کمپرسور هوا بر قیمت اثرگذار است. دستگاه‌هایی که وزن و ابعاد بیشتری دارند از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند. علت آن نیز افزایش قابلیت نگهداری هوا در دستگاه است. در نهایت یکی از عوامل مهم انواع برند کمپرسور هوا است، در سال‌های اخیر برندهای متعددی وارد ایران شدند که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند؛ همچنین با افزایش تولید کمپرسور باد ایرانی ، محصولات داخلی نیز توجه زیادی به خود جلب کردند.

انواع کمپرسور هوا

انواع کمپرسور هوا

کمپرسورها دارای انواع مختلفی هستند. پیش از خرید کمپرسور هوا حتما باید با نوع‌های مختلف این دستگاه آشنایی کامل داشته باشید تا با توجه به نیاز خود اقدام به خرید کنید. دو مدل اصلی کمپرسور دینامیکی و جا‌به‌جایی مثبت هستند. مدل دینامیکی خود شامل دو نوع محوری و گریز از مرکز است. مدل جا‌به‌جایی مثبت نیز دارای انواع روتاری و رفت و برگشتی بوده که هرکدام زیرمجموعه‌های خود را شامل می‌شوند.

هرکدام از این مدل‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند و مشتری باید با توجه به کارکرد و نوع استفاده مدلی که برای صنعت او کاربرد و بازدهی بیشتری داشته باشد را انتخاب کند. کمپرسورها همچنین از یک تقسیم‌بندی دیگر نیز برخوردار هستند. آن‌ها بر اساس کارکرد به دو نوع روغنی و بدون روغن (اویل فری) تقسیم می‌شوند. برای مثال کمپرسور باد بی صدا که در دندان‌پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از نوع بدون روغن است. 

نکات مهم هنگام خرید انواع کمپرسور هوا

هنگام خرید کمپرسور باد باید به نکات متعددی توجه کنید. برای مثال برخی برای صرفه‌جویی در هزینه اقدام به خرید کمپرسور باد دست دوم می‌کنند. معمولا این کار توصیه نمی‌شود، چرا که این دستگاه دارای بازدهی، توان و طول عمر مشخصی است. افرادی که نوع دست دوم را خریداری کرده و یا اقدام به اجاره کمپرسور باد می‌کنند؛ عملا دستگاهی با بهره‌وری پایین‌تر خواهند داشت که با توجه به مصرف مداوم و طولانی مدت آن چندان به صرفه نخواهد بود.

همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان و ایران باعث شده تا کسب و کارهای مختلف بیش از پیش به اهمیت خرید و فروش آنلاین پی ببرند و برای بهبود خدمات وبسایت و شبکه‌های اجتماعی خود بکوشند. در همین راستا با افزایش استقبال از خرید آنلاین کمپرسور هوا در سال‌های اخیر این حوزه صنعتی نیز به کسب و کارهای آنلاین پیوسته و این‌گونه علاوه بر عدم اتلاف وقت و انرژی، خرید و فروش این دستگاه نیز تسهیل شده است.

کاربرد کمپرسور هوا

کاربرد کمپرسور هوا

کمپرسور هوا کاربردهای متعددی در زمینه‌های صنعتی و غیرصنعتی دارد. در موارد غیرصنعتی استفاده از این دستگاه برای جاروبرقی و یا در درون یخچال رواج یافته است. بد نیست بدانید که شما برای باد کردن توپ نیز از کمپرسور باد استفاده می‌کنید. همچنین کولرهای گازی شما نیز در منازل و یا محیط‌های کاری این دستگاه را در دل خود جای دادند. این ابزار پرکاربرد در صنایع مختلف سبک و سنگین نیز انجام وظیفه می‌کند.

برای مثال صنایع بزرگ پتروشیمی، خودروسازی و معادن به این دستگاه نیاز ویژه دارند. همچنین در آزمایشگاه‌ها نیز برای انجام برخی آزمایش‌ها از کمپرسور هوا استفاده می‌شود. یکی از موارد استفاده از این وسیله در ریخته‌گری است. دیگر صنایعی که در آن کمپرسور باد ایفای نقش می‌کند، صنایع چوب و مبلمان است.

فواید کمپرسور هوا در صنایع مختلف

این دستگاه پرمصرف اقدام به خنک کردن قطعات مختلفی همچون لوله‌های انتقال مواد غذایی و مواد دارویی در کارخانه‎‌ها می‌نماید. همچنین از کمپرسور باد برای تهیه هوای فشرده لازم با فشار بالا برای پر کردن سیلندر گاز نیز استفاده می‌شود. در صنعت هواپیمایی این وسیله جهت تغذیه هوای فشرده موتور توربین ایفای نقش می‌کند. صنعت پزشکی نیز یکی از صنایعی است که به شدت از این دستگاه بهره برده است؛ در این صنعت برای دریل‌های جراحی در پاکسازی پوست و مراکز دندان‌پزشکی از کمپرسور هوا استفاده می‌شود.