جزئیات مصوبه مجلس درباره بازار سرمایه

بورس،   3991205090

نمایندگان مجلس، به دولت اجازه دادند تا از ظرفیت بازار سرمایه به منظور اجرای پروژه‌های عمرانی استفاده کند.

جزئیات مصوبه مجلس درباره بازار سرمایه

به گزارش خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه ۵ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با پیشنهاد سید شمس الدین حسینی برای الحاق به تبصره ۵ ماده واحده این لایحه با ۲۰۲ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس این پیشنهاد؛ به دولت اجازه داده می‌شود نسبت به تامین مالی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که اهمیت و کارکرد راهبردی آنها با پیشنهاد دستگاه‌های اجرایی ذی ربط به تایید سازمان برنامه و بودجه کشور می‌رسد، از طریق ابزارها و روش‌های بازار سرمایه‌ای اقدام نماید.

سقف منابع موضوع این بند حداکثر ۳۰ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه مصوب در هر فصل تعیین می‌گردد. دولت مکلف است به منظور حفظ جریان نقدینگی مورد نیاز، ضمن در اولویت قراردادن تخصیص طرح‌های موضوع این بند، برای پرداخت سود و حسب مورد بازپرداخت اصل منابع مالی، پیش بینی اعتبار لازم در سال‌های بعد را به عمل آورد. آیین‌نامه اجرایی این بند شامل شیوه‌های اجرایی، ابزارهای مالی و مواردی همچون تعیین حداکثر سود قابل پرداخت، نرخ کارمزد، نحوه تضمین و بازپرداخت تعهدات تصویه نهایی و و نحوه تقسیم ریسک، حداکثر دو ماه بعد از ابلاغ قانون با پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

سید شمس الدین حسینی در جریان طرح پیشنهاد خود گفت: یکی از دغدغه‌های نمایندگان اصلاح ساختار بودجه است که یکی از موارد مورد نیاز آن اصلاح نحوه تامین مالی پروژه‌ها و جبران کسی بودجه می‌باشد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه روش تامین پروژه های عمرانی باید اصلاح شود، ادامه داد: در حال حاضر برای اجرای پروژه ها از سیستم بانکی و یا منابع بودجه استفاده می‌شود، تامین مالی پروژه ها بانک محور شده که افزایش نقدینگی را به همراه دارد.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه فرصت مناسبی است که باید از آن برای اجرای پروژه های عمرانی استفاده کنیم، بیان کرد: پروژه های عمرانی که دارای اهمیت بالایی هستند می توانند تا ۳۰ درصد از سقف هر فصل از بازار سرمایه تامین مالی شوند، کارگروهی نیز ساختار تعیین سود منابع استفاده شده از بازار سرمایه را مشخص می کند.

محمد صفایی دلویی نیز در مخالفت با این پیشنهاد گفت: در حال حاضر پروژه های عمرانی زیادی در کشور راکد مانده است، اگر سرمایه‌های بانکی را از آنها دریغ کنیم، وضعیت این پروژه‌ها بدتر می‌شود، هنوز بستر استفاده از ظرفیت بازار سرمایه به منظور اجرای پروژه‌های عمرانی فراهم نشده است.

حبیب الله دهمرده نیز در موافقت با پیشنهاد مذکور تصریح کرد: هزاران پروژه در کشور به دلیل عدم تامین منابع مالی متوقف شده‌اند، احداث یک بزرگراه عواید بسیار زیادی دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه توقف پروژه‌ها و به بهره‌برداری نرسیدن آنها موجب افزایش طلب پیمانکاران شده است، افزود: استفاده از بازار سرمایه، ظرفیت جدید و مناسبی بوده، اگر از این منابع راکد استفاده کنیم ،عواید بسیار زیادی به همراه دارد.