روز جهانی زبان مادری و وظیفه ما نسبت به زبان فارسی

مهدی سبزواری، گروه تعاملی الف،   3991204012 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

در کنار آموزش زبان‌های خارجی به کودکان بکوشیم که زبان مادری را در نظرشان از هر زبان دیگری مهمتر جلوه دهیم چرا که وجود ما و هویت فردی و  سرزمینی ما با وجود و تداوم زبان فارسی و سایر زبان‌ها و گویش‌های ایرانی معنی پیدا می‌کند.

روز جهانی زبان مادری و وظیفه ما نسبت به زبان فارسی

نوشتن از زبان مادری دشوار است گرچه به سادگی به زبان فارسی و زبان مادری خود می‌توان نوشت. ایران‌زمین طی قرن‌ها مهد تکوین و بالندگی زبان‌ها و گویش‌های مختلفی بوده است که هر یک هویت فردی و جمعی بخشی از ایرانیان است. از این میان زبان فارسی در کنار سایر زبان‌ها و گویش‌های ایرانی، بخشی از هویت فردی  و میراث جمعی هزاران ساله ایرانیان است هرچند که زبان مادری‌شان زبان دیگری باشد.

زبان مادری حکم سرزمین پدری را دارد که از بدو تولد برای همیشه در فرد ماندگار می‌شود و همراه او است و هویت فردی و جمعی او را می‌سازد. زبانی که با آن زندگی می‌کند، می‌آموزد، می‌اندیشد و احساساتش را با آن بازگو می‌کند. واژگانی که حاوی مفاهیم عمیق و ساده است و می‌توان با آنها سخن گفت و ارتباط برقرار کرد. زبانی که می‌شود با آن مرزهای علم را درنوردید و عشق ورزید. اکنون زبان مادری ما بیشتر نیازمند مراقبت و توجه است و بیش از هر زمان در هجوم و هنگامه دنیای مجازی دستخوش تغییرات محسوس و نامحسوس است. ساختارهایی که فرو می‌ریزند و نوساخت‌هایی بعضا سست بنیان جای آنها را می‌گیرند. گرچه تغییرات بخش جدایی ناپذیر هر زبان و نشانه پویایی آن است و باعث بسط و ربط هر چه بیشتر مفاهیم می‌شود اما تغییرات ناموزون و کاربرد هرچه بیشتر واژگان وارداتی درحالیکه معادل فارسی برای آنها وجود داشته باشد یا معادل مناسبی برگزیده شود به یکپارچی و استقلال این زبان آسیب می‌رساند.

فرهنگیان و صاحبان قلم و رسانه‌ها در این باره مسئولیت مهمی برعهده دارند. حفظ زبان مادری و میراث گذشتگان و انتقال آن به نسل‌های آینده بر دوش همه ما است. در کنار آموزش زبان‌های خارجی به کودکان بکوشیم که زبان مادری را در نظرشان از هر زبان دیگری مهمتر جلوه دهیم چرا که وجود ما و هویت فردی و  سرزمینی ما با وجود و تداوم زبان فارسی و سایر زبان‌ها و گویش‌های ایرانی معنی پیدا می‌کند. تمامی زبان‌ها و گویش‌های ایرانی رایج در ایران گنجینه‌هایی سرشار از فرهنگ و دانش و هویت مردمانی هستند که هزاران سال در این سرزمین زیسته‌اند و به خود و زبان خود بالیده اند.

فردوسی و حافظ و سعدی و ده‌ها شاعر نامی از جای جای این سرزمین برخاسته اند وحفظ و ارتقا این زبان حاصل عمر صدها شاعر و نویسنده و ادیب و دانشمند است که دغدغه همه آنها ساختن و حفظ قلعه استوار زبان فارسی بوده است. برما است که در برابر طوفان دنیای مجازی و عصر ارتباطات ارزش زبان فارسی و سایر زبان‌ها و گویش‌ها و لهجه‌های ایران زمین را از یاد نبریم و همواره در حفظ و کاربرد اصیل زبان مادری خود کوشا باشیم. زبان مادری ریشه و هویت ملی و فردی ما است.

دیدگاه کاربران

نقی۱۸۳۴۵۸۷۰۷:۴۲:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۴
زبان مادری هم مهم است. ولی وقتی روی زبان مادری حساسیت بی خودی ایجاد نماییم باعث اختلاف می شود. الآن در ایران صدها سال است که آموزش و پرورش به زبان فارسی است و این زبان، زبان پیوند دهنده همه قومیت هاست. حال اگر بخواهیم زبان آموزش و پرورش و زبان رسمی را در هر استان یا شهرستان زبان مادری قرار دهیم اختلاف ها بیش تر می شود. عده ای فرصت طلب هم پیدا می شوند بر طبل این اختلاف ها می کوبند و این باعث از هم گسیختگی اتحاد ایرانی ها می شود. زبان مادری در خانه ها حفظ می شود و نیازی نیست که در آموزش و پرورش و ادارات و نامه نگاری ها هم وارد شود.
یک دوست۱۸۳۴۶۶۰۰۹:۰۰:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۴
دیگه چیزی از زبان مادری نمونده. داریم عربی مینویسیم و صحبت میکنیم فقط ترکیب جمله ها مون با اعراب فرق داره. هر روز هم اصطلاحات جدید عربی به گویش ما اضافه میشه. یک تصفیه جدی نیاز داره زبان شیرین فارسی.
ناشناس۱۸۳۴۶۸۶۰۹:۱۸:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۴
زبانهای ترکی ، کردی، عربی هیچ ربطی به زبان فارسی که تنها زبان مادری همه ایرانیان است ندارد. زبان فارسی از خیلی دیر باز تنها زبان مادری این کشور بوده و خواهد بود. دیگر زبانها با ورود این مهاجران ..به کشور ایران وارد شده و ..
ناشناس۱۸۳۴۷۳۷۰۹:۵۴:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۴
خود شما رسانه ای ها دارید خرابش می کنید
ناشناس۱۸۳۴۷۴۱۰۹:۵۵:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۴
حفظ ارتقا!!!!!!!! از اینکه برای زبان مادری ،پارسی ارزش می گذارید سپاسگزارم شوربختانه در همین متن شما باز واژگانی را بکار بردین که زبان پارسی مادری نیست: مانندحفظ ارتقل،حاوی،تولد.سایر.ارتباطات.استقلال.حاصل..وجود تندرست وشادباشی
ناشناس۱۸۳۴۷۴۳۰۹:۵۶:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۴
بی هویت ها برای کلاس گذاشتن الان سبقت دارند می گیرند که از کلمات انگلیسی استفاده کنند آن هم زمانی که به شکل افراطی آموزش زبان انگلیسی داده شد
قارنعلی۱۸۳۵۱۸۹۱۳:۴۹:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۴
هنوز کسی نمی تونه بگه آبجو یکی میگوید ماءالشعیر ،دلستر ..بعد شما دنبال زبان مادری هستید زبان کدومه
هوشنگ حیدری۱۸۳۵۱۹۱۱۳:۵۳:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۴
آیا زبان فارسی فقط ملاک است یا زبان مادری دیگران هم در ایران زندگی می کنند زبان مادری شان فارس نیست مثلا چرا نباید زبان مادری دیگر اقوام آموزش داده شود مثل ترکی یا کردی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین