نامه نماینده تهران به روحانی درباره بورس

بورس،   3991104039

زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت بورس و نقش سازمان‌های دولتی در به وجود آمدن آشوب در بازار سرمایه، به رئیس‌جمهور نامه نوشت.

نامه نماینده تهران به روحانی درباره بورس

به گزارش الف، متن نامه الیهان نماینده مجلس به حسن روحانی به شرح ذیل است:

باسمه تعالي

جناب آقاي دكتر حسن روحانی
رئيس محترم جمهور

سلام عليكم

همان‌طور كه استحضار داريد، بازار سرمايه كشور طي يكسال گذشته فراز و نشيب‌هاي فراواني را پشت سر گذاشته است و عده زيادي از مردم دچار خسارت‌هاي زيادي شده اند. در اين ميان نقش دولت و سازمان‌هاي دولتي يا تحت نظارت دولت، نسبت به ساير اركان  حاكميت كشور بيشتر بوده است. به طور مشخص در دو مرحله اختلاف ميان وزارت‌خانه هاي دولتي به طور مشهودي وضعيت بازار سرمايه را به آشوب كشاند. 

اختلاف اول ميان وزارت‌خانه نفت و امور اقتصادي و دارايي بر سر نحوه فروش صندوق قابل معامله پالايش يكم در مردادماه كه ريزش ابتدايي بازار را باعث شد و اختلاف دوم ميان وزارت صمت و امور اقتصادي و دارايي بر سر قيمت فولاد در بورس كالا در دي‌ماه كه سبب ريزش مجدد قيمت‌ها و به تبع آن، كاهش شاخص هاي بازار سهام شد. 

به هر حال لازم است مشخص شود كه آيا دولت سازوكار بازار و عرضه و تقاضا را قبول دارد يا آنكه همواره با سركوب قيمتي و  رانت های موجود ، خواهان آسيب به بنگاه‌ها، توليد، سهام‌داران و در نهايت عموم مردم است؟ 

علاوه بر اين، سرمايه‌گذاران در صندوق پالايش يكم كه با تشويق‌ها و تاكيدات فراوان دولت و مقامات دولتي همراه بود، با ضرر حدود 50% مواجه شدند. اين در حالي اتفاق افتاده است كه مسئولان بلندپايه دولتي نويد بازگشت شاخص بازار سهام را داده‌اند. عملكرد دولت در واگذاري سهام خود در قالب صندوق‌هاي قابل معامله در بورس و ضعف نظارت بر معاملات بازار سرمايه مورد تاييد مجلس شوراي اسلامي نيست و لازم است تا علاوه بر عدم اظهارات غيركارشناسي توسط مقامات دولتي، نسبت به اداره بهتر و افزايش نظارت بر معاملات در بازار سرمايه اقدام شود. ماحصل عملكرد دولت در بازار سرمايه در سال جاري، از بين بردن اعتماد ميان فعالان بازار سرمايه است كه البته اصل سرمايه دولت همين اعتماد مردم به دولت بود كه همزمان با آب شدن سرمايه مردم، آن نيز آب شد. 

در پايان تاكيد مي گردد كه لازم است در اين ماه‌هاي باقي‌مانده دولت جناب‌عالي، نسبت به وقايع رويداده در بازار سرمايه نظارت بيشتري صورت پذيرد و از اختلاف‌هاي اجرايي ميان وزارت‌خانه‌ها به شدت اجتناب شود. 

بديهي است در صورت بروز يا ادامه مشكلاتي ناشي از اداره ناكارآمد مسئولان دولتي، مجلس از ظرفيت‌هاي قانوني و نظارتي خود به منظور جلوگيري از آسيب بيشتر به عموم مردم عزيز كشورمان استفاده خواهد كرد.

و من الله التوفيق