سه نکته از بیانات رهبری درباره تحریم

عبدالباسط انصاری، گروه تعاملی الف،   3990930013 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
سه نکته از بیانات رهبری درباره تحریم

اشاره رهبری به اینکه تحریم‌ها ۴ سال است که برطرف نشده اشاره دقیقی است. در زمان اوباما و سال اول ریاست ترامپ، کارشکنی‌های متعددی در رفع تحریم‌ها صورت گرفت و همان ٢ سال هم که برجام اجرا شد، تحریم‌ها به درستی رفع نشد. اعمال محدودیت برای تجاری که به ایران سفر کنند(قانون ویزا)، اعتراف معروف سیف رئیس سابق بانک مرکزی به دریافت هیچ از برجام، اعتراف ظریف به تضمین گرفتن برای بانک‌هایی که با ایران کار کنند، و مواردی از این دست نشان می‌دهد که قبل از خروج رسمی آمریکا از برجام هم، تحریم‌ها به درستی رفع نشد، چون اساسا در متن برجام، لغو تحریم وجود ندارد و همه موارد اشاره به تعلیق دارد که همان تعلیق نیز به درستی اجرا نشد. 

رهبری در مورد همکاری قوا نیز نکته جالبی بیان کردند. اینکه مدعیان مذاکره، با قوای داخلی هم مذاکره کنند، کاملا به جا است. در ٧ ماه اخیر با آغاز مجلس یازدهم که پیگیر طرح مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه ثروتمندان و طرح شفافیت امور مجلس بوده است، حملات و تخریب‌های غیرمنصفانه، رویه دولتی‌ها و حامیان شان بوده است. با مصوبه اخیر مجلس، برای فشار به غرب جهت انجام تعهدات برجامی، روحانی، وزیر خارجه، رسانه‌ها و حامیان دولت، حملات سنگینی به مجلس داشتند. و مجلس را به کارشکنی متهم کردند. اما جالب است که به تازگی عراقچی در نشست کمیسیون برجام، از مصوبه مجلس برای چانه زنی و اعمال فشار بر اروپا و آمریکا استفاده کرده و با تاکید بر همین مصوبه، موضع کشورمان را بهتر کرده است.

راهبرد رهبر انقلاب برای خنثی سازی تحریم، از آغاز تحریم های همه جانبه در سال‌های ٩٠ و ٩١ نیز مورد تاکید ایشان بوده است. متاسفانه با آغاز این دولت در سال ٩٢ و ارسال پالس ضعف، و مذاکره و توافق به هر قیمتی!، دروغ خزانه خالی و گره زدن تمام امور حتی آب خوردن به توافق، توسط روحانی، سبب جری‌تر شدن آمریکا و متحدان‌اش برای فشار و تحمیل توافق پر از اشکال برجام به ایران شد. ایضا با لغو نشدن تحریم ها و تعلیق‌های موقت و بعد از آن خروج آمریکا از برجام، امور کشور و معیشت مردم مختل و روز به روز بدتر شد. فراموش نکنیم اغتشاشات دی ماه ٩۶ و صعود قیمت ارز به حوالی ۵-۶ هزار تومن، قبل از خروج آمریکا از برجام بود و مجموع شرایط بد و وضعیت فاجعه بار فعلی حاصل مدیریت غلط، سیاستگذاری‌های اشتباه، نقدناپذیری و توهین‌های دولت به منتقدین و معطل کردن کشور به امید آمریکا و اروپاست. بازار مسکن، خوراک، پوشاک، میوه و گوشت مگر چه میزان به تحریم ارتباط دارد، که روز به روز بدتر می شود؟

مجموع بیانات رهبری در این سه حوزه گره‌گشای وضعیت امروز است. اینکه دولت ملزم به رعایت قانون و همکاری با دیگر قواست و اینکه رویه متصل کردن تمام امور به مذاکره و پالس ضعف ارسال کردن، باید تغییر کند تا شاهد گشایش و بهبود وضعیت باشیم.