نوبخت کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود؟

گروه سیاسی الف،   3990918047 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

محمدباقر نوبخت که از او به عنوان کاندیدای احتمالی جریان دولت در انتخابات ۱۴۰۰ نام برده می‌شود، می‌‌گوید به دانشگاه برمی‌گردم.

نوبخت کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود؟

تسنیم نوشت: هرچه به زمان انتخابات ریاست جمهوری 1400 نزدیک‌تر می‌شویم اعلام‌ها و انصراف‌ها برای کاندیداتوری این دور از  انتخابات ریاست‌جمهوری، بیشتر و بیشتر می‌شود.

در این میان، جریان دولت یا همان اعتدال که معتقد هستند در انتخابات آتی حضور و مشارکت فعال خواهد داشت، چهره‌هایی را بعضاً در رسانه‌های نزدیک به خود  برای کاندیداتوری احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح می‌کنند.

از جمله نام محمدباقر نوبخت که حدود 8 سال معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بوده، برای این دور از انتخابات مطرح شده و گفته می‌شود از چهره‌های مورد اعتماد حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز به شمار می‌رود.

او حالا به خبر کاندیداتوری خود واکنش نشان داده و در پاسخ به این سوال روزنامه دولت "برای ریاست جمهوری سال آینده نامزد می‌شوید؟" می‌گوید:‌ من برای بازگشت به دانشگاه لحظه شماری می‌کنم.

پیشتر نیز نام چند تن از وزاری دولت برای این منظور مطرح شده بود که در متن و جدول زیر به آنان پرداخته شده است:‌

محمدجواد ظریف: در گفت‌وگوی کوتاهی که  اخیراً در حاشیه جلسه هیئت دولت با خبرنگار حوزه دولت تسنیم داشت، در واکنش به این سؤال که چرا با وجود تکذیب اخیرش ولی باز هم به‌عنوان یکی از گزینه‌های بالقوه ریاست‌جمهوری از او یاد می‌شود، گفت: «قسم حضرت عباس را می‌خورم...»، اما جمله خود را به پایان نرساند  و در ادامه در پاسخ به این سؤال که "یعنی شما در هر صورت برای انتخابات نمی‌آیید؟" با حالتی آمیخته با همان لبخند همیشگی گیت خروج حیاط پاستور را ترک کرد.

او ده روز پیش نیز در گفت‌و‌گو با یکی از سایت‌های نزدیک به دولت برای ماندن در پست وزارت امور خارجه در دولت آینده اعلام آمادگی کرده بود.

اسحاق جهانگیری: معاون اول رئیس جمهور که به‌اعتقاد بسیاری از اصلاح‌طلبان، کمرنگ شدن او در دولت دوازدهم، با هدف فاصله گرفتن از روحانی و تلاش برای حضور مستقل در انتخابات 1400 است. وی در روزهای گذشته در واکنش به بیان خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه "گفته می‌شود شما به‌عنوان یکی از کاندیداهای 1400 هستید"، گفت: «چرا سؤالات سیاسی می‌پرسید؟!»

سورنا ستاری: در بیش از 7 سالی که مسئولیت معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور را به‌عهده داشته، کمتر پیش آمده است که موضع‌گیری خاصی در حوزه مسائل سیاسی داشته باشد، اما با این حال نام وی در برخی محافل اصلاح‌طلب به‌عنوان یکی از گزینه‌های این جریان برای 1400 مطرح می‌شود، در همین رابطه یکی از چهره‌های نزدیک به ستاری به تسنیم گفت: «با وجود گمانه‌زنی‌هایی که مبنی بر حضور آقای ستاری در انتخابات 1400 مطرح می‌شود، بنده تاکنون هیچ نشانه و علامتی که دال بر فعالیت‌های انتخاباتی از سوی ایشان باشد، ندیده‌ام.»

محمدجواد آذری جهرمی: جوان‌ترین وزیر دولت روحانی که به‌دلیل فضاهای شاذ خود در فضای مجازی همواره از سوی فعالان سیاسی به‌عنوان چهره‌ای مطرح بوده است که سودای ریاست جمهوری در سر دارد،  اخیراً در گفت‌وگویی تلویزیونی گفته است: «تا الآن برنامه‌ای برای کاندیدا شدن نداشتم هرچند که در همان لحظه اعلام رأی اعتماد این زمزمه بین نمایندگان مجلس شروع شد. البته هدف آن کسانی که این موضوع را مطرح کردند این بود که بخواهند حسادت ایجاد کنند که علیه من فضاسازی شود.‌»

رضا اردکانیان: وزیر نیروی دولت که این روزها نام او برای انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود، می‌گوید:‌ خیر؛ من نه تنها تصمیم ندارم که کاندیدا بشوم، بلکه تصمیم دارم که کاندیدا نشوم.

از محمود واعظی نیز به عنوان یکی از چهره‌های احتمالی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری نام برده می‌شود که وی تاکنون پاسخ روشنی به این موضوع نداده است.

نام کاندیدا پست فعلی اظهار نظر
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور چرا سوال سیاسی می‌پرسید؟
محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به دانشگاه برمی‌گردم
محمود واعظی  رئیس دفتر رئیس‌جمهور  -
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کاندید نمی‌شوم. آماده‌ام در دولت آینده زیر خارجه باشم
محمد جواد آذری جهرمی وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات تا الآن برنامه‌ای برای کاندیدا شدن نداشتم
رضا اردکانیان وزیر نیرو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 1400 نیستم و برنامه‌ای هم ندارم که کاندیدا بشوم
سورنا ستاری معاون علمی رئیس‌جمهور  نقل از یکی از نزدیکان: فعلاً نشانه‌ای ندیده‌ام

حالا پس از انصراف ظریف و اردکانیان، نوبخت نیز صریحا اعلام می‌کند که تمایلی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 نداشته و دوست دارد به دانشگاه برگردد. آذری جهرمی هم هرچند اعلام کرده تمایلی به این اتفاق ندارد اما اخیراً در پاسخ به سوالی در حاشیه جلسه هیئت دولت مبنی بر اینکه با وجود تکذیب شما برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری، اما بازهم از شما به عنوان یکی از کاندیدای جوان انتخابات ریاست‌جمهوری یاد می‌شود؟ پاسخی در رد و یا تایید این فرضیه نداده است.