دکتر کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو: برخی داروهای گیاهی توانسته‌اند به بهبود علائم بیمار مبتلابه کرونا کمک کنند

گروه اجتماعی الف،   3990916080 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
برخی داروهای گیاهی توانسته‌اند به بهبود علائم بیمار مبتلابه کرونا کمک کنند

به گزارش الف دکتر کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در برنامه صبحگاهی و تلویزیونی «در انتهای الوند» با اشاره به اخبار منتشره درباره داروی گیاهی ضد کرونا و همچنین واکسن آن گفت:

چیزی به اسم داروی گیاهی ضد کرونا وجود ندارد اما داروهایی با منشا گیاهی هستند که می‌تواند کمکی به  بهبود علائم بیمار مبتلابه کرونا باشند و برخی از آن علائم را کاهش دهند.

 آزمایش‌هایی که پیش ‌از این بر روی داروهایی با منشا گیاهی انجام‌شده، نشان داده که این داروها می‌توانند تأثیر نسبی داشته باشند و برخی از آن‌ها بر همین اساس هم مجوز تولید گرفتند.

ضمناً این مجوزها شش‌ماهه است و تنها چهار دارو مجوز موقت دریافت کرده‌اند و تعدادی هم در دست بررسی هستند.

ولی هیچ داروی شیمیایی و گیاهی قطعی برای کرونا وجود ندارد و همچنان مهم‌ترین راه مقابله با آن همان پیشگیری و رعایت توصیه‌های بهداشتی است.

دکتر کیانوش جهانپور همچنین درباره واکسن ایرانی کرونا چنین گفت: به‌موازات گسترش ویروس کووید 19 در دنیا، بیش از 17 شرکت دانش‌بنیان و پژوهشی در ایران نیز شروع به مطالعه بر روی واکسن این بیماری کردند که حتی برخی توانستند بعد از تولید آزمایشگاهی، بر روی حیوانات نیز مطالعه کنند و البته این محققین بعد از مطالعه پیش بالینی، در آستانه ورود به مطالعات انسانی قرار می‌گیرند. چنانچه یکی از آن‌ها در هفته گذشته مجوز اخلاق را نیز دریافت کرد.

لازم به توضیح است که کد اخلاق مجوزی است که اجازه می‌دهد واکسن یا هر داروی دیگر که دو مرحله آزمایشگاهی و حیوانی را طی کرده بتواند در جمعیت محدود بر روی انسان آزمایش شود و ضوابط آن را کمیته اخلاق بررسی می‌کند و اگر مستندات کفایت کند کد اخلاق صادر می‌شود.

البته آزمایش بالینی نیز مراحل مختلفی دارد که همه آن‌ها باید انجام و بررسی کارشناسی شوند.

در مرحله انسانی بحث بی‌خطری و ایمنی‌زایی و اثربخشی هم همزمان باید موردبررسی قرار بگیرد و پس از بررسی چندباره نتایج وقتی‌که اثربخشی آن محرز شود، واکسن مجوز تولید و تجویز را دریافت می‌کند.

 


برنامه در انتهای الوند به تهیه‌کنندگی امیرحسین آذر، کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای نجمه جودکی، حامد مهربانی و مجید یحیایی از حدود ساعت ۷:۲۰ صبح از شنبه تا چهارشنبه روی آنتن شبکه دوسیما می‌رود.