تکمله‌ای بر یک ترور

احمد شیرانی تک آبی، گروه تعاملی الف،   3990916013
 تکمله‌ای بر یک ترور

ترور دکتر محسن فخری زاده از برجسته ترین دانشمندان حوزه دفاعی و هسته ای، کشور را در شوکی عمیق فرو برده است. تیم ترور توانست با یک برنامه دقیق به سان سکانس‌های پر التهاب هالیوودی، یک مهره موثر را حذف کند. این حادثه غم انگیز، تفاسیر، نقدها و حتی دو قطبی‌های سیاسی به همراه داشته، از این رو ذکر چند نکته ضروری است:

1-‌ علی‌رغم قرار گرفتن نام دکتر فخری زاده در لیست 500 نفره قدرتمندترین چهره‌های جهان از سوی نشریه فارن پالسی یا اعلام نام ایشان از سوی نتانیاهو در سال 2018 یا قرار گرفتن وی در لیست تحریم‌های سال 2007، بسیاری از ایرانیان فاقد ذهنیتی از دکتر محسن فخری زاده بودند. اما پس از ترور، مردم با نام و دستاوردهای خیره کننده مردی آشنا شدند که موجب تحیر و تاثر شدیدشان شد. گمنامی فردی که ساخت کیت تشخیص کرونا، کاربرد لیزر در پدافند هوایی، راهبری برنامه هسته ای و ... را در کارنامه دارد نشان می‌دهد رزمنده دیروز دفاع مقدس، سرباز بی ادعای سنگر خدمت امروز بود.

2-‌ در چند روز اخیر نقدهای جدی به مجموعه امنیتی کشور وارد شده، این که یک تیم تروریستی وابسته به رژیم صهیونیستی با فراغ بال در اطراف تهران یکی از اهداف از پیش اعلام شده (با توجه به تهدیدهای مستقیم و غیر مستقیم نتانیاهو و اولمرت) را ترور می‌کند، موجب شده است که متولیان امنیت کشور مورد سوال و بازخواست افکار عمومی قرار گیرند. سیستم امنیتی کشور و به تبع آن وزارت اطلاعات کارنامه درخشانی در کشف و خنثی سازی عملیات های تروریستی و جاسوسی دارد. از به دام انداختن ریگی تا دستگیری حبیب اسیود سرکرده گروهک حرکه النضال. که در پس هر یکی از این گروهک های تروریستی چند سرویس اطلاعاتی منطقه ای و فرامنطقه ای قرار داشته‌اند. در نقدها نباید این زحمات نادیده گرفته شود. اما از سوی دیگر ترور دانشمندان کشور آن هم چند سال پس از ترور شهیدان علیمحمدی، شهریاری، رضایی نژاد و احمدی روشن، پذیرفتنی نیست. این نشان می‌دهد که یک رخنه یا حفره امنیتی وجود دارد. جریان انقلابی و توده مردم از سر خیرخواهی و دغدغه مندی خواستار بازبینی، رفع نواقص و چابک سازی دستگاه های امنیتی به منظور پیشگیری از وقوع چنین فجایعی است. از این رو در نقد مجموعه امنیتی نباید دچار افراط و تفریط شد.

3-‌ وقتی حادثه‌ای به این بزرگی در کشور رخ می دهد، حداقل و ابتدایی ترین  اقدام مورد انتظار، استعفا یا برکناری برخی مسئولین ذی‌ربط است. پس از ترور شهدای هسته ای در یک دهه اخیر چند مسئول در کشور استعفا داده اند یا برکنار شده اند؟

4-‌ ترور سرمایه‌های انسانی کشور نباید بی پاسخ بماند. اما پاسخ باید قاطع، سریع، حساب شده و البته هم وزن ترور شهید فخری زاده باشد. در این مسیر باید ملاحظات سیاسی را کنار گذاشت. اطلاعات دانشمندان ایرانی از گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل به دست صهیونیست‌ها رسیده است و در ده سال اخیر چند دانشمند هسته ای ترور شده اند، سازمان های بین المللی و مدعیان حقوق بشر سکوت کردند. پس به آنها امیدی نیست.

5-‌ ترور در روز روشن، مستلزم پاسخ آشکار است. اقدام ایران باید متناسب با خطابه‌های پر شور و اظهارات رسمی مقامات مسئول کشور باشد در غیر اینصورت ضمن جری شدن دشمن، اعتماد عمومی در حوزه توانمندی امنیتی خدشه دار خواهد شد.

6-‌ یکی از برکات دستاوردهای شهدای هسته‌ای، تحکیم وفاق ملی است از این رو می‌بایست از دو قطبی سازی و بروز هر نوع رفتاری که به وحدت ملی خدشه وارد می کند، پرهیز نمود.

7-‌ ترور شهید فخری زاده ما را به وجود گمنام های خوش نام مکتب روح‌الله امیدوارتر کرد. اما افسوس که ماحصل مجاهدت‌های مردان بزرگ به دست برخی مدیران فاسد و ضعیف، ذبح می شود. کاش اقتصاد و سیاست داخلی ما پر بود از مجاهدینی از جنس قاسم سلیمانی و محسن فخری زاده.