نامه ۸۰ سازمان آمریکایی؛ بایدن به حمایت شرم‌آور آمریکا از جنگ یمن پایان دهد

گروه جهان الف،   3990914024

بیش از ۸۰ سازمان فعال در زمینه حقوق بشر، کمک‌های انسان‌دوستانه و حوزه سیاست خارجی در آمریکا در نامه‌ مشترک به جو بایدن از او به عنوان «رئیس‌جمهور منتخب» خواستند، حمایت واشنگتن از جنگ یمن را پایان دهد.

نامه ۸۰ سازمان آمریکایی؛ بایدن به حمایت شرم‌آور آمریکا از جنگ یمن پایان دهد

به گزارش فارس، همزمان با شدت گرفتن کمک‌های تسلیحاتی دولت آمریکا از عربستان سعودی به رغم هشدارهای بین‌المللی درباره فاجعه انسانی در یمن، بیش از ۸۰ سازمان آمریکایی در نامه‌ای خطاب به «جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا» از وی خواستند توقف حمایت آمریکا از جنگ «شرم‌آور» ائتلاف سعودی در یمن را «اولویت» دولت خودش قرار دهد.

به نوشته وبگاه آمریکایی «کامن کریمنس»، نویسندگان و امضاکنندگان نامه البته اذعان کردند که بایدن «بعد از آغاز منصبش (به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا)»، با مخالفت‌های داخلی و خارجی برای ادامه حمایت از ائتلاف سعودی مواجه خواهد شد.

آنها به فاجعه وضعیت انسانی در یمن ناشی از جنگ ائتلاف سعودی و پیچیده شدن مشکلات یمن ناشی از همه‌گیری کرونا اشاره کردند.

در نامه آمده است: «حتی قبل از (شیوع) ویروس کرونا هم یمن با بزرگ‌ترین فاجعه انسانی روی سیاره زمین مواجه بود».

فعالان آمریکایی همچنین به حملات مکرر ائتلاف متجاوز سعودی و اماراتی به زیرساخت، تاسیسات بهداشتی، آب آشامیدنی و مواد غذایی اشاره کردند.

آنها افزودند: «پایان دادن به مشارکت ایالات متحده (در جنگ یمن) به میلیون‌ها یمنی که در این کشور زندگی می‌کنند و همچنین هزاران یمنی-آمریکایی که درباره خانواده هایشان نگران هستند این سیگنال را نشان می دهد که فروش تسلیحات و قواعد مربوط به بازی شطرنج سیاسی، از جان یمنی‌ها و عزیزانشان مهمتر نیست و این کار، اولین دستاورد بزرگ بریا دولت شما (دولت بایدن) خواهد بود و مورد تحسین آمریکایی‌ها در همه طیف‌ها ایدئولوژیکی قرار خواهد گرفت».

نویسندگان این نامه تاکید کردند، «مداخله آمریکا در این فاجعه وحشیانه، شرم‌آور است و باید پایان یابد. خروج کردن آمریکا (از جنگ یمن) باید جزء اولویت‌های مهم روزهای ابتدایی دولت او (بایدن) باشد».

نگارش نامه این فعالان آمریکایی خطاب به بایدن در شرایطی صورت گرفته که او در کارزار مقدماتی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، به صراحت گفته بود، در مخالفت با جنگ یمن به فروش تسلیحاتی آمریکا به عربستان سعودی پایان خواهد داد.

بایدن در حالی از توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی صحبت کرده که حمایت واشنگتن از جنگ ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی در یمن از دولت قبلی و دموکرات آمریکا که او به عنوان معاون رئیس‌جمهور در آن فعالیت داشت، شروع شد و در دولت دونالد ترامپ جمهوری‌خواه ادامه یافت.