صادرات یک ماهه ترکیه به سوریه بیشتر از صادرات ۷ ماهه ایران

گروه اقتصادی الف،   3990914003 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی ایران در ۷ ماهه ابتدای امسال، صادرات ۷۳ میلیون دلاری به سوریه داشته که ترکیه تنها در سپتامبر ۲۰۲۰ بیش از ۱۱۲ میلیون دلار به سوریه صادرات داشته است.

صادرات یک ماهه ترکیه به سوریه بیشتر از صادرات ۷ ماهه ایران

به گزارش فارس، اخیرا فرزاد پیلتن مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران درباره میزان تجارت ایران با سوریه گفت: «جدیدترین آمارها نشان می‌دهد طی 7 ماهه ابتدایی سال جاری حدود 73 میلیون دلار صادرات به سوریه و حدود 10 میلیون دلار از کشور فوق واردات صورت گرفته است. شیر خشک، لوله و پروفیل، مفتول‌های مسی، هادی‌های برق، برخی انواع میله‌های آهنی و فولادی و دارو نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش صادرات داشته و محصولاتی مانند برخی انواع میله‌های آهنی و فولادی، قطعات خودرو، قطعات توربین، مخمرها و شیر خشک با کاهش صادرات به سوریه مواجه بوده‌اند».

وی با بیان اینکه حجم مبادلات دو کشور کاهش‌یافته است، افزود: «با شروع ناآرامی‌های سیاسی و امنیتی در سوریه حجم مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران با این کشور رو به کاهش گذاشت تا در سال گذشته به 105 میلیون دلار تنزل یافت».

براساس این گزارش، صادرات 73 میلیون دلاری ایران به سوریه در 7 ماه ابتدای امسال در حالی است که ترکیه تنها در سپتامبر سال 2020 (اوایل شهریور تا اوایل مهرماه امسال) بیش از 112 میلیون دلار به سوریه صادرات داشته است. همچنین گفتنی است ترکیه در سال‌ 2018 نیز با صادرات 1.2 میلیارد دلاری در رتبه اول صادرکنندگان به سوریه قرار داشته است.

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که ایران باوجود ارتباطات گسترده سیاسی و نظامی با سوریه، در بعد تجارت عملکرد ضعیفی داشته و حتی در بین 5 کشور اول صادرکننده کالا و خدمات به سوریه نیز قرار ندارد.

این در حالی است که بعد از فروکش کردن بحران سوریه و ورود این کشور به دوره بازسازی، مقامات سوری تلاش کردند تا به کشورهای متحد خود ازجمله ایران و روسیه امتیازات اقتصادی بیشتری اعطا نمایند. ازجمله امتیازات اعطاشده به ایران، توافق بر سر مدیریت بندر لاذقیه به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین بندر سوریه است که به دلیل کم‌کاری ایران در ورود به سرمایه‌گذاری و مدیریت این بندر، هنوز پیمانکار فرانسوی که از سال 2009 مدیریت آن را در دست داشته، این مسئولیت را بر عهده دارد. سرمایه‌گذاری در این بندر و مدیریت آن علاوه گسترش صادرات ایران به سوریه و کشورهای اتحادیه عرب، می‌تواند سبب رونق صادرات ایران به کشورهای اروپایی حاشیه مدیترانه نیز شود.