قانون «اقدام برای لغو تحریم ‌ها» با برجام مغایر است؟

گروه سیاسی الف،   3990913051

عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه قانون لغو تحریم‌ها مغایرتی با برجام ندارد، گفت: کسانی که به فضاسازی علیه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها می‌پردازند، به جای این کار، درباره کارنامه هفت سال گذشته خود توضیح دهند.

قانون «اقدام برای لغو تحریم ‌ها» با برجام مغایر است؟

محمد حسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با فارس، گفت: پس از مصوبه مجلس برای اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و تبدیل این طرح به قانون و ابلاغ آن، شاهد فضاسازی‌هایی از سوی یک جریان سیاسی خاص و برخی از مسوولان اجرایی برعلیه آن بودیم. 

وی افزود: این آقایان به جای فضاسازی علیه مصوبه مجلس بهتر است درباره کارنامه هفت سال گذشته خود توضیح دهند که انعطاف صددرصدی آنها در برابر کشورهای غربی، چه منافعی را برای کشور به همراه داشته است. 

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: به جرأت می توان گفت که انعطاف مسوولان دولتی در طول سال‌های قبل در برابر طرف های غربی، هیچ دستاوردی برای ما به همراه نداشته و نتیجه‌اش صفر و حتی زیرصفر بوده  یعنی وضعیت بدتر از دوران قبل از برجام شده است. 

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ضمن تاکید بر این که با خروج آمریکا و عدم هر گونه اقدامی از سوی اروپائیها و تشدید تحریمها، عملا برجامی وجود ندارد، یادآوری می کنم که مصوبه مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها) در مغایرت با برجام نیست بلکه در چهارچوب آن است. در برجام آمده بود که هرگاه یکی از طرفین به تعهداتش عمل نکند، طرف دیگر می‌تواند اجرای تعهداتش را لغو کند. همچنین زمان بندی برجام به گونه ای بود که حتی اکثر تصمیمات قانون جدید با آن مغایر نیست. 

وی افزود: در قانون اقدام متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران، پیش بینی شده بود که اجرای تعهدات در این توافقنامه باید متناسب با اجرای تعهدات طرف مقابل باشد اما دولت ما تمام تعهداتش را یکجا اجرایی کرد. طبیعی است که طرف مقابل هم انگیزه‌ای برای اجرای تعهداتش نداشت. اگر دولت همان قانون را درست اجرا می‌کرد، امروز ما با این وضعیت مواجه نبودیم.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مورد لغو اجرای پروتکل الحاقی فرصت کافی را به دیپلمات‌های کشور داده تا بتوانند امورات مربوط به خود را با فرصت کافی و در شرایط کاملاً مناسب به پیش ببرند و فرصت دو ماهه‌ای که در اجرای این بخش از قانون آن هم پس از لازم‌الاجرا شدن داده شده، عملاً یک فرصت سه‌ماهه را به دستگاه دیپلماسی می‌دهد که بتواند اقداماتش را در زمان مناسب انجام دهد.

فرهنگی خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند با اجرای درست این قانون، ضمن کسب موفقیت‌ها در این حوزه، برای پایان دوره خود نیز دستاوردهای موفقیت آمیز تعریف کند. 

وی افزود: به دنبال تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و تبدیل آن به قانون، دیدیم که جو بایدن در اظهارنظری عنوان کرد که حاضر است به برجام بازگردد و این را می‌توان به نوعی اولین نتیجه مثبت تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در عرصه دیپلماسی دانست. 

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، موجب افزایش توان داخلی کشور می‌شود و اجرای درست آن، کاهش فشارها بر کشور و افزایش قدرت ما را به همراه خواهد داشت.