خوزستان نمایشگاه بزرگ ناکارامدی مدیران

گروه اجتماعی الف،   3990912155 ۸۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
خوزستان نمایشگاه بزرگ ناکارامدی مدیران

در پی بارندگی های شدید در خوزستان، طبق معمول و روال همیشگی شهرهای مختلف این استان گرفتار سیل و آبگرفتگی شدند. بارش باران موجب شد فاضلاب وارد بسیاری از منازل مردم شود، آب تا زانوی مردم بالا بیاید و خسارات فراوانی به بار آید. البته هنوز تبعات بارش باران پایان نیافته و براساس پیش بینی ها، موج های دیگر بارندگی نیز در راه است.

 بر اساس اخبار منتشر شده تعداد زیادی از شهرستان های استان (بندر ماهشهر، کارون، آبادان ،لالی، ایذه، اهواز، امیدیه، شادگان،رامهرمز، رامشیر،باغملک، آغاجاری، هفتکل، شوشتر، گتوند و بهبهان) دچار پیامدهای ناشی از باران شدید شدند.

نکته مهم این است در سال های اخیر تدبیری بابت ایجاد و تکمیل شبکه جمع آوری آب های سطحی و فاضلاب اندیشیده نشده و با کوچکترین بارندگی آب به زندگی مردم سرازیر می شود. این شرایط زمانی وضعیت اسفناک تری به خود می گیرد که به این مسئله فکر شود با این وضعیت نامناسب اقتصادی، چگونه مردم و اقشار ضعیف و بی بضاعت جامعه می توانند از پس چنین مشکلات، دردسرها و خساراتی که سیل بر آنها تحمیل می کند  برآیند. البته اوضاع نابسامان به همین جا ختم نمی شود و این احتمال وجود دارد که سیل موجبات گسترش کرونا در استان شود. وقوع همزمان مشکلات متعدد موجب می شود فشار مضاعفی بر مردم وارد آید.

البته سال گذشته نیز در مقاطعی شهرهای استان خوزستان دستخوش سیل شدند و قول های بسیاری داده شد اما عملیاتی نشدند. حتی در جلسه ای که 21 مهرماه سال جاری برای افتتاح طرح های بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده به صورت ویدئوکنفرانسی با شرکت رئیس جمهور برگزار شد نمایندگان استان بدلیل ترسیم وضعیتی مطلوب و عالی توسط وزرای راه و شهرسازی و جهادکشاورزی به نشانه اعتراض محل را ترک کردند. اما عملاً این اعتراضات هیچ گاه به نتیجه مناسبی ختم نشده است.

خوزستان را به جرات می توان محلی برای مشاهده ناکارآمدی های بزرگ مدیران دولتی دانست که در کار تدبیر استان پا در گل مانده اند اما داعیه مدیریت کشوری و اداره وزارتخانه در سطح ملی را دارند. انباشت مشکلات موجبات دردسرهای عدیده برای عموم مردم شده اما مسئولان بجای ماندن در استان در پی نمایش اقتدار و احاطه خود با حضور در پایتخت هستند.

 چالش هایی مانند اعتصاب تمام نشدنی کارگران هفت تپه، ریزگردها، بیکاری، حاشیه نشینی و ... صرفاً بخشی از مشکلات مردم استان است. از سوی دیگر پروژه های بسیاری در شهرهای مختلف خوزستان از سال های گذشته و حتی از دهه های قبل وجود دارد اما به سرانجامی نرسیده است.

در این باره اشاره به پروژه ای مانند قطار شهری اهواز حائز اهمیت است که بعد از گذشت حدود دو دهه هنوز افتتاح نشده و سهم مردم حسرت و راه بندان و موانع ایجاد شده در خیابان هاست. البته بنا به روایت یکی از نمایندگان خوزستان با وجود این همه مشکلات، هزینه های میلیاردی برای ساخت رستوران، آب نما و ... می شود که ضرورتی به انجام چنین کارهایی نیست. همین مسئله نشان دهنده این است که اولویت سنجی مناسبی برای انجام پروژه های ضروری استان وجود ندارد و صرفاً از اقدامات نمایشی استقبال می شود.