زنگنه: توسعه صنعت نفت باید پایدار باشد/ زاکانی: مرکز پژوهش‌ها به‌دنبال تعامل با دستگاه‌هاست

گروه اقتصادی الف،   3990912142

در نخستین جلسه کمیته کارشناسی مشترک حوزه انرژی با حضور رییس مرکز پژوهش‎‌های مجلس، وزیر نفت و جمعی از نمایندگان، ۷ محور از جمله کاهش خام فروشی تا توسعه صنعت پالایشی مورد بحث قرار گرفت.

زنگنه: توسعه صنعت نفت باید پایدار باشد/ زاکانی: مرکز پژوهش‌ها به‌دنبال تعامل با دستگاه‌هاست

به گزارش خانه ملت، نخستین جلسه کمیته کارشناسی مشترک حوزه انرژی امروز (چهارشنبه 12 آذر ماه 1399) به منظور بررسی مسائل و مشکلات حوزه نفت و گاز و تدوین استراتژی‌های این حوزه با حضور علیرضا زاکانی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، معاونان دو طرف، همچنین مالک شریعتی نیاسر سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، هادی بیگی‌نژاد، رمضانعلی سنگدوینی، علیرضا ورناصری قندعلی، عبدالعلی رحیمی مظفری، مصطفی نخعی، حسین حسین‌زاده و احمد مرادی جمعی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس، در محل مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.

در این نشست 7 محور کاهش خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پایین دستی، توسعه صنعت پالایشی و توسعه صنعت پتروشیمی و پتروپالایشگاهی، توسعه فناوری‌های دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا، اصلاح ساختار و مدیریت‌ دارایی‌ها در حوزه انرژی، دیپلماسی انرژی، مقابل با تحریم و امور بین‌الملل و مبارزه با مفاسد و قاچاق در حوزه نفت و گاز به عنوان محورهای تشکیل کارگروه مشترک بین کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت نفت، تعیین شد که مقرر شد با تعیین اعضا و زمان‌بندی مشخص برای جلسات، نشست‌های آن تا حصول به یک جمع‌بندی نهایی ادامه یابد.

زاکانی: مرکز پژوهش‌ها به دنبال تعامل با دستگاه‌های مختلف است

علیرضا زاکانی در ابتدای این نشست یکی از اهداف برگزاری این جلسه را بررسی و ارائه راهکارهای مشخص در حوزه نفت و گاز دانست و گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس در دوره جدید فعالیت خود به دنبال تعامل با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف است تا با رفع مسائل افق روشنی به سمت آینده باز کنیم.

وی با اشاره به محورهای 7 گانه ارائه شده در این نشست در راستای تشکیل کارگروه‌های مشخص به منظور رفع مسائل حوزه نفت و گاز کشور، خاطرنشان کرد: با تشکیل کارگروه‌های 7 گانه و زمان‌بندی مشخص، جلساتی در هفته‌های آتی با حضور نمایندگان محترم عضو کمیسیون انرژی مجلس، ‌نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت نفت تشکیل خواهد شد تا در نهایت جمع‌بندی در خصوص مسائل حوزه نفت و گاز صورت گیرد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: در این کارگروه‌های مشترک با لحاظ معایب و محاسن، یک برنامه مدونی در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای حوزه نفت و گاز تدوین خواهد شد.

زنگنه: توسعه در صنعت نفت باید پایدار و ادامه‌دار باشد

بیژن نامدار زنگنه نیز در ادامه با استقبال از برگزاری این نشست ابراز امیدواری کرد تا با تشکیل این کارگروه‌ها و برگزاری نشست‌های مشترک،‌ ریل‌گذاری مطلوبی برای آینده صنعت نفت و پتروشیمی کشور صورت گیرد.

وی افزود: سندهایی همچون سند توسعه صنعت پتروشیمی، سند سوخت حمل و نقل کشور، سند بهره‌گیری بهینه از پالایشگاه‌های موجود و سند تولید و پالایش نفت برای ریل‌گذاری تا سال 1420 آماده کرده‌ایم که امیدواریم براساس آن به ظرفیت تولید 6.5 میلیون بشکه نفت تا سال 1420 دست پیدا کنیم.

وزیر نفت در ادامه تاکید کرد: بهینه‌سازی در مصرف سوخت حمل و نقل جاده‌ای و گاز برای کشور یک ضرور است که باید با سرعت به سمت آن حرکت کنیم.

زنگنه با اشاره به اینکه در صنعت نفت بودجه مطلوبی برای کمک به کسب‌وکارها نوپا در نظر گرفته شده است، گفت: توسعه در صنعت نفت باید پایدار و ادامه‌دار باشد.

شریعتی: بررسی نظام مدیریت دارایی‌های وزارت نفت در کمیسیون انرژی مجلس

مالک شریعتی نیز در این نشست با اشاره به محوربندی 7 گانه مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص بررسی مسائل حوزه نفت و گاز، تصریح کرد: محورهای مرکز پژوهش‌های مجلس بیش از 90 درصد با محورها کمیسیون انرژی منطبق است و امیدواریم این اتفاق نظر با همکاری وزارت نفت دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد.

وی افزود: در دو موضع کمک به طرح‌های زنجیره ارزش در حوزه انرژی و نفت و گاز و قانون حمایت از صنایع پایین دستی این حوزه گزارش کمیسیون انرژی مجلس نهایی شده است که به زودی به صحن مجلس خواهد آمد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: نظام مدیریت دارایی‌های وزارت نفت از دیگر مواردی است که در دست بررسی کمیسیون انرژی قرار دارد.

در ادامه این نشست سایر نمایندگان نظرات و پیشنهادات خود را در راستای تشکیل کارگروه‌ها و برگزاری نشست‌های بررسی مسائل حوزه نفت و گاز ارائه دادند و بنا شد جلسات مطابق برنامه‌ریزی ثانویه و بر اساس هر محور به صورت جداگانه و در سطح کارشناسی ادامه یابد.