در نامه دبیر اتحادیه وارد کنندگان نهاده‌های دامی به وزارت صمت مطرح شد از استرداد و فاسد شدن نهاده های دامی در گمرک جلوگیری کنید

گروه اقتصادی الف،   3990912126 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

دبیر اتحادیه وارد کنندگان نهاده‌های دامی طی نامه ای به وزارت صمت هشدار داد در صورت عدم تخصیص ارز و ترخیص این نهادها از گمرک بازار گوشت و مواد پروتئینی در آستانه سال جدید بحرانی تر می شود.

از استرداد و فاسد شدن نهاده های دامی در گمرک جلوگیری کنید

به گزارش الف  در این نامه آمده است : حسب تاکید و تشویق وزارت صمت در سال ۹۸ و ۹۹ در جهت اقدام بازرگانان به وارد نمودن کالاهای اساسی به گمرکات کشور و دور زدن تحریم ها مقادیر زیادی نهاده های دامی توسط تجار به صورت رسوبی با اعتبار شخصی تهیه و وارد مبادی ورودی گردیده است. که بعضاً چندین ماه است بلاتکلیف مانده و مقادیری با تسهیلات گمرک جمهوری اسلامی به صورت درصدی ترخیص و در بازارگاه عرضه گردیده است و بسیاری هم در انبارها موجود می باشد.

حاجی زاده با اشاره به تصمیم اخیر مبنی بر عدم تخصیص ارز پیشنهاد میکند: بانک مرکزی ارز آن بخش از ثبت سفارشاتی که درصدی ترخیص و به قیمت های مصوب به بازارعرضه شده تامین نماید تا از مخدوش شدن اعتبار تجار به توصیه‌های کارگزاران محترم نظام و دولتی پیشگیری گردد.
همچنین  با توجه به افزایش قیمت های جهانی نهاده ها ، شنیده شده تعدادی از تجار برای جلوگیری از خسارت و فساد نهاده و کسب سود احتمالی به ناچار تصمیم به استرداد و عرضه و فروش کالا در بازار جهانی دارند وقوع این کار چنین امری مغایر منافع ملی می باشد و تخصیص ارز و ترخیص این نهادها بهترین راهکار بوده و از بحرانی تر شدن بازار گوشت و مواد پروتئینی در آستانه سال جدید ممانعت می نماید در هر صورت این نهاده ها ثروت ملی مردم این کشور می باشد و بلاتکلیفی آنها با توجه به فساد پذیری و انهدام خسران ملی است و باید برای آن چاره اندیشی نمود