موسوی خوئینی‌ها لیدر اصلاح‌طلبان می‌شود؟/ روایت بادامچیان از خودکشی سیاسی اصلاح‌طلبان/ جنگ سرد دولت و مجلس/ پرسش‌های افکارعمومی درباره ترور شهید فخری‌زاده همچنان باقی است

گروه سیاسی الف،   3990912121 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

موسوی خوئینی‌ها لیدر اصلاح‌طلبان می‌شود؟/ روایت بادامچیان از خودکشی سیاسی اصلاح‌طلبان/ جنگ سرد دولت و مجلس/ پرسش‌های افکارعمومی درباره ترور شهید فخری‌زاده همچنان باقی است

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت امروز ‌چهارشنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۱۲ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۶۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۴۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۸۹ هزار و ۵۷۲ نفر رسید.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۶۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۸ هزار و ۹۹۰ نفر رسید.

حسین ذوالفقاری رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بر اساس طرح جامع هوشمند محدودیت‌های کرونایی، هر هفته وضعیت استان‌ها بررسی می‌شود یعنی اگر استانی این هفته وضعیتش از قرمز به نارنجی تقلیل پیدا کرده بود، محدودیت‌ها کم می‌شود اما اگر در هفته آینده وضعیت به حالت قرمز برگشته باشد محدودیت‌ها بیشتر می‌شود.

وی گفت: طرح‌های جامع هوشمند محدودیت‌های کرونایی تا پایان سال تداوم دارد و اگر می‌خواهیم این محدودیت‌ها کم شود باید رعایت کنیم.

علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت مقابله با بیماری کرونا درباره شرایط شیوع کرونا در تهران گفت: باید با متانت حساب شده و با برنامه لایه بندی شده حرکت کنیم. تهران از روز شنبه در وضعیت نارنجی است اما برخی محدودیت ها همچون جلوگیری از برگزاری مراسم آئینی و محدودیت حضور کارمندان در ادارات و همچنین منع تردد شبانه ادامه خواهد داشت. البته تعدادی از محدودیت ها کاسته خواهند شد.

مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: زنجیره انتقال ویروس کرونا اکنون قطع شده اما این به منزله پایان این بیماری نیست.

این متخصص بیماری های عفونی با تاکید بر اینکه اگر پروتکل های بهداشتی جدی گرفته نشود همان آش و همان کاسه در انتظار مردم خواهد بود، اظهار داشت: به نظر من آمار مراجعه به مراکز درمانی، ابتلا، بستری و انتقال بیماری کرونا به دیگران به حدود ۶۰ درصد کاهش یافته زیرا به عنوان مثال اگر تا ۱۰ روز پیش روزانه حدود ۳۰ بیمار به مراکز درمانی مراجعه می کرد این رقم به ۶ نفر رسیده است.

***

پرسش‌های افکارعمومی درباره ترور شهید فخری‌زاده همچنان باقی است

در دور روز گذشته علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی ربیعی سخنگوی دولتی درباره ترور شهید فخری زاده از اشراف نهادهای امنیتی و پیش بینی زمان و مکان این ترور توسط این نهادها خبر دادند. آرمان ملی در این زمینه نوشت: «کنارهم قراردادن اظهارات علي ربيعي و علي شمخاني پرسش‌هاي بيشتر را به اذهان متبادر مي‌سازد.

آنها از سويي همچنان بر موضوع اشراف اطلاعاتي بر مساله ترور تاکيد دارند و مي‌گويند دستگاه‌هاي اطلاعاتي هم از محل ماجرا باخبر بودند هم فردي که قرار است ترور شود، اظهاراتي که مخاطب را با اين سوال مواجه مي‌سازد که اگر چنين بوده است پس چطور در مورد نحوه ترور فخري‌زاده، حتي چند روز بعد از وقوع ترور، روايت‌هاي متعددي شنيده مي‌شود و اطلاع يگانه در موردش مطرح نيست؟ ... سوال اين است اگر آنطور که آقايان ربيعي و شمخاني مي‌گويند دستگاه‌هاي اطلاعاتي بر موضوع آگاه بودند؛ چگونه حتي بعد از ترور فخري‌زاده نيز ابهام در بيان مسئولان وجود دارد. حرف مسئولان در ارتباط با نحوه ترور يکي نيست...

بخش ديگري از اظهارات ربيعي و شمخاني که سوالات را بيشتر مي‌کند آنجايي است که گفته مي‌شود مهار اين ترور امکان‌پذير بود از سويي علي ربيعي بيان مي‌کند که کمي با دقت، مي‌توانستيم اين جنايت را ناکام بگذاريم و شمخاني اظهار مي‌کند متاسفانه جديت لازم به کار برده نشد. سوال اين است که چگونه کسي از محل و شخص تحت رصد اطلاع دارد اما از سويي آن را جدي نمي‌گيرد؟

اين موضوع يا بيانگر اين است که خود مسئولان هم آن اشراف اطلاعاتي را لحاظ نکرده‌اند يا برخي مسئولان صرفا در پشت تريبون‌ها اينچنين مي‌گويند. کسي نبايد در اين‌باره پاسخگو باشد؟ چالش ديگر در اين ميان آن است که اگر مي‌شد جلوي اين کار را گرفت، پس چرا با بيان اينکه عمليات ترور شهيد فخري‌زاده بسيار پيچيده و با دستگاه‌هايي الکترونيکي بوده و فردي در صحنه حاضر نبوده و با کمک ماهواره صورت گرفته است به نوعي به اين نکته اشاره دارد که آنچه مانع گرفته شدن جلوي اين کار بوده شکل تخصصي آن است. در شرايط فعلي مسئولان بايد درصدد رفع ابهامات هم باشند، از تعداد تيم امنيتي و نحوه ترور گرفته تا اينکه چرا با وجود علم به پيش‌بيني انجام شده، جلوگيري از اين حادثه نشده است که بهتر است در اين زمينه شفاف‌سازي صورت گيرد.»

***

روایت بادامچیان از خودکشی سیاسی اصلاح‌طلبان

اسدالهه بادامچیان فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب موتلفه در درباره شرایط انتخابات سال آینده در گفتگویی مکتوب با شرق گفت: «انتخابات 1400 اهمیت و تأثیرگذاری بیشتری از انتخابات گذشته دارد. به نظر می‌رسد حضور هم بیشتر و جدی‌تر خواهد بود. توده مردم مایل‌اند از مشکلات به‌وجودآمده که آن را نتیجه عملکرد اصلاح‌طلبان در دولت و مجلس دهم و شورای اسلامی شهر و شهرداری می‌دانند، نجات یابند و استقلال و عزت و عظمت ایران ارتقا پیدا کند و شکوه و اقتدار ایران اسلامی افزایش یابد و حضور قابل قبولی خواهند داشت.

از طرف دیگر جریان‌های سیاسی هم می‌خواهند نقش خود را و حتی نقش برتر خود را ایفا کنند. اصلاح‌طلبان هم به صحنه خواهند آمد، زیرا با هر بهانه اگر در انتخابات شرکت نکنند دلیلی بر عدم موقعیت آنها و ازبین‌رفتن هویت آنها در بین مردم خواهد بود. این قبول «ضربه فنی سیاسی» است و نوعی «خودکشی سیاسی» و واگذارکردن میدان به دیگران است و ناامیدکردن باقی‌مانده اصلاح‌طلبان، ازدست‌دادن فرصت استفاده از آرا و انتخابات و مهر پایانی به جریان اصلاح‌طلبی و اصلاحات. عقلای این جریان، دعوت به شرکت در انتخابات 1400 خواهند کرد. به احتمال قوی مردم به جریان جدیدی رأی خواهند داد، ولی به‌هرحال عدم حضور، اعلام شکست نهایی در جریانی خواهد بود که در انتخابات شرکت نخواهد کرد.»

***

جنگ سرد دولت و مجلس

روز سه شنبه طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها در مجلس تصویب شد. اما دولت با این طرح موافق نبود و به وسیله سخنگوی دولت، سخنگوی وزارت خارجه و سخنگوی سازمان انرژی اتمی این مخالفت را اعلام کرد. این اعلام مخالفت امروز هم ادامه پیدا کرد. جسن روحانی در جلسه هیئت دولت درباره عدم حضور در مجلس برای تقدیم لایحه بودجه گفت: «گمانه زنی‌هایی که ممکن است در رسانه‌ها مطرح شود مبنی بر اینکه عدم حضور من در مجلس شورای اسلامی به خاطر مصوبه دیروز مجلس شورای اسلامی است، درست نیست. البته دولت با آن مصوبه موافقت ندارد و آن را برای روند فعالیتهای دیپلماتیک مضر می‌داند اما به دلیل پروتکل‌های بهداشتی به مجلس نرفتم و نه مساله دیگر .»

اما جهانگیری در این زمینه صریحت و مفصل تر صبت کرد. جهانگیری در حاشیه جلسه هیئت دولت به خبرنگاران گفت: من نامه دولت در این زمینه را برای آقای جنتی آماده کردم که راجع به همین مصوبه عصر دیروز مجلس است. بحث هسته‌ای بیش از دو دهه است که در دستور کار جمهوری اسلامی است و مسائل پیرامونی بسیار زیادی داشته است. تدبیری که رهبر انقلاب بر اساس قانون اساسی انجام دادن این بوده است که مدیریت بحث هسته‌ای را به شورای عالی امنیت ملی واگذار کردند چرا که یکی از مهمترین مسائل امنیت ملی کشور است... 

این مصوبه از نظر قانون اساسی، دخالت در اختیارات شورای عالی امنیت ملی و دخالت در قوه مجریه و از نظر بار مالی معاون حقوقی رئیس جمهور به من گزارش داده است که در این سه زمینه‌ای بار مالی دارد و دخالت در قوه مجریه است و نیز دخالت در کار شورای عالی امنیت ملی است.»

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور هم از زاویه دیگری به طرح مجلس ایراد گرفت. واعظی در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر سخنگوی هیات رئیسه مجلس  مبنی بر هماهنگی مجلس با شورای عالی امنیت ملی درباره طرح هسته ای گفت: رئیس شورای عالی امنیت ملی رئیس جمهور است و از طرف دیگر هم هیچ هماهنگی‌ با شورای عالی امنیت ملی نکردند. البته اعلام کردند با دبیرخانه هماهنگی داشتند که البته دبیرخانه به تنهایی جایگاهی ندارد و باید مقدمات کار را آماده کند تا در جلسه شورای عالی مطرح شود.

 رییس دفتر رییس جمهوری یاداورشد: اعتبار دبیرخانه به این است که مطالب آن در شورای عالی مطرح شود وگرنه دبیرخانه چند کارمند هستند و هیچ شأنی برای دبیرخانه نیست. ضمن اینکه دبیرخانه هم ممکن است در خفا هماهنگی کرده باشد ولی اجازه از آقای رئیس جمهور و شورا نگرفتند و درصورت دریافت اجازه باید اعلام کنند.

بیشتر بخوانید: 

جهانگیری: مجلس در امور اجرایی دخالت نکند/ مردم بزرگوارانه شرایط فعلی را تحمل کرده‌اند/ به آیت‌الله جنتی نامه نوشتیم

نگرانی دولتی‌ها از طرح «اقدام راهبردی» مجلس

از سویی دیگر شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایرادی وارد کرد و به مجلس پس فرستاد. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت: «امروز شورای نگهبان نسبت به طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها ایراد گرفت و برای مجلس  فرستاده شد و از آنجا که  طرح دو فوریتی بود پس از ایراد به مجلس ارسال شد.  ایراد شورا نسبت به ماده ۶ این طرح بود زیرا زمان یک ماهه ای برای آن لحاظ کرده بودند که ابهام وجود داشت و شورا نسبت به آن ایراد گرفت و طرح فوق به مجلس ارسال شد.»

مطابق آنچه در مجلس قرائت شد ابهام شورای نگهبان به مغایرت با مصوبه شورای عالی امنیت ملی باز می گشت. نمایندگان مجلس برای رفع این ابهام زمانبندی اجرای ان ماده را از یک ماه به دو ماه تغییر داد.

عصر امروز عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان از تایید مصوبه " اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" از سوی این شورا خبر داد.

بیشتر بخوانید:

شورای نگهبان به طرح "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" ایراد گرفت/ مجلس رفع کرد

شورای نگهبان مصوبه "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" را تایید کرد

اما اختلاف دولت و مجلس امروز خود را به شکلی دیگر نیز نمایان کرد. مطابق سنت هرساله رئیس جمهور برای تقدیم لایحه بودجه در مجلس حاضر می شد و درباره بودجه و شرایط اقتصادی کشور برای نمایندگان توضیح می داد. امسال حسن روحانی به دلیل آنچه دستورالعمل ستاد کرونا خوانده شد در مجلس حاضر نشد و حتی رئیس سازمان برنامه هم این وظیفه را به عهده نگرفت و بودجه توسط معاون پارلمانی رئیس جمهور بدون هیچ توضیح و دفاعی به مجلس تقدیم شد.

در مقابل هم قالیباف که در ابتدای جلسه علنی امروز درباره بودجه صحبت کرد هنگام تقدیم لایحه از جایگاه ریاست خارج شد و بودجه توسط معاون پارلمانی رئیس جمهور به نایب رئیس دوم مجلس تقدیم شد. 

تسنیم در این زمینه نوشت: «همه ساله رسم بر این بوده است که در زمان ارایه لایحه بودجه، رئیس جمهور ضمن ارائه توضیحاتی از لایحه بودجه آخرین وضعیت شاخصهای اقتصادی کشور را هم تشریح می کرد. مشخص نیست چرا در این برهه که انتقادهای زیادی به مسائلی مانند کسری بودجه، شتاب گیری تورم، افزایش نقدینگی و... مطرح شده نه رئیس جمهور و نه رئیس سازمان برنامه و بودجه، حاضر به دفاع از عملکرد اقتصادی دولت و تشریح بودجه نشدند.

در حالی دولت روحانی آخرین بودجه را تقدیم مجلس کرده است، که به اعتقاد همه کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی، کسری بودجه ام الخبائث شده و اصلاح ساختار بودجه امروز به مطالبه اجماعی همه دستگاه ها و مسئولان، از رهبری گرفته تا مجلس و حتی دستگاه های دولتی تبدیل شده، سازمان برنامه و بودجه هم ادعاهایی در خصوص اصلاح ساختار بودجه در لایحه بودجه 1400 داشته است، حال که فرصتی برای تشریج جزئیاتی از اصلاحات انجام گرفته در بودجه از سوی رئیس جمهور یا رئیس سازمان برنامه و بودجه فراهم شده بود، متاسفانه دولت از این فرصت استفاده نکرده است ، البته ممکن است اصلاحی صورت نگرفته باشد که بخواهند تشریح کنند!

اوضاع اقتصادی کشور و عملکرد دولت در شاخص های مختلف، از رشد اقتصادی گرفته تا تورم و بیکاری هم که مشخص و اظهر من الشمس است، و جایی برای دفاع باقی نگذاشته که رئیس جمهور یا آقای نوبخت بخواهند تشریحی یا دفاعی داشته باشند.»

***

موسوی خوئینی‌ها لیدر اصلاح‌طلبان می‌شود؟

محمود صادقی نماینده سابق مجلس و دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها اصول راهنما و راهبردهایی برای انتخابات ۱۴۰۰را تصویب کرده است، اظهار کرد: براساس این اصول اکثر اعضای شورای مرکزی اعلام کرده اند قصد مشارکت فعال در انتخابات را دارند اما این مشارکت مستلزم داشتن کاندیداهایی با هویت روشن اصلاح طلبی است که برنامه روشن و راهگشا برای برون رفت از مشکلات کشور و پایگاه رای مردمی داشته باشد.

وی ادامه داد: انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها و چند حزب دیگر جلساتی با موضوع انتخابات برگزار می کنند. لیست افرادی هم براساس اصولی که نام بردم تهیه شده است اما این لیست در حد گمانه زنی است و هنوز اجماع بر هیچ فردی قطعی نشده است که خواسته باشیم او را معرفی کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این پرسش که آیا قرار  است موسوی خویینی ها محوریت فعالیت های اصلاح طلبان را بر عهده بگیرد، گفت: من در جمع اصلاح طلبان نشنیده ام که قرار است موسوی خویینی ها محور فعالیت باشد و فقط در سطح رسانه ها مطرح شده است. البته از نظرات ایشان برای دستیابی به اجماع استفاده می کنیم اما هیچ بحثی در این زمینه که شما اشاره کردید مطرح نشده است.

***

اتحاد ملت پدر سالار نیست

چند روز پیش فائزه هاشمی در گفتگویی حزب اتحاد ملت را پدرسالار اصلاح طلبان معرفی کرده بود. این انتقاد به مذاق این حزب خوش نیامد. آذر منصوری قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت در این زمینه به خبرآنلاین گفت: «این انتقادات تازگی ندارد. به هر حال هر حزبی که چه از حیث کمی و چه کیفی قدرت اثر گذاری بیشتری داشته باشد، چه در ائتلاف هایی که شکل می گیرد و چه به لحاظ گفتمانی منشا اثر بیشتری خواهد بود و به همان میزان که اثر گذار است، به همان میزان هم ممکن است از سوی برخی احزاب به خصوص در ائتلاف ها مورد حمله و انتقاد واقع شود. می خواهم بگویم این  واکنش ها از نظر ما با این رویکرد بیشتر از آنکه انتقاد باشد،به نوعی متاثر از همین مسئله است... طرح این‌ نوع مسایل و دادن این نسبت ها غیر از آنکه کار ائتلاف را در انتخابات سخت تر بکند، هیچ نتیجه  دیگری به دنبال نخواهد داشت.»

منصوری درباره نقش مجمع روحانیون گفت: «مجمع روحانیون در جریان تصمیم گیری جمعی اصلاح طلبان دخالتی نمی کنند. در هر حال آنها هم به عنوان یک تشکل ریشه دار مواضع خود را مطرح می کنند. اما با توجه به اینکه تصمیمات اصلاح طلبان حداقل بعد از انتخابات ۹۲وجه جمعی و ائتلافی به خود گرفته است، همه احزاب و گروهها و شخصیت ها دیدگاههای خود را مطرح می کنند و تصمیمات به صورت جمعی گرفته می شود.نه آقای خاتمی و نه هیچ تشکل دیگری خود را پدر سالار اصلاح طلبان نمی دانند.»