ترخیص ۸۰هزار تن ذرت با دلار۴۲۰۰ بدون مجوز

  3990912036

معاون وزیر جهاد کشاورزی، خواستار برخورد با عوامل خاطی ترخیص ۸۰ هزار تن ذرت بدون مجوز عرضه در بازارگاه شد.

ترخیص ۸۰هزار تن ذرت با دلار۴۲۰۰ بدون مجوز

تسنیم نوشت: اخیرا ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس متصل نبودن سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی به سامانه‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران را یکی از زمینه‌های افزایش قیمت گوشت مرغ و... ارزیابی کرده و گفته است: این دستگاه‌ها باید بدانند چه مقدار نهاده با ارز 4200 تومانی وارد کشور می‌شود تا برای توزیع آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند.

همین نکته ای که نماینده مذکور به آن اشاره کرد حالا به چالشی جدی تبدیل شده است. اخیرا معاون وزیر جهاد کشاورزی در مکاتبه‌ای با رئیس کل گمرک ایران، اعلام کرده، اطلاعات اتخاذ شده از سامانه بازارگاه از خردادماه سال جاری به بعد نشان می‌دهد کهبیش از  80 هزار تن نهاده ذرت بدون دریافت مجوز ترخیص شده است.

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی در مکاتبه خود تاکید کرده است، بر اساس مصوبه مرداد ماه 98 هیات دولت در خصوص تنظیم بازار نهاده های کشاورزی، می بایست تمامی نهاده‌های دامی اعم از ذرت و جو و...با مجوز معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی ترخیص گردد.

با توجه به اطلاعات استخراج شده از سامانه یک شرکت واردکننده از خرداد ماه به بعد اقدام به ترخیص 81 هزار تن نهاده ذرت بدون اخذ مجوز از معاونت مذکور کرده است.

در ادامه گیلان پور معاون وزیر جهاد کشاورزی، خواستار برخورد با عوامل خاطی ترخیص 80 هزار تن ذرت، بدون مجوز عرضه در بازارگاه شد.

گمرک جمهوری اسلامی ایران , واردات ,

گفتنی است، گمرک ترخیص کننده 81 هزار تن ذرت، در خصوص اقدام خود در مکاتبه با مدیر کل دفتر واردات گمرک اعلام کرده «آمار هشت فقره اظهارنامه ذرت ترخیص شده در اردیبهشت ماه به شرکت پشتیبانی امور دام اعلام شده و برای بخشی دیگر تاکنون فرایند تشریفات گمرکی جهت رفع تعهد تکمیل و ترخیص انجام نشده است».

گمرک مربوطه ضمن اعلام اینکه «مجوزهای لازم از جمله دامپزشکی و سازمان حفظ نباتات وزارت کشاورزی برای کلیه کالاها اخذ شده است»، تاکید کرده که «شرکت دریافت کننده ذرت، یک شرکت تولیدی و صنعتی در زمینه تولید فروکتوز از ذرت بوده و هیچ گونه فروش و عرضه‌ای در بازار نداشته است، فاقد کد بازارگاه بوده، یک شرکت بازرگانی و یا تجاری نیست و ذرت های وارد شده صرفا جهت مصرف خود شرکت و به عنوان مواد اولیه آن است». «کالا تحت مجوز و نظارت سازمان وزارت جهاد کشاورزی (سازمان دامپزشکی و سازمان حفظ نباتات) ترانزیت شده است.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد محموله از گمرک بندر امام خمینی به  یک گمرک مهم در مرکز کشور ترانزیت شده است.

گفتنی است، تا کنون به صورت مکرر به گمرکات اجرایی در قالب بخشنامه و...اعلام شده بدون کسب مجوزهای مقدماتی (مثل همین مجوز صنایع تبدیلی وزارت جهاد) گمرکات اجرایی امکان ترخیص  کالا حتی به صورت درصدی  را ندارند. حالا این سوال پیش آمده بر اساس کدام روال این حجم بزرگ از ترخیص کالا از یک گمرک اجرایی درمرکز کشور آن هم بعد از ترانزیت از یک گمرک خوش نام انجام شده است.

مدیر گمرک مربوطه به نیابت از صاحب کالا اعلام کرده شرکت مذکور دارای کد بازارگاه نبوده است، در اینجا یک نکته مهم مطرح می‌شود، اگر این شرکت کد بازارگاه نداشته حتما بر اساس ضوابطی بوده که وزات جهاد لحاظ کرده و از این حیث استدلال مطرح شده آن چنان پذیرفته نیست.

به هر حال در  ماههای پایانی دولت دوازدهم یک نمونه مهم از ابهامات حول ارز 4200 تومانی مطرح شده که ظاهرا پای گمرک نیز در این پرونده در میان است، بر این اساس هرچه سریع تر مسئولان گمرک باید پاسخگو ابهامات باشند.