ترور دانشمند ایرانی و سکوت بایدن

  3990911081 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

دولت های غربی که همواره دم از حقوق بشر می‌زنند، در واکنش هایی مشابه و خنثی، حاضر به محکوم کردن ترور دانشمند برجسته ایران نشده‌اند اما در این میان، سکوت رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا و تیم او باعث شده تا گمانه زنی ها و تحلیل های متفاوتی دربره این سکوت مطرح باشد.

ترور دانشمند ایرانی و سکوت بایدن
 

ایرنا نوشت: مهم ترین و بیشترین موضوعی که رسانه های مطرح بین المللی در خصوص ترور شهید فخری زاده و ارتباط این مسئله با دولت جدید آمریکا مطرح می کنند این است که رژیم صهیونیستی با حمایت دولت دونالد ترامپ سخت به دنبال آن است هرگونه زمینه شکل گیری دیپلماسی بین دولت آتی آمریکا و ایران را در نطقه خفه کند.

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا پیش از این از تمایل خود برای بازگردان واشنگتن به برجام بعد از تشکیل دولت جدید سخن گفته است؛ موضوعی که طبیعی است به مذاق رژیم هایی چون تل آویو و ریاض خوش نیاید و دولت دونالد ترامپ که خود عامل خروج واشنگتن از این توافق بین المللی بود، بدون تردید خواستار بازگشت مجدد واشنگتن به برجام نیست.

رژیم هایی که خواستار مرگ همیشگی دیپلماسی میان تهران و واشنگتن هستند، طبیعی است که سکوت تیم بایدن در چنین شرایطی را به سود منافع خود تعبیر کنند هر چند هرگونه قضاوت درباره این سکوت، بدون موضع گیری صریح و روشن عالی ترین مقام دموکراتها، قضاوتی بدور از واقعیت خواهد بود.

بایدن اگرچه سکوت اختیار کرده اما برخی هم حزبی هایش در واکنش های توئیتری به این ترور، از ضرورت دیپلماسی با ایران و نیز عواقب خطرناک این ترور برای امنیت جهانی سخن گفته اند.

اما اینکه تروئیکای اروپایی هنوز حاضر به محکوم کردن این حمله تروریستی نشده و موضعی نسبتا خنثی اتخاذ کرده است، شاید به دلیل سکوت شخصیت های عالی دولت آتی آمریکا باشد. اروپایی ها که همیشه دنباله رو سیاست های واشنگتن بوده اند، این بار نیز شاید نمی خواهند جلوتر از بایدن حرکت کنند. تاریخ مصرف ترامپ برای اروپایی ها دیگر تمام شده و برای آنها مهم نیست که مستاجر کنونی کاخ سفید در روزهای پایانی ریاستش چه موضعی می گیرد بلکه حالا چشم شان فقط به زبان و رفتار رئیس دولت آینده واشنگتن است.

به هر روی آنچه واضح است، اینکه موضع خنثی غرب در قبال ترور یکی دیگر از دانشمندان ایران بار دیگر استاندارهای دوگانه کشورهای غربی را در قبال چنین حوادث و رویدادهایی به نمایش گذاشت.

در این میان نقش و موضع گیری سازمان ملل نیز  به عنوان برجسته ترین نهاد بین المللی در جهان مهم به شمار می رود. " اسماعیل بقایی هامانه" سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو، با ارسال نامه ای به خانم میشل باشلت کمیسر عالی حقوق بشر ضرورت واکنش قاطع سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل نسبت به ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند برجسته کشورمان را یادآور شد. وی در این نامه، با اشاره به وجود قرینه های جدی مبنی بر دست داشتن رژیم صهیونیستی در این اقدام شنیع، آن را "نقض فاحش حقوق بین الملل، حقوق بشر و همه ارزش های اخلاقی" توصیف نموده و نسبت به عواقب خطرناک تروریسم دولتی جنگ طلب بر حاکمیت قانون و صلح و امنیت بین المللی هشدار داد. 

همچنین "کاظم غریب آبادی" سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین سکوت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماجرای ترور دکتر شهید محسن فخری زاده را به باد انتقاد گرفت و تصریح کرد که این سازمان در برابر حادثه یادشده مسئولیت فوری و اساسی دارد. وی در ادامه در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس که گفته بود، هیچکس و از جمله ایران از کاهش یا محدودیت بازرسی ها برنده نمی شود، افزود: از آژانس در وهله اول انتظار می رود که بطور شفاف موضع خود را در ارتباط با اقدام تروریستی اعلام نماید و قویا این عمل را محکوم نماید. 

با وجود تاکید جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت واکنش صریح دولت ها و نهادهای بین المللی برای محکوم کردن این ترور، کشورهای غربی همچنان از محکوم کردن این حمله تروریستی که بسیاری از رسانه های بین المللی، رژیم صهیونیستی را عامل آن خوانده اند، امتناع کرده و مواضع غیرقابل قبولی اتخاذ کرده اند.

وزارت امور خارجه انگلیس در واکنش به ترور شهید دکتر «محسن فخری زاده» دانشمند ممتاز هسته‌ای و صنعت دفاعی کشورمان صرفا اعلام کرد که دولت لندن در پی یافتن حقیقت پیرامون این حادثه است و این اقدام تروریستی را محکوم نکرد. آلمان و فرانسه هم دربیانیه هایی خواستار خویشتندار شده اند.

به دنبال ترور شهید فخری زاده، در همان ساعات اولیه دونالد ترامپ با بازنشر توییت یک خبرنگار صهیونیستی، عملا حمایت خود از این ترور را  آشکار کرد.

برخی مقامات و تحلیل گران آمریکایی نیز بلافاصله به این ترور واکنش نشان داده و آن را اقدامی در راستای اختلال در روند فعالیتهای دیپلماتیک دولت آتی آمریکا با ایران و تشدید تنش ها با تهران قلمداد کردند. شماری از مقامات و سناتورهای دمکرات در آمریکا نیز از ترور دانشمند هسته ای ایران به شدت انتقاد کردند.

انتقاد دمکرات ها و سکوت تیم بایدن

برنی سندرز سناتور دموکرات آمریکا در حالی ترور محسن فخری زاده را اقدامی تحریک آمیز و غیرقانونی خواند که طی توییتی نوشت: با به قدرت رسیدن یک دولت جدید، به وضوح هدف این اقدام، ضربه زدن به مسیر احتمالی دیپلماسی ایالات متحده و ایران بود.

کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی نیز در واکنش به این حادثه تروریستی در ایران عنوان کرد که اگر هدف ترور سخت تر کردن از سرگیری توافق هسته‌ای ایران بود، آمریکا، اسرائیل یا جهان امن‌تر نمی‌شود. وی افزود: هر بار آمریکا یا یکی از متحدان یک رهبر خارجی را خارج از چارچوب اعلان جنگ ترور می‌کند، این تاکتیک را به عنوان یک ابزار کشورداری برای خود عادی می‌کنیم.  خطر این اقدام این است که امنیت می‌تواند کوتاه مدت باشد.

ایلهان عمر عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا هم در واکنش به این ترور و با اشاره به اظهارات جان برنان رئیس پیشین سازمان سیا، نوشت: مخالفت با نقض قوانین بین‌المللی یک مساله حزبی نیست، این هم فقط درباره ایران نیست. این درباره تعادل وغوطه‌ور نکردن جهان به هرج و مرجی بیشتر از آنچه که در آن قرار داریم، است.

همچنین خواکین کاسترو عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا دیگر مقام آمریکایی بود که به این ترور واکنش نشان داد و گفت: بسیار روشن است، روش تایید شده برای رفتار با برنامه هسته‌ای ایران، دیپلماسی خستگی‌ناپذیر است.

جان برنان رئیس پیشین سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در دولت اوباما هم این ترور را یک اقدام جنایی دانست و هشدار داد این اقدام ممکن است منجر به انتقام مرگبار و دور جدید درگیری‌ها در منطقه شود.

بسیاری از تحلیل گران در حالی این حمله تروریستی را اقدامی مخرب و مغایر با صلح و امنیت جهانی توصیف کرده اند که همچنین بر این باورند که یکی دیگر از اهداف این حمله، اختلال در روند سیاست های دولت آتی آمریکا در قبال ایران بوده است. مارک فیتزپاتریک مدیر موسسه اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی و مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا معتقد است که دلیل ترور فخری‌زاده ممانعت از ظرفیت جنگی ایران نبود بلکه ممانعت از دیپلماسی بود.

در این برهه زمانی سکوت معنادار تیم دولت جدید آمریکا نیز گمانه زنی ها و شک و شبهاتی ایجاد کرده است.

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا در کارزارهای انتخاباتی‌اش ضمن انتقاد از سیاستهای خصمانه ترامپ در قبال تهران، اعلام کرد در صورت پیروزی به برجام بازخواهد گشت و زمینه مذاکره و تعامل با جمهوری اسلامی ایران را فراهم می کند.

این دیدگاه بایدن خشم ترامپ و متحدانش از جمله رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عرب خلیج فارس را برانگیخت و به نظر می رسید که آنها در مسیر ایجاد اختلال در اجرای سیاستهای بایدن و دولت آتی آمریکا گام برخواهند داشت.

شکست ترامپ در انتخابات، عدم پذیرش پیروزی بایدن توسط ترامپ و خشم و نگرانی متحدان ترامپ  شرایط را به گونه ای پیش برد که گمانه‌زنی‌ها درباره کارشکنی‌ها علیه تیم بایدن رو به روز افزایش یافت.

اما در این میان سکوت بایدن و اعضای تیم‌اش در واکنش به این حمله تروریستی در ایران سوال برانگیز شده است؛ اینکه آیا تیم بایدن به این دلیل واکنش نشان نمی دهد چون به دنبال این نیست خود را درگیر این مسئله و تنش‌های پیرامونش کند؟

قطعا تیم جدید دولت آمریکا از کارشکنی های احتمالی ترامپ و هم پیمانانش آگاه است اما دولت جدید واشنگتن که به دنبال تعامل با ایران است باید هر چه سریعتر حمله تروریستی و به شهادت رساندن دانشمند هسته ای برجسته ایران را محکوم کند.

منافع صهیونیست ها و دشمنان جمهوری اسلامی ایران، بحران آفرینی و ایجاد تنش در منطقه با ابزارهای مختلف است و با توجه به اینکه آنها زمان کمی تا انتقال قدرت در آمریکا دارند، از هر فرصتی برای افزایش تنش ها استفاده می کنند.

سوزان دی‌ماگیو عضو ارشد اندیشکده کارنگی و هیات مدیره اندیشکده کوئینسی در بیانیه مشترکی با تام پیکرینگ، فرانک ویزنر، بیل لوئرس و استفان هینتس عنوان کرد: ایران در تلافی مجموعه‌ای از حوادث اخیر خرابکاری، خویشتنداری نشان داده است. اگر ایران به این تحریک پاسخ دهد ، یک جنگ جدید می‌تواند به سرعت خاورمیانه را در آستانه تحلیف رئیس جمهوری جدید ایالات متحده شعله‌ور سازد.

با توجه به رویکرد افراطی ترامپ، این احتمال وجود دارد که وی تلاش می کند شرایط را برای دولت بعدی آمریکا دشوار و پیچیده سازد.