نقاط ناامن برای زنان را به ۱۳۷ اعلام کنید

گروه اجتماعی الف،   3990911053

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران از رایزنی با نیروی انتظامی به منظور بررسی میزان جرم و ناامنی در مناطق تهران با اهدف ارتقای امنیت بانوان خبر داد.

نقاط ناامن برای زنان را به ۱۳۷ اعلام کنید

به گزارش ایلنا، زهرا بهروزآذر مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران درباره ابلاغیه اخیر شهردار تهران مبنی بر ارتقای احساس امنیت حضور زنان و خانواده در شهر تهران، گفت: این اقدام بر پایه نظر و مشارکت مردم به خصوص زنان در اجراست. در این طرح از آن‌ها سوال می‌شود که برای دریافت خدمات اولیه در محلات، در چه مکان‌هایی احساس ناامنی می‌کنند.

او با اشاره به اینکه ناامن بودن فضای زندگی برای زنان پیامدهای اجتماعی به دنبال دارد، ادامه داد: در صورت احساس ناامنی، زنان نمی‌توانند در سطح شهر حضور پیدا کنند و برای رفع نیازهای اولیه خود به مشکل برمی‌خوردند. از طرفی احساس ناامنی مادر امکان استفاده فرزندان از محیط بازی و خدمات رفاهی را نیز با چالش روبرو می‌کند، چراکه تا زمانی که امنیت مادر تامین نباشد، تامین امنیت فرزند نیز امکان‌پذیر نخواهد بود و آسیب‌های مضاعفی برای حضور در شهر و استفاده از خدمات به همراه خواهد داشت و براساس این ضرورت این دستورالعمل ابلاغ شده است.

بهروزآذر با اشاره به اجرای پایلوت این طرح در منطقه ۱۰ تهران، گفت: در این طرح ما به نقاط ناامنی رسیدیم و با کمک شهرداری منطقه نسبت به رفع ناامنی در آن نقاط اقدام کردیم. در ادامه با بهره‌گیری از تجربه اجرای این پایلوت، دستورالعمل ارتقای احساس امنیت حضور زنان و کودکان تهیه و به ۲۲ منطقه پایتخت ابلاغ شد.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به فاکتورهای کالبدی که در این طرح مورد ارزیابی قرار گرفت، گفت: یکسری مشخصه‌های عمومی از جمله تاریکی، ازدحام و یا خلوتی بیش از حد و عدم دسترسی به وسیله نقلیه عمومی، فرم، فضا، آلودگی دیداری، کیفیت و امنیت پیاده‌روها، رویت‌پذیری مکان، ایجاد نظارت اجتماعی و تنوع کاربری و فعالیت‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

او در پاسخ به این سوال که این دستورالعمل آیا به افزایش احساس امنیت منجر خواهد شد؟ گفت: در فاز دوم اجرا از مناطق درخواست کردیم که میزان احساس امنیت را در هر منطقه بسنجند و در مقاطع زمانی اثربخشی آن طرح‌ را بررسی کنند. از طرفی نیاز به سنجش پیش آزمون و پس آزمون داریم تا بتوانیم بگوییم موثر است یا خیر. اما تجربه منطقه ۱۰ نشان داد که بسیار موثر است و احساس امنیت را بالا می‌برد.

بهروزآذر ادامه داد: برای اینکه مطمئن شویم احساس امنیت چقدر بالا رفته است با نیروی انتظامی در حال رایزنی هستیم تا میزان جرم و ناامنی در مناطق را بررسی و در اختیار ما بگذارند، چرا که آن‌ها متصدی این اندازه‌گیری هستند و می‌توانند این اطلاعات را در اختیار ما قرار دهند. در این طرح شهرداران مناطق نیز موظف هستند، به منظور شناسایی فضاهای ناامن و بی‌دفاع اجتماعی، از ظرفیت نیروی انتظامی منطقه خود جهت دریافت اطلاعات و نقشه‌های مکان محور جرم‌خیز استفاده کنند.

او تاکید کرد: متولی اینکه میزان ناامنی در مناطق کاهش پیدا کرده یا نه شهرداری تهران نیست و نهادهای دیگر باید به آن پاسخ دهند، چرا که اطلاعات میزان جرم در اختیار شهرداری نیست و آن‌ها باید گزارش را به ما ارائه دهند. 

بهروزآذر در پاسخ به این سوال که آیا ملاحظات اجتماعی و فرهنگی خاص هر منطقه در اجرای این دستورالعمل منظور می‌شود یا خیر، گفت: فعلا تنها بحث کالبد را دنبال می‌کنیم و ۱۱ شاخص کالبدی محوریت اقدامات ما است و به مساله فرهنگ ورود نکردیم. این شاخص‌ها در هر منطقه‌ تهران، مساله محوری بانوان است. منطقه ۱۰ نیز به این دلیل انتخاب شد که به لحاظ کالبدی ویژگی‌های مشترک همه مناطق تهران از خیابان‌های پهن گرفته تا کوچه‌های باریک و بزرگراه و اتوبان را در خود دارد. 

او ادامه داد: در این مرحله تنها اطلاعات کالبدی وارد می‌شود و بر روی بحث فرهنگ باید با مشارکت نهادهای دیگر از جمله صدا و سیما و متولیان مقوله فرهنگ‌سازی و با توجه به مقتضیات فرهنگی هر منطقه پیش برویم. 

بهروزآذر با تاکید بر اینکه طرح ارتقای امنیت بانوان با مشارکت مردم قابل انجام است، اضافه کرد: کمتر از یک ماه دیگر سامانه ۱۳۷ در این زمینه فعال می‌شود و شهروندان می‌توانند نقاطی که در آن احساس ناامنی می‌کنند را به سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند و شهرداری آن‌ها را مورد پیگیری قرار می‌دهد و برطرف می‌کند، در نتیجه هر چقدر مشارکت مردم در این زمینه بیشتر باشد موثرتر می‌توانیم عمل کنیم.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که برای کاهش ناامنی که از سوی موتورسیکلت‌ها القا می‌شود، چه برنامه‌ای دارید، گفت: کمپین موتورسوار خوب از سوی اداره کل امور آموزش‌های شهروندی در دست اجرا است. در این کمپین رفتارهای شهروندان موتورسوار مورد هدف قرار گرفته است و در ابعاد مختلف به آن می‌پردازد و ما تلاش می‌کنیم ‌بخشی از مسائلی که از سوی موتورسواران برای بانوان ایجاد می‌شود را در این کمپین طرح و دنبال کنیم.