منازل برخی از شهروندان ماهشهری و بندرامامی به زیر آب رفت

گروه حوادث الف،   3990909114 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

به دنبال بارندگی‌های دو روز گذشته در شهرستان بندرماهشهر، مردم نقاط مختلف شهرستان به ویژه بندرامام خمینی (ره) و شهرک‌های حاشیه‌ای با قصه تکراری آبگرفتگی معابر و نفوذ آب به درون منازلشان مواجه شدند.

منازل برخی از شهروندان ماهشهری و بندرامامی به زیر آب رفت

به گزارش فارس از بندرماهشهر، حجم بالای بارندگی ، تردد مردم در معابر شهری و روستایی را مختل کرده است، به نحوی که مردم به ویژه در بندرامام خمینی (ره)، شهرک طالقانی و شهر چمران از قایق برای تردد استفاده می‌کنند، چرا که نه تنها عابر پیاده بلکه شهروندان با خودروهای خود نیز به دلیل حجم بالای آبرفتگی، قادر به تردد نیستند. 

 


مشکلات آبگرفتگی به اینجا ختم نمی‌شود و هر بار با وقوع بارندگی در این شهرستان اکثر مناطق که از سیستم فاضلاب مناسب و سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی برخوردار نیستند، آب به درون منازل مردم نفوذ کرده و خسارات مالی زیادی را برای مردم به همراه می‌آورد.

در حال حاضر نیز ستاد مدیریت بحران شهرستان در حال اسکان مردم بندرامام خمینی (ره) در مدارس و سالن‌های ورزشی شهر، تا تخلیه منازل آن‌ها از آبگرفتگی هستند.

آبگرفتگی معابر ادارات کل شهرستان را به تعطیلی کشاند

در شهر چمران نیز طبق اطلاعیه واحد حمل‌و‌نقل شهرداری چمران، مسیر ورود و خروج این شهر و شهرک بعثت از طرف بلوار ولیعصر حد فاصل پمپ بنزین تا میدان ولیعصر مسدود شد.


میزان آبگرفتی به دنبال بارندگی 24 ساعت گذشته به قدری بود که امروز تمامی ادارات دولتی شهرستان به استثنای ادارات خدمات‌رسان و همچنین بخش‌های ستادی و اداری شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی از سوی ستاد مدیریت بحران تعطیل اعلام شد.

شهروندان: از مسئولین شهری ناامید شده‌ایم/ مسئولین کشوری به فریادمان برسند

محمد عساکره از شهروندان بندرامامی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بندرماهشهر گفت: وضعیت اسفناک کنونی ما در زمان بارندگی نتیجه بی‌فکری مسئولین ما سات که هر سال به جای چاره‌اندیشی تنها به دادن قول‌های بیهوده بسنده می کنند، در حال حاضر که گرفتار شده ‌یم و آب در منازل ما نفوذ کرده، امدادرسانی از سوی ارگان‌های دولتی انجام نمی‌شود و یا در برخی مناطق بسیار به کندی پیش می‌رود.


وی اضافه کرد: دیگر ما از مسئولین شهری ناامید شده‌ایم، شاید با رسانه‌ای شدن این وضعیت ما، مسئولین کشوری به کمک ما بیایند، واقعا حق مردم شهرستان ثروتمند ماهشهر، چنین شریط تاسف باری نیست.

علی قنواتی از شهروندان شهر چمران به خبرنگار فارس گفت: از این وضعیت هر ساله ما در زمان بارندگی کلافه شده‌ایم، چطور ممکن است با وجود آن میزان از اعتباراتی که به شهرستان تزریق می‌شود، تاکنون نتوانسته‌اند سیستم فاضلاب را اصلاح و سیستمی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی داشته باشیم.

جواد آلبوغبیش از اهالی شهرک طالقانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس عنوان کرد: چطور ممکن است مسئولین با وجود گلایه‌مندی‌های مکرر مردم، نسبت به وضعیت کنونی بی‌تفاوت باشند و تا به حال چاره‌ای نیاندیشیده باشند، واقعا ظلم بزرگی در حق مردم این منطقه است که با وجود بیکاری و مشکلات معیشتی، این بار با وقوع بارندگی و به زیر آب رفتن وسایل منازلشان، متحمل خسارات مالی زیادی شوند.

اختصاص 2 هزار و 300 میلیارد ریال برای توسعه متوازن بندرماهشهر

این در حالی است که فرماندار بندرماهشهر در خردادماه سال 97 در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها با تاکید بر نگاه ویژه دولت به مشکلات خوزستان گفت:720 میلیارد ریال برای اصلاح شبکه آب و فاضلاب به شهرستان بندرماهشهر تخصیص داده شده و هم‌اکنون پروژه‌های آبفا در نقاط مختلف این شهرستان در حال اجرا است.


با وجود تمامی این محرومیت ‌ها، در کنار اعتبارات قابل توجهی که به بهسازی سیستم فاضلاب فرسوده شهرستان بندرماهشهر اختصاص داده شده است، در مرداد ماه سال جاری نیزتفاهم‌نامه اجرای طرح‌های توسعه متوازن شهرستان ماهشهر به ارزش ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بین منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و تعدادی از دستگاه های اجرایی استان با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولان استانی امضا شد.

سیستم فاضلاب شهر چمران یک بحران اساسی است

در خصوص وضعیت اسفناک فاضلاب شهر چمران نیز پیشتر حیدرجوهری نایب رئیس شورای این شهر از تبدیل شدن مشکل فاضلاب این شهر به یک بحران اساسی هشدار داده بود و در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها گفته بود: هیچ میزانی از فاضلاب شهر به سمت تلمبه‌خانه و تصفیه‌خانه فاضلاب هدایت نمی‌شود و روزانه ۱۲ هزار مترمکعب خروجی به سمت نیزار ورودی شهر سرازیر شده و آبفا باتلاقی از فاضلاب را برای شهر ایجاد کرده است.


وی خاطرنشان کرده بود: متأسفانه بودجه‌ای را نیز که شورای راهبردی شهرستان با منت فراوان به شهر چمران تخصیص داده بود در اختیار آبفا قرار گرفته و آبفا نیز با این اعتبار در حال اجرای اصلاح پروژه فاضلاب در شهرک بعثت و مجموعه خلیج فارس «هزار واحدی» است که اولویت نخست فاضلاب شهر نیست.

معابر شهری بندرماهشهر به نسبت سال‌های گذشته به دلیل اجرای طرح فاضلاب زیرزمینی و لوله‌گذاری با اعتباری بالغ بر 35 میلیارد تومان تا حدودی از آبگرفتگی خیابان‌های شهرو یا مدت زمان تخلیه خیابان‌ها کاسته است اما همچنان برخی نقاط شهر از جمله کوی سعدی، خیابان سعیدی و شهرک‌های حاشیه‌ای به ویژه شهرک طالقانی با وجود احداث کانالی در اطراف این شهرک، با مشکل اساسی آبگرفتگی مواجه هستند و تا بهبود شرایط تردد در مواقع بارندگی فاصله است.

نیروهای امدادرسان و شهرداری از شب گذشته تا کنون در حال امدادرسانی به شهروندان هستند اما گویا خدمات مدیریت بحران شهرستان به دلیل حجم بالای باارندگی، جوابگوی بحران به وجود آمده نبودند و مردم در شرایط بسیار دشواری به سر می‌برند و از بی‌ تدبیری مسدولین شهری گلایه دارند.

فرماندار بندرماهشهر، رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان بندرماهشهر با وجود تماس‌های مکرر خبرنگار خبرگزاری فارس برای اطلاع از نحوه امدادرسانی به شهروندان در شرایط بحرانی کنونی، پاسخگو نبود.