فارین پالیسی: دنیای کرونا زده همچنان جای شکر دارد؛ به پنج دلیل !

گروه جهان الف،   3990907075

یک استاد دانشگاه هاروارد با اشاره به فراگیری کرونا در جهان می نویسد، با این وجود باید در این دنیا به چند دلیل شکرگزار بود. 

فارین پالیسی: دنیای کرونا زده همچنان جای شکر دارد؛ به پنج دلیل !

"استفان والت" استاد روابط بین الملل در دانشگاه هاروارد از نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان یکی از پنج دلیلی یاد کرد که به عقیده او، به رغم بحران کرونا در سراسر جهان، جای شکر دارد:  این سالی است که دشوار بتوان در آن احساس شکرگزاری کرد. در حالی که فجایع می گذرند، شاید سال 2020 را نتوان هم رده سال 1914 یا 1939 دانست، از بس که سال های بدی بودند، اما احتمالا همچنان در تاریخ نوین از آن به عنوان یکی از دوران بدتر یاد خواهد شد، و کمتر کسی است که از پایان آن احساس تاسف کند. بدون شک بدترین سالی است که در عمر خود دیده ام، و البته که خود را از اغلب مردم خوش شانس تر به حساب می آورم. 

در شرایطی که در حال و هوای عید شکرگزاری به سر می بریم، من تلاش می کنم بابت آن جنبه هایی از زندگی قدردان باشم که به من امید می دهند. قدردان از الطاف کوچک، تشکر بابت این که چیزهای بدی بودند که می توانستند رخ دهند اما این گونه نشد، و برجسته کردن تحولات مثبت که به ما کمک کرده اند این سال بسیار بد را سپری کنیم؛ اینها یک روش برای یادآوری این مساله به خودمان است که بحران کنونی تا ابدا ادامه نخواهد یافت و این که این مساله در توان ما است تا اوضاع را بهتر کنیم.   

در چنین فضایی، پنچ دلیل اصلی خود را برای این که امسال همچنان باید شکرگزار باشیم، بیان می کنم:

1-   خبری از جنگ افرزی قدرت های بزرگ نبود

وحشتناک است که بیش از 60 میلیون نفر در سراسر جهان بیمار شدند و تقریبا 1.5 میلیون نفر کشته شدند و جوامع مختلف به دلایل بی شمار مختل شده است... با این وجود اگر یک قدرت بزرگ جنگی به راه می انداخت، این مسایل افسرده کننده در قبال ضرررهای آن جنگ افروزی، رنگ می باخت. حتی اگر تصور کنیم در چنین جنگی از تسلیحات کشتار جمعی استفاده نمی شد. ما از جنگ بین آذربایجان و ارمنستان، یا هند و چین متاسفیم؛ خون ریزی های ادامه دار در سوریه، سودان، افغانستان، یمن و جاهای دیگر بماند که باید بابت آنها نیز متاسف بود. اما هرگونه جنگ تمام عیار میان قدرت های بزرگ مصایب و ویرانی های بسیار بیشتری به بار می آورد.

2-   انتخابات آمریکا 

می دانستید که به این مساله اشاره می کنیم، این طور نیست؟ بیش از 70 میلیون آمریکایی نتیجه ای متفاوت می خواستند اما میلیون ها آمریکاییِ بیشتر شکرگزارند که "جو بایدن" جانشین رئیس جمهور دونالد ترامپ خواهد شد. خبر بهتر این است: نگرانی های پیش از انتخابات مبنی بر این که خشونت ها به اختلال در رای گیری می انجامد، بی پایه از آب درآمد، قدرت های خارجی به هیچ شکل قابل توجهی در انتخابات دخالت نکردند و آراء با دقت و عادلانه شمرده شد. بایدن با قاطعیت پیروز شد...

3-   مردمی یک پارچه

"ادموند برک" سخنور و نظریه پرداز فلسفه ی سیاسی ایرلندی در قرن هفده در هشداری مشهور گفته بود "برای پیروزی شیطان، تنها ابزار لازم آن است که مردان خوب کاری انجام ندهند." امسال می توانیم شکرگزارِ افراد خوب در هر دو حزب سیاسی باشیم که در مواجهه با فشارها و اغواگری های سیاسی به صورت یک پارچه عمل کردند. باید برای سلامتی "برد رافنسپرگر" (وزیر امور خارجه جمهوری خواه در ایالت جورجیا) دعا کنیم که تایید کرده بود نتایج انتخابات معتبر است. قدردان "کریستوفر کربز"  رئیس سابق سازمان امنیت سایبری خواهیم بود که با موفقیت تلاش کرد مانع از دخالت غیرقانونی در روند انتخاباتی آمریکا شود و به خاطر آن هم برکنار شد...قدردان چندین چهره برجسته جمهوری خواه دیگر خواهیم بود که به روند دمکراتیک احترام می گذارند و پیروزی بایدن را پذیرفتند...

4-   عِلم 

دنیا اهمیتی نمی دهد اگر کسی بداند علم چگونه عمل می کند؛ قوانین فیزیک، شیمی، بیولوژی و غیره کارِ خود را می کنند، چه آنها را بفهمیم و بپذیریم، یا نه. شما آزاد هستید که مثلا منکر شواهدی باشید که نشان می دهد فعالیت های بشر باعث تغییرات آب و هوایی می شود اما اتمسفر به نظرات شما علاقه ای ندارد و اگر میزان کربن اتمسفر همچنان افزایش یابد زمین گرم تر خواهد شد، مهم نیست که چه تعداد کارشناس در مقالاتی در رسانه ها و مطالبشان در فیس بوک، منکر این تغییرات آب و هوایی بشوند... بدون وجود علم، من نمی توانستم این مطالب را در لپ تاپم تایپ کنم، و شما نیز نمی توانستید آن را به صورت آنلاین مطالعه کنید. و در جهان مدرن، یک جامعه آغشته به فناوری و علوم پیچپیده پیش نیاز آن است که قدرتی بزرگ بود....وقتی خودداری از پوشیدن ماسک، رعایت فواصل اجتماعی و مخالفت با حضور در مشروب فروشی ها، تلاش ها برای کنترل بیماری نابود کننده را تضعیف کرده است، این علم است که به دادِ ما می رسد.

5-   دانشجویانِ من

کلاس های من در نیمه مارچ به صورت آنلاین برگزار شد و در پاییز امسال نیز همین گونه بود. کار ساده ای نبوده است، اما قصد ندارم بابت یادگیری راه های جدید آموزش در شرایطِ کمتر آرمانی، گلایه کنم. در عوض می خواهم پایمردی، جدیت در رسیدن به مقاصد، قابلیت تطبیق و حس و حال کاملا خوب دانش جویانم را برجسته کنم که در این شرایط مصیب بار از خود بروز داده اند. 

آنها از ارتباطات غیررسمی، فعالیت های فوق برنامه و تعاملات گاه به گاه اجتماعی که بیشترین لذات حیات دانشجویی را تشکیل می دهند، محروم شده اند؛ و حتی می دانم برخی از آنها که به دنبال ادامه تحصیل بودند، با چالش های جدیِ شخصی روبرو شدند. با این وجود، آنها در اطلاعات جدید (علمی) متبحر شده اند، و به این نظریات یا داده های علمی اشتیاق نشان داده اند که زندگی در دوربین (در فضای مجازی آموزشی) پاک نمی شود، و به صورت خودکار برخی فعالیت های بسیار قابل توجه انجام داده اند که به همدیگر و من کمک کرده اند....

شاید ترامپ بعد از عید شکرگزاری به خود بیاید و به حقیقت تن دهد. شرط نمی بندم، اما اگر این گونه عمل کند، آن چیزی است که باید بابتش بیشتر شکرگزار باشیم.