تیم بایدن آمریکای جدید را خواهد ساخت؟

گروه جهان الف،   3990907064 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

جو بایدن تیمی را تشکیل داده که در آن از طیف گسترده ای از دموکرات ها دعوت به همکاری کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، در حالی که ترامپ هنوز باور ندارد به این آسانی قافیه را به جو بایدن باخته باشد و هنوز در حال تشکیک در موضوع شمارش آراءاست، رقیب دموکرات او که قرار است در ژانویه وارد کاخ سفید شود، تیم خود را هم چیده. بایدن منتظر است که با این تیم متنوع که برخلاف تیم ترامپ اغلب از سوابق سیاسی استخوان داری برخوردارند، هر چه زودتر در سمت تازه خود اداره ایالات متحده را به دست بگیرد. تا کنون حرف حدیث زیادی بر سر انتخاب های او برای مناصب گوناگون صورت نگرفته است و همین موضوع آن دارد که بایدن با دقت بسیار و مشورت های فراوانی تیمی که آینده ایالات متحده را در چهار سال پیش رو در دست دارند، انتخاب کرده است.

 ترامپ هنوز فکر می کند که در انتخابات تقلب شده است. او روز ششم آذرماه در توئیتر نوشت:جدول نتایج انتخابات را مشاهده کردم. این امکان ندارد که جو بایدن ۸۰ میلیون رأی آورده باشد. این صد در صد یک انتخابات دستکاری شده است! با این حال بایدن تیمش را چیده و خود را برای کار آماده کرده است و ترامپ هم به زودی باید کاخ سفید را با همه علاقه ای که به آن دارد ترک کند.

 اکنون بایدن به عنوان رئیس جمهوری منتخب، در حال برنامه‌ریزی برای یک مراسم سوگند و آغاز به کاری است که مشابه کمپینش، مشابه هیچکدام از مراسم‌ها در تاریخ آمریکا نخواهد بود. براساس مصاحبه‌ها با چندین منبع مطلع، گفت‌وگوهایی در جریان است که از همه حاضرین خواسته می‌شود تا ماسک به صورت داشته باشند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. افرادی که در روز مراسم در نزدیکی بایدن می‌ایستند باید تست کرونا داده باشند. ضیافت نهار بعد از مراسم با حضور اعضای کنگره که به صورت سنتی برگزار می‌شده، ممکن است کلا لغو شود. مشاوران بایدن تقریبا اطمینان دارند که دونالد ترامپ در مراسم بایدن حاضر نخواهد شد. به گفته آنها بعید است که ترامپ در مراسمی سنتی میزبان بایدن در کاخ سفید باشد و بعد با هم عازم کنگره شوند یا اینکه ترامپ اجازه دهد در روز مراسم تصویری از او در کنار بایدن ثبت شود.(جزییات بیشتر را اینجا بخوانید)

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا بعد از انتخاباتی پر فراز و نشیب در حالی وارد کاخ سفید می شود که با چالش بحران سلامت، ضعف اقتصادی و کنگره ای مواجه است.

تیم بایدن معرفی شد

روز چهارم آذر اداره خدمات عمومی آمریکا طی پیامی به جو بایدن، از فراهم بودن تمام زمینه‌ها و حمایت‌های مالی برای آغاز مرحله انتقالی خبر داد.براین اساس وی رسما می‌تواند مرحله انتقالی را آغاز کند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا که سعی داشت از موضوع انتقال قدرت فرار کند و نتایج انتخابات را زیر سوال برده بود در پیامی توئیتری نوشت:  من در راستای منافع کشورم، به اداره خدمات عمومی آمریکا دستور آغاز روند انتقال قدرت را داده ام. از ایمیل مورفی، رئیس سازمان خدمات عمومی برای فداکاری سرسختانه و وفاداری‌اش به آمریکا تشکر کنم، او مورد آزار و تهدید قرار گرفته است و من نمی‌خواهم این اتفاقات برای او، خانواده‌اش و کارکنان سازمان خدمات عمومی تکرار شود. ما این مبارزه را ادامه می‌دهیم و معتقدم که پیروز خواهیم شد.

پس از آن رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا ، سه‌شنبه اعلام کرد، انتخابات تمام شده و دیگر باید منافع حزبی را کنار بگذاریم. جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا امروز در واکنش به چراغ سبز دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا به آغاز روند انتقال قدرت به دولت رئیس‌جمهوری منتخب گفت: انتخابات تمام شده و زمان آن رسیده منافع حزبی را کنار بگذاریم و از سخنرانی‌های پوچ و توخالی دست برداریم.

همان روز رئیس جمهوری منتخب آمریکا برخی از اعضای مهم کابینه خود در موضوع سیاست خارجی را معرفی کرد.جو بایدن بعدازظهر سه‌شنبه به اتفاق کامالا هریس معاون اول خود و افرادی همچون تونی بلینکن و جان کری درباره ویژگی تیم سیاست خارجی خود گفت: این تیم، کشور ما را ایمن و امن نگه خواهند داشت. بایدن به گزینه خود برای مدیریت اطلاعات ملی آمریکا اشاره کرد و گفت برای نخستین بار، یک زن عهده دار این مسئولیت می‌شود. وی همچنین به نخستین زن لاتین‌تبار که قرار است عهده دار وزارت امنیت داخلی آمریکا شود و همچنین به سفیر دولت خود در سازمان ملل اشاره کرد و آنها را شکستن عادت گذشته خواند.

بایدن به طور رسمی تونی بلینکن را برای وزارت خارجه معرفی کرد و از دستاوردهای دیپلماسی وی به ویژه در مبارزه با داعش سخن گفت. او را نزدیکترین مشاور خود دانست که از نزدیک خودش و خانواده اش را می‌شناسد و خانواده او را مهاجر و یکی از بازماندگان هولوکاست برشمرد. وی برای وزارت امنیت داخلی هم الهاندور مایورکاس را معرفی کرد و افزود: این یکی از سخت‌ترین مناصب دولت و از غول‌پیکرترین آژانس‌ها است. وزارت امنیت داخلی باید کشور را هم از تهدیدهای داخلی و هم از  تهدیدهای خارجی مصون نگهدارد.

او  گزینه خود برای اطلاعات ملی را "آوریل هین" دانست و افزود: او نخستین زنی است که عهده‌دار این مسئولیت می‌شود. من برای این مسئولیت، از نظر سیاسی انتخاب نکردم بلکه یک حرفه‌ای را برگزیدم. او معاون سابق مدیر اطلاعات مرکزی آمریکا، معاون مشاور امنیت ملی اوباما بوده است.

 رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای نمایندگی این کشور در سازمان ملل متحد هم "لیندا تاماس گرینفیلد" را معرفی کرد و گفت: او 35 سال در مشاغل دیپلماسی فعالیت کرد اما هیچ گاه فراموش نکرد که از کجا آمده است.

وی، "جیک سالیوان" را برای مشاور امنیت ملی خود برگزید و ادامه داد: وقتی معاون اول رئیس جمهوری بودم او به عنوان مشاور امنیت ملی من فعالیت داشت. او مشاور ارشد هیلاری کلینتون وزیر خارجه بود. او جزو مذاکره کنندگان مقدماتی برای دستیابی به توافق ایران بود. رئیس جمهوری منتخب آمریکا اضافه کرد: او واسطه آتش بس غزه در سال 2012 بود.  او همچنین به من درباره تعیین استراتژی برای مقابله با کووید-19 به من کمک کرد. او دیدگاه مرا می‌شناسد و می‌داند که امنیت اقتصادی یعنی امنیت ملی.

بایدن از پست جدید در تیم سیاست خارجی و امنیتی خود خبر داد و اظهار کرد: برای نخستین بار، آمریکا رهبری موضوع تغییرات آب و هوایی را برعهده خواهد گرفت. برای نخستین بار، شورای امنیت ملی، تغییرات اقلیمی را در دستور کار قرار خواهد داد. رئیس جمهوری منتخب آمریکا بر عزم خود برای مقابله با تغییرات آب و هوایی تاکید کرد و ادامه داد: من خودم از وزیر خارجه پیشین که برای مذاکرات توافق پاریس کمک کرد، نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری، سناتور پیشین درخواست کردم تا مسئولیت سازمان تغییرات آب و هوایی را بپذیرد تا به این صورت تعهد خودم را به تمام جهان نشان دهم. بایدن اضافه کرد: همه جهان می‌دانند او دوست نزدیک من ، "جان کری" است.

اما بعد از اعلام برخی چهره ها تیم بایدن با یک بحران هم رو به رو  شد. دموکرات‌ها در مورد انتصاب مایک مورل به عنوان رییس جدید سیا به رییس جمهوری منتخب هشدار داده‌اند.

به گزاش  شبکه سی ان ان، "ران ویدن" یکی از اعضای دموکرات کمیته اطلاعات مجلس سنا به بایدن در مورد تصمیم وی برای انتخاب مورل به عنوان رییس سیا که سابقه شکنجه گری دارد، هشدار داد. مورل معاون رییس سیا در دولت باراک اوباما رییس جمهوری پیشین آمریکا است که شبکه سی ان ان به نقل از دو منبع نوشت، به نظر می‌رسد وی برای برعهده گرفتن ریاست سازمان سیا توسط بایدن انتخاب شده است. ویدن در مصاحبه با سی ان ان گفت: انتصاب یک شکنجه گر به عنوان رییس سیا پذیرفتنی نیست.
 

مهره های کلیدی کابینه بایدن کدامند؟

از آنجا که دموکرات ها توجه زیادی به مسائل بین المللی دارند، بسیاری معتقدند که تیم مرتبط با سیاست خارجی او از اهمیت زیادی برخوردارند.

اینجا در مورد چند تن از این افراد به اختصار بخوانید.

جَنِت یِلِن" نخستین زنی که در سال ۲۰۱۴ ریاست فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) را بر عهده گرفت، ۶ سال بعد در حال آماده‌سازی خود برای تکیه زدن بر صندلی وزارت‌خانه‌ای است که پیش از او ۷۷ وزیر مرد بر روی آن نشسته‌اند؛ او در سمت جدید خود به عنوان وزیر خزانه‌داری ایالات متحده سه مسئولیت اصلی را عهده‌دار خواهد بود: تنظیم و اجرای سیاست‌های مالیاتی، مدیریت بدهی عمومی دولت و وضع، اعمال یا اصلاح تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی.

خانم یلن ۷۴ سال دارد و اهل بروکلین نیویورک است، پیش از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای جایگزینی او با جروم پاول، رئیس فعلی، از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ رئیس فدرال رزرو بود. وی پیش از آن به عنوان رئیس و مدیرعامل فدرال رزرو ایالت سانفرانسیسکو خدمت می‌کرد. این استاد باسابقه دانشگاه برکلی پیشتر نیز ریاست شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید را در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون بر عهده داشت. 

به گزارش یورونیوز بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا بارها بر بهبود چهره ایالات متحده در صحنه بین‌المللی و افزایش همکاری‌های اقتصادی آمریکا با سایر کشورهای جهان تاکید کرده است؛ عرصه‌ای که وزارت خزانه‌داری در آن نقش جدی دارد. در این میان، حل تنش تجاری با چین و اصلاح و مدیریت تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران به ویژه در صورت تحقق شعار انتخاباتی بایدن مبنی بر بازگشت به برجام از اهمیت بالایی برخوردار خواهد شد. خانم یلن زمانی که ریاست فدرال رزرو را بر عهده داشته، در نشست‌های گروه بیست شرکت می‌کرده و به همین دلیل در جریان مجادله تجاری کشورش با چین قرار دارد. با این وجود، او پیشتر گفته بود که من اقدامات غیرمنصفانه تجاری چین یا هر کشور دیگری را مسئول کسری تجاری ایالات متحده نمی‌دانم. رویکردی که در صورت تایید دوباره آن توسط خانم یلن، می‌تواند قفل تجارت میان آمریکا و چین را بگشاید.

 «آنتونی بلینکن» به عنوان وزیر خارجه دولت جدید ایالات متحده یاد می شود. خبرگزاری د. پ.آ. آلمان امروز  در گزارشی به فعالیت های این سیاستمدار پرداخت و نوشت: بلینکن از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳میلادی زمانی که بایدن معاون باراک اوباما بود، مشاور امنیت ملی بایدن بود، با این حال بلینکن کار خود را در وزارت امور خارجه آمریکا در دولت بیل کلینتون آغاز کرده است. بلینکن در زمان رئیس جمهوری باراک اوباما معاون وزیر امور خارجه نیز بود. او همچنین یکی از معتمدین بایدن است که سال های طولانی به وی در زمینه های سیاست خارجی مشاوره می دهد. او طرفدار چندجانبه گرایی است. از این رو در حالی که دونالد ترامپ با شعار «اول آمریکا» به شدت از چندجانبه گرایی انتقاد می کند، معرفی وی به عنوان جانشین «مایک پمپئو» نشان دهنده یک چرخش در سیاست خارجی ایالات متحده به شمار می رود. بلینکن در جریان مبارزات انتخاباتی بایدن علیه دونالد ترامپ نیز به او در مورد مسائل سیاست خارجی مشاوره داد. وی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ معاون مشاور امنیت ملی باراک اوباما رئیس جمهور وقت ایالات متحده و از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ معاون وزیر خارجه جان کری بود.

بایدن کار خود با مهارت انجام داده و از مشاوران حرفه ای چون هیلاری و بیل کلینتون و اوباما استفاده کرده. آنها همه تجربیات خود از گذشته را به بایدن سپرده اند و خود او هم گفته من می خواهم آمریکا را از آن افت ارزشی که گریبانش را گرفته بود رها کنم و آمریکای جدیدی بسازم.