آیا زنده به‌گور کردن جوجه‌های یک روزه عامل کمبود مرغ در بازار است؟

گروه اقتصادی الف،   3990906075 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیر کل اداره تعزیرات حکومتی تهران درباره علت افزایش قیمت گوشت مرغ و کمبود آن در بازار توضیحاتی داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در چند ماه گذشته تصاویر و فیلم‌هایی مبنی بر زنده به گور کردن جوجه‌های یک روزه در فضای مجازی دست به دست منتشر و باعث آزردگی خاطر هموطنان شد.
در همان زمان مسئولان نهاد‌های مختلف کشور نسبت به موضوع ورود کرده و به آن واکنش نشان دادند. یکی از این نهاد‌ها اداره کل تعزیرات حکومتی تهران بود که در خصوص گرانی احتمالی در بازار مرغ به موضوع ورود کرد و مدیرکل این اداره اعلام کرد در صورت افزایش قیمت این محصول در بازار یکی از مولفه‌های رسیدگی سازمان تعزیرات در بحث گران فروشی در عرضه گوشت مرغ، موضوع جوجه کُشی‌های یک روزه خواهد بود.

اخیرا قیمت عرضه گوشت مرغ در بازار‌های خرد پایتخت به رقمی نزدیک به ۴۰ هزار تومان رسیده و عرضه کنندگان و مسئولان امر، افزایش قیمت این محصول را عدم توزیع مرغ به تناسب نیاز مصرف کننده در بازار اعلام کردند و به همین دلیل افزایش قیمت در این زمینه شکل گرفته است.

برای بررسی بیشتر موضوع و پرداختن به بحث جوجه‌کُشی و آیا اینکه انجام این اقدام باعث افزایش قیمت گوشت مرغ در بازا‌رهای پایتخت شده یا خیر؟ به سراغ مدیرکل اداره تعزیرات حکومتی تهران رفته و با وی به گپ و گفت پرداختیم.

محمد علی اسفنانی در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت: تاثیر بحث جوجه کُشی‌ها بر روی قیمت مرغ در بازار معمولا در یک دوره و بازه زمانی خاص که قریب به ۳۵ روز تا ۲ ماه است، مطرح است و در زمان انجام جوجه کُشی، شاهد کاهش تولید مرغ نبودیم.

وی افزود: عرضه کنندگان مدعی هستند که اتفاقی که باعث علت افزایش قیمت مرغ شده عدم جوجه کِشی توسط تولید کنندگان در این حوزه است که افراد اقدام به عمل جوجه کِشی نکرده و از طرفی طی یک هفته گذشته با مشکل کمبود عرضه محصول در بازار مواجه شده‌اند، لذا در ادامه قول دادند که ظرف ۱۰ رور آینده مشکل کمبود گوشت مرغ در بازار رفع و وضعیت موجود بهبود خواهد کرد.

مدیرکل اداره تعزیرات حکومتی تهران در واکنش به این سوال که در برخی مناطق عمل جوجه کُشی جوجه‌های یک روز در حال وقوع است، تصریح کرد: ما نیز از طرق مختلف از انجام این موضوع مطلع می‌شویم، اما در موثق بودن یا نبودن اصل ماجرا تاکنون اطمینان حاصل نکردیم.

وی با بیان اینکه رسیدگی به تخلف جوجه کُشی در صلاحیت تعزیرات حکومتی نیست، افزود: در صورتی که موضوع جوجه کُشی جوجه‌های یک روزه برای بازرسان ما محرز شود و ما به این نقطه برسیم که این اقدام باعث افزایش قیمت گوشت مرغ می‌شود، بحث رسیدگی به این موضوع را آغاز خواهیم کرد.

همانطور که ابتدای گزارش بیان شد در حال حاضر قیمت گوشت مرغ در بازار‌های خرد پایتخت به رقمی نزدیک به ۴۰ هزار تومان رسیده و به زعم فروشندگان کمبود گوشت مرغ در بازار علت افزایش ناگهانی در بازار است و باید دید که آیا مسئولان امر برنامه‌ای برای تزریق این محصول متناسب با نیاز تقاضا کنندگان خواهند داشت یا خیر؟

گمانه زنی‌های درباره علت اصلی کمبود این محصول در بازار بسیار است و از نبودن نهاده دامی تا عدم جوجه کِشی و جوجه کُشی و همچنین فعالیت دلال‌ها در این باره در محافل مختلف مطرح می‌شود، لذا باید دید که سرانجام سرنوشت بازار مرغ چه خواهد شد و این وضعیت تا چه زمانی پایدار می‌ماند.