جزئیات طرح مجلس برای تشکیل مجمع سهامداران حقیقی بورس

گروه اقتصادی الف،   3990905060 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

طرح مجمع سهامداران حقیقی امروز (چهارشنبه) از سوی هیات رئیسه اعلام وصول شد؛ بر این اساس قرار است ضمن کشف تخلفات در بازار سرمایه از ارائه اطلاعات ناقص و گمراه کننده پیشگیری شده و وظایفی بر عهده متولیان بورس گذاشته شده است.

به گزارش فارس، امروز (چهارشنبه ۵ آذر) طرحی در مجلس شورای اسلامی تهیه و تقدیم هیأت رئیسه شده که قرار است ضمن کشف تخلفات در بازار سرمایه از ارائه اطلاعات ناقص و گمراه کننده پیشگیری شده و وظایفی بر عهده متولیان بورس گذاشته شده است. 

متن طرح مجمع سهامداران حقیقی به شرح ذیل است: 

بخش اول - کلیات

فصل اول - تعاریف و اصطلاحات

ماده ۱- اصطلاحات و واژه هایی که در ماده یک قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و اصلاحات و الحاقات بعدی تعریف شده اند. در این قانون نیز به کار می‌روند. به علاوه واژه های دیگری به شرح زیر تعریف می‌شوند: 

۱. سازمان: سازمان بورس و اوراق بهادار موضوع بند (۲) ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران

۲. مجمع: منظور مجمع سهامداران حقیقی موضوع این قانون است.

۳. عضو مجمع: منظور فردی (حقیقی) است که دارای کد بورسی (کد سهامداری) از سازمان بورس و اوراق بهادار می‌باشد.

۴. هیات مدیره مجمع: منظور هیات مدیره مجمع موضوع ماده (۱۱) این قانون است. 

۵. دبیر مجمع: منظور دبیر مجمع موضوع ماده (۱۷) این قانون است.

فصل دوم - نام مجمع و شخصیت حقوقی آن

ماده ۲ - نام شخصیت حقوقی که براساس قانون، مقررات اداره می‌شود، «مجمع سهامداران حقیقی» است. مجمع یک مؤسسة غیردولتی، غیرانتفاعی و غیر سیاسی است. 

تبصره - عضویت در مجمع موضوع این قانون افتخاری است و شغل محسوب نمی شود.

فصل سوم - تابعیت و مدت

ماده ۳- مجمع تابعیت ایرانی دارد و مدت فعالیت آن از تاریخ تاسیس نامحدود است.

فصل چهارم - مرکز اصلی مجمع و شعب آن

ماده ۴ - مرکز اصلی مجمع در تهران است. تعیین و تغییر نشانی مرکز اصلی مجمع در تهران و همچنین تأسیس یا انحلال شعب و نمایندگی های مجمع در هر مکان از اختیارات هیات مدیره مجمع است. 

فصل پنجم - اهداف مجمع

ماده ۵ - اهداف تشکیل مجمع عبارتند از: 

۱. حمایت از حقوق سهامداران حقیقی (خرد)

۲. ارتقای بازار اوراق بهادار عادلانه، رقابتی و کارا با شرایط و اطلاعات برای برای همه فعالین بازار سرمایه

۳. تلاش برای بهبود و گسترش خدمات به اعضای مجمع

۴. افزایش دانش تخصصی در بازار سرمایه از طریق آموزش و فرهنگ سازی با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار، صدا و سیما و دیگر دستگاههای اجرایی 

فصل ششم - موضوع فعالیت مجمع

ماده ۶ - مجمع جهت دسترسی به اهداف خود می‌تواند به فعالیت‌های ذیل مبادرت ورزد: 

۱. حمایت از حقوق سهامداران حقیقی (خرد) از طریق:

۱.۱ - ایجاد کمیته های تخصصی جهت رصد بازار و بررسی گزارشات واصله و کشف تخلفات در بازار سرمایه اعم از سازمان و یا فعالان بازار سرمایه و اعلام آن به سازمان یا کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی و یا بازرسی کل کشور پس از تأیید دبیر مجمع. در این خصوص سازمان مکلف به همکاری و تمهید عملی ساز و کار مناسب و ارائه حق دسترسی اطلاعات و داده های مربوطه است. چنانچه این امر منجر به کشف جرمی گردد. اعلام آن به مراجع قضایی ضروری خواهد بود.

۲.۱ - آیین نامه اجرایی این بند ظرف یکماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب هیأت مدیره مجمع می‌رسد.

۲. تمهید و ایجاد شرایط لازم جهت توسعه و ارتقاء آموزش استاندارد، تخصصی و مستمر برای اعضای مجمع.

۱.۲ - در این راستا صدا و سیما مکلف است در حدود امکانات و بودجه موجود، شبکه یا بخشی از برنامه های روزانه خود را جهت آموزش و پوشش اخبار مربوط به موضوع بازار سرمایه اختصاص دهد.

۲.۲ - مجمع مجاز است با مشورت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اقدام به تعریف استانداردهای آموزشی فنی حرفه‌ای مرتبط با بازار سرمایه نماید. مجمع می‌تواند مجوز تأسیس آموزشگاههای فنی و حرفه ای برای آموزش استانداردهای آموزشی فنی تعریف شده را صادر و نسبت به چگونگی برگزاری آزمون راست یا با مشورت سازمان های مربوطه اتخاذ تصمیم و اقدام نماید.

۳.۲- مجمع مجاز است با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص تدوین و اجرای رشته های تحصیلی دانشگاهی مرتبط با بازار سرمایه مطابق قوانین و مقررات اقدام نماید.

۴.۲- مجمع مجاز است با رعایت مقررات مربوطه با مؤسسات یا دانشنامه های داخلی یا خارجی جهت آموزش مرتبط با بازار سرمایه به طور علمی - کاربردی با آکادمیک تفاهم نامه منعقد نماید.

۳. نظارت بر برنامه های آموزشی یا تبلیغاتی اعضای مجمع به منظور جلوگیری یا پیشگیری از ارائه اطلاعات ناقص و گمراه کننده

تبصره - مجمع مکلف به نظارت بر فعالیت مرتبط به بازار سرمایه نظیر آموزشی، تحلیلی، تبلیغی، مشاور ای می‌باشد و هر گونه فعالیت در فضای مجازی مرتبط با بازار سرمایه نیز منوط به کسب مجوز از مجمع است و عدم رعایت این تبصره مشمول بند (۳) ماده (۴۶) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. 

۴. کمک به تهیه و تدوین قوانین، مقررات و آئین نامه های مربوط به بازار سرمایه.

۵. انجام فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی و انتشار نشریات و کتب تخصصی و برگزاری نمایشگاه های تخصصی و کمک توسعه علم و فرهنگ بازار سرمایه.

۶. برگزاری سمینارها. تشکیل کلاسهای آموزشی، تشکیل جلسات پرسش و پاسخ، انتشار جزوات آموزشی، انجام مصاحبه با رسانه‌ها به منظور ایجاد شناخت از فعالیت های مجمع و اعضای آن و آموزش عمومی موضوعات مرتبط با بازار سرمایه.

۷. برقراری نظام مناسب جهت اطلاع، درک و حل مشکلات حرفه ای اعضای مجمع

۸. ایجاد ارتباط و همکاری با ارگان و فعالان بازار سرمایه

۹. عضویت در مجامع حرفه‌ای داخلی و بین المللی و برقراری تماس و همکاری با سایر مجامع حرفه‌ای مشابه در کشورهای دیگر جهت استفاده از تجربیات تبادل اطلاعات و تسهیل فعالیت اعضای مجمع در خارج از کشور

بخش دوم - ارکان مجمع

ماده ۷ - ارکان مجمع عبارتند از: 

الف) مجمع عمومی

ب) هیئت مدیره مجمع

ج) دبیر مجمع

د) حسابرسی، بازرس

فصل اول - مجمع عمومی

ماده ۸- مجمع عمومی که بر اساس این قانون بالاترین مجمع اتخاذ تصمیم و نظارت در امور مجمع می‌باشد، از اجتماع اعضای مجمع تشکیل می‌شود و هر عضو بدون در نظر گرفتن میزان سهم صرفا دارای یک رای است. 

ماده ۹- دعوت اعضای مجمع برای تشکیل مجامع عمومی باید از طریق نشر آگهی در روزنامه با روزنامه های کثیرالانتشار مجمع و یا از طریق پایگاه الکترونیکی مجمع، صورت پذیرد.

ماده ۱۰- در مورد انتخاب اعضای هیات مدیره مجمع و حسابرس / بازرس مجمع اخذ رای باید بصورت مخفی و کتبی یا الکترونیکی صورت پذیرد.

سازمان بورس مکلف است در حدود امکانات موجود از طریق سامانه های خود و یا از طریق کارگزاری‌ها نسبت به انتخابات الکترونیکی اقدام نماید. در صورت امکان روند و نتیجه انتخابات باید به طور الکترونیکی به صورت برخط قابل رویت باشد.

تبصره - در صورتی که مقرر شود اخذ رأی به صورت الکترونیکی صورت گیرد. صحت عملکرد نرم افزارها و سخت افزارهای مورد استفاده باید به تائید حسابرس/ بازرس مجمع یا در صورت غیبت ایشان، ناظرین مجمع برسد.

فصل دوم - هیات مدیره مجمع

ماده ۱۱- هیات مدیره مجمع مرکب از حداقل هفت عضو اصلی است که از بین اعضاء مجمع، توسط مجمع عمومی عادی، به مدت سه سال انتخاب می‌شوند. همچنین مجمع عمومی عادی از بین اعضای مجمع دو عضو علی البدل را برای هیات مدیره مجمع انتخاب می‌کند تا در صورت استعفاء، سلب صلاحیت یا سلب عضویت هر عضو اصلی، یکی از اعضای علی البدل به ترتیبی که مجمع عمومی تعیین می‌کنند، جانشین وی شده و مسئولیت های مربوطه را بپذیرد. 

تبصره - دو نفر از اعضای اصلی هیأت مدیره مجمع به انتخاب هیأت مدیره مجمع، عضو شورای عالی موضوع ماده (۳) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران خواهند بود.

ماده ۱۲ - داوطلبان عضویت در هیات مدیره مجمع هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند: 

۱. صلاحیت داوطلب برای تصدی سمت دبیر یا عضویت در هیات مدیره به تایید مراجع ذی صلاح رسیده باشد.

۲. دارا بودن کد معاملاتی

۳. دارا بودن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی یا معادل آن 

۴. حداقل سن سی سال تمام و حداکثر سن هفتاد سال تمام

ماده ۱۳ - اشخاص زیر از داوطلب شدن محروم‌اند: 

۱. از مدیران و کارکنان سازمان بورس و اوراق بهادار، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی

۲. مدیران و کارکنان نهادهای مالی موضوع بند (۲۱) ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران 

۳. مدیران و کارکنان کارگزاری‌ها و اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار

۴. مقامات و مدیران احزاب

۵. مدیران و کارکنان و اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اتاق تعاون

۶. اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل شرکت های بورسی و شرکتهای و مؤسسات تابعه یا وابسته جزئاًیا کلاً

۷. اشخاص موضوع (۱۱۱) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷/۱۲/۲۴

ماده ۱۴- به جز دوره اول که توسط هیأت مؤسس برگزار می‌شود، دبیر باید حداقل ۴۰ روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به منظور انتخاب هر یک از اعضای هیأت مدیره مجمع، فراخوانی جهت اعلام آمادگی داوطلبین منتشر یا برای اعضای مجمع ارسال نماید. محل انتشار یا روش ارسال این فراخوان را هیات مدیره مجمع تعیین می‌کند. داوطلبین باید حداقل ۲۰ روز قبل از تشکیل مجمع عمومی مذکور، اعلام داوطلبی خود و مدارک لازم را به همراه متنی حاوی معرفی خود و برنامه های خود برای تصدی این سمت به دبیر ارائه دهند.

ماده ۱۵ - اعلام اسامی داوطلبان واجد شرایط عضویت در هیات مدیره مجمع بر عهده دبیر مجمع است که این موضوع باید حداکثر تا ۲۳ روز قبل از انتخابات پایان پذیرد و نتایج آن به داوطلبان اعلام گردد. داوطلبانی که صلاحیت آنان جهت عضویت در هیات مدیر مجمع تولید نشود می‌توانند حداکثر ظرف مدت ۵ روز از تاریخ دریافت نامه خود، اعتراض خویش را به هیات مدیره مجمع تسلیم نمایند. هیات مدیره مجمع موظف است ظرف مدت ۵ روز از تاریخ دریافت اعتراض، موضوع را مجددا از طریق مراجع ذیصلاح بررسی نموده و نتیجه را اعلام نماید. پس از انقضاء این مهلت ها، دبیر باید اسامی کامل داوطلبان واجد شرایط به همراه متن حاوی معرفی و برنامه های اعلامی داوطلب، حداقل ۱۰ روز قبل از آغاز انتخابات از طریق پایگاه الکترونیکی مجمع یا پست سفارشی به اطلاع اعضای مجمع برساند.

ماده ۱۶ - مدت عضویت در هیات مدیره مجمع سه سال است و انتخاب مجدد اعضای هیات مدیره مجمع به صورت متوالی صرفا برای یک دوره دیگر امکان پذیر است.

فصل سوم - دبیر مجمع

ماده ۱۷ - دبیر مجمع توسط هیأت مدیره مجمع و داخل یا خارج از اعضای هیأت مدیره، از بین اشخاص حقیقی واجد شرایط برای مدت یکسال سال انتخاب می‌شود. تجدید انتخاب دبیر مجمع برای دوره های متوالی بلامانع است. وی تحت نظارت هیات مدیره مجمع انجام وظیفه می‌نماید. 

تبصره – شرایط ایجابی و سلبی لازم در خصوص هیئت مدیره مجمع در خصوص دبیر مجمع نیز مجری است.

ماده ۱۸ - دبیر مسئول اجرای کلیه وظایفی است که به موجب قانون، مقررات به عهده مجمع یا دبیر است. دبیر وظیفه ایجاد هماهنگی در اجرای فعالیت های مجمع و مسئولیت اجرای مصوبات هیات مدیره را به عهده دارد. سمت مدیر مسئول نشریات تخصصی مجمع نیز به عهده دبیر است. سایر وظایف، مسئولیت‌ها و اختیارات دبیر را هیات مدیره تعیین می‌کند. 

بخش سوم - حسابها و منابع مالی مجمع

فصل اول - حساب های مجمع

ماده ۱۹ - سال مالی مجمع از ابتدای فروردین ماه هر سال آغاز و در پایان اسفند ماه همان سال خاتمه می‌یابد. در اولین دوره مالی مجمع استثنائاً، آغاز دوره از تاریخ تاسیس شروع شده و در آخر اسفند ماه همان سال خاتمه می‌یابد. 

ماده ۲۰ - تفاوت درآمدها و هزینه های مجمع در هر سال مالی، به حساب اندوخته مجمع منظور خواهد شد.

فصل دوم - منابع مالی مجمع

ماده ۲۱ - هزینه های مجمع اعم از جاری و سرمایه ای از محل منابع ذیل تامین می‌شود: 

۱. ۰.۰۰۱۷ درصد کارمزد معاملات

۲. کمک های داوطلبانه و هدایای اشخاص و همچنین کمکها و یارانه های دولتی 

۳. وجوه حاصل از برگزاری برنامه های آموزشی و پژوهشی، همایش‌ها و انتشارات

۴. سایر فعالیت‌های مرتبط با بازار سرمایه 

تبصره - قبول کمک های داوطلبانه، هدایا و تحصیل سایر درآمدها مشروط به کسب مجوز از هیأت مدیره مجمع است.

بخش چهارم - سایر موارد

ماده ۲۲ - در خصوص مواردی نظیر نحوه دعوت اداره مجامع، نصاب های رسمیت و تصمیم در مجامع و جلسات و نیز در مورد سکوت، نقص، اجمال در این قانون، مقررات قانون تجارت (لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷/۱۲/۲۴) حاکم است. 

ماده ۲۳ - کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون ملغی الاثر می‌گردد.

ماده ۲۴ - این قانون از تاریخ تصویب لازم الاجرا است.