معافیت گمرکی ماشین آلات برای تولیدکنندگان دردسرساز شد

گروه اقتصادی الف،   3990905009 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی که استفاده از معافیت گمرکی برای ماشین آلات خط تولید باید منوط به تائید عدم ساخت داخل باشد، دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا) گفت که در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها بر اساس یکی از بندهای قانون امور گمرکی و بدون پرداخت حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده، ماشین آلاتی که در داخل ساخته می‌شود را هم به کشور وارد می‌کنند.

معافیت گمرکی ماشین آلات برای تولیدکنندگان دردسرساز شد

به گزارش ایسنا، بر اساس ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی،  واردات ماشین آلات خط تولید به تشخیص وزارت صنایع و معادن توسط واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی مجاز، از پرداخت حقوق ورودی معاف است. از طرف دیگر طبق اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران (صمت)  بر اساس همین ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی و تفاهم نامه بین گمرک و وزارت صمت، واحدهای تولیدی مجاز می‌توانند در صورت تائید عدم ساخت داخل از معافیت حقوق ورودی ماشین آلات استفاده کرده و در حداقل زمان ممکن ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید خود را از گمرک ترخیص کنند. البته براساس تعهدی که متقاضی ارائه می‌کند، باید ماشین آلات و مواد اولیه وارداتی را در محل واحد صنعتی، موضوع پروانه نصب کند و در صورت عدم استقرار ماشین آلاتی که از معافیت گمرکی استفاده کرده‌اند در محل مجاز، موضوع پروانه صنعتی عملکرد واحد صنعتی، به عنوان قاچاق محسوب می‌شود.

اما به گفته دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا) این معافیت مشکلاتی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده و لازم است که قانون مذکور اصلاح شود.

احد ذوالرحمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ماده ۱۱۹ بند غ قانون امور گمرکی، اظهار کرد: بر اساس این قانون واردات ماشین آلات تولیدی توسط شرکت‌های تولیدی از پرداخت حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. اما این معافیت مربوط به زمانی بود که ماشین آلات تولیدی در کشور ساخته نمی‌شد، اما در حال حاضر با توجه به ساخت تجهیزات و ماشین آلات در کشور باید در این قانون تجدید نظر شود و انجمن خواستار لغو این قانون است.  

وی با بیان اینکه حداقل این قانون فقط باید برای ماشین‌آلاتی که ساخت داخل ندارند اعمال شود، تصریح کرد: این قانون در گذشته به عنوان مشوقی برای تولید در نظر گرفته شده بود، اما در حال حاضر لازم است که اصلاح شود. چراکه در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها از این بند استفاده می‌کند و بدون پرداخت حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده، ماشین آلاتی که در داخل ساخته می‌شود را هم به کشور وارد می‌کنند.  

دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران همچنین با اشاره به اظهارات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مبنی بر اینکه فقط ماشین آلاتی که مشابه داخل ندارند از معافیت گمرکی برخوردارند، تصریح کرد: حتما لازم است که قانون اصلاح شود، چراکه در موادی ممکن است اصلاً از وزارت صمت استعلام نشود و بدون اطلاع وزارتخانه کالا به کشور وارد و استفاده شود. مثلاً افراد زیادی هستند که ماشین آلات را به کشور وارد، در گمرک نگهداری می‌کنند و بعد با استفاده از همان قانون از معافیت گمرکی برخوردار می شوند و محصول خود را ترخیص می‌کنند.  

اما به گفته وی اگر در قانون اضافه شود که وارد کنندگان ماشین آلات حتما باید از وزارت صمت استعلام بگیرند که کالا مشابه داخلی نداشته باشد، هم این مشکل برطرف می‌شود، اما تا زمانی که قانون اصلاح نشود این مشکل برطرف نمی‌شود.  

ذوالرحمی در پایان تاکید کرد که در حال حاضر توانایی ساخت حداقل ۶۰ درصد تجهیزات صنعتی که به کشور وارد می‌شود در داخل وجود دارد. طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته ماشین سازی در ایران بسیار پیشرفت کرده و حتی در مواردی صادرات انجام می‌شود.