الجزیره: خروج نظامی آمریکا، توازن قدرت را به نفع ایران تغییر می دهد 

گروه جهان الف،   3990903078 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

شبکه الجزیره قطر با اشاره به اعلام رسمی مقامات آمریکایی در خصوص کاهش نیروهای نظامی از عراق و افغانستان می گوید، این تحول توازن قدرت را به میزانی چشمگیر به نفع ایران تغییر خواهد داد.

الجزیره: خروج نظامی آمریکا، توازن قدرت را به نفع ایران تغییر می دهد 

به گزارش الف "توماس فالک" در تحلیلی در وب سایت الجزیره نوشت در شرایطی که دونالد ترامپ تلاش کرده است با سیاست موسوم به فشار حداکثری ایران را تضعیف کند؛ تحکیم موقعیت آن در عراق، مایه "طنز" خواهد بود. 

« آمریکا اعلام کرده است تعداد بیشتری از نیروهای نظامی خود را از خاورمیانه خارج خواهد کرد. این مساله باعث نگرانی زیاد تحلیل گرانی شده است که معتقدند این اقدام می تواند به ضرر یکی از اصلی ترین کشورهای منطقه باشد: عراق. "کریستوف میلر" وزیر دفاع موقت آمریکا روز سه شنبه از تصمیم دونالد ترامپ برای کاهش نیروهای نظامی به 2 هزار 500 نفر در افغانستان و همچنین همین تعداد در عراق، تا 15 ژانویه 2021 خبر داد. 

تاثیر خروج نیروهای آمریکایی از مدت ها قبل مایه نگرانی بوده است زیرا بسیاری تصور می کنند چنین اقدامی، نفوذ روبه رشد ایران را در این کشور بیش از پیش افزایش خواهد داد و به ظهور دوباره داعش منجر خواهد شد.

اندک زمانی پس از اعلام این تصمیم، منطقه سبز بغداد که بسیار حفاظت شده و سفارت خانه های خارجی از جمله سفارت آمریکا را در خود جای داده است، هدف حمله موشکی قرار گرفت. وقوع چنین حملاتی در سال 2020 بسیار زیاد بوده که البته یادآور اوضاع کنونی عراق است. 

حضور درازمدتِ ایران

... در سال های اخیر، گروه های مسلح نظیر کتایب حزب الله در عراق قدرت گرفته اند...کتایب حزب الله بخشی از نیروهای مردمی بسیجی در عراق موسوم به PMF هستند. این نیروها سازمانی تحت نظر دولت هستند که در سال 2014 برای مبارزه با داعش تشکیل شدند. 

زمانی که "حیدر العبادی" نخست وزیر وقت عراق نیروهای مسلح این کشور را در سال 2018 بازسازی کرد، شبه نظامیان نیروهای مردمی از جمله کتایب حزب الله بخشی از ارتش عراق شدند.

این امر سبب شد ایران بیش از گذشته در عراق نفوذ کند، از امور مربوط به دولت عراق تا مسایل تجاری و همچنین مسایل مرتبط با ارتش؛ و بدین ترتیب تهران در روند تصمیم گیری در کشور همسایه خود تاثیر مستقیم داشته و در جنگ قدرت در این کشور نیز نقشی اساسی ایفا می کند. 

"انتونی فاف" از اعضای ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک می گوید ادامه حمایت های تهران از شبه نظامیان شیعه سبب شده است تلاش های مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق برای کنترل این نیروها بی اثر باشد. 

وی می گوید "حمایت ایران از برخی شبه نظامیان شیعه... سبب شده است این گروه ها در قبال تلاش های دولت برای ادغام و کنترل آنها به شدت مقاومت کنند. بدون حمایت خارجی، این گروه ها وابستگی بیشتری به کمک های مالی دولت عراق خواهند داشت و احتمال این که به خواسته های دولت تن دهند، بیشتر خواهد بود." 

ایران، نفع برنده اصلی 

تصمیم آمریکا به خروج نیروهای نظامی احتمالا توازن قدرت را به میزانی چشمگیر به نفع ایران تغییر خواهد داد؛ و این تحولی طنزآمیز برای در خصوص تلاش های ممتد ترامپ محسوب می شود که درصدد بوده است در تمام سال های ریاست جمهوری اش از طریق "پویش فشار حداکثری" ایران را تضعیف کند.

مسیر منتهی به عقب نشینی نیروهای آمریکایی در ژانویه گذشته هموار شد یعنی زمانی که پارلمان عراق – که در آن گروه های مرتبط با ایران از قدرتی چشمگیر برخوردارند- خواستار خروج نیروهای آمریکایی از این کشور شدند.

"دیوید پولاک" از اعضای موسسه واشنگتن با اشاره به مزایا و معایب خروج نیروهای آمریکایی می گوید نهادهایی که با کمک جامعه جهانی در عراق ایجاد شد، در معرض از دست رفتن هستند.

وی معتقد است "اگر سربازان آمریکایی در عراق بمانند، موقعیت آمریکا را به میزانی چشمگیر تقویت کرده، مقابله اعمال نفوذ ایران در سراسر منطقه خواهند ایستاد. اما اگر عراق را ترک کنند، این کشور در معرض خطر بازگشت به انزوای ویران کننده دوران صدام قرار خواهد گرفت، که در این صورت امکان مقاومت در برابر سیاست های برتری جویانه ایران کمتر خواهد شد..." 

مبارزه با داعش 

ایران تنها بازیگری نیست که از طرح های آمریکا بهره خواهد برد، بلکه مبارزه با داعش نیز احتمالا از خروج نظامیان آمریکایی لطمه خواهد دید. گرچه ائتلاف بین المللی ضد داعش در مارچ 2019 شکست این گروه را اعلام کرد، مبارزان آن دوباره سازمان دهی شده اند و همچنان از منابع مالی فراوان برخوردارند، و در همین حال هنوز از طریق قاچاق و باج گیری میلیون ها دلار درآمد کسب می کنند.

"هاشم الهاشمی" از  اندیشکده آمریکایی "مرکز سیاست جهانی" می گوید "داعش توانسته است از تحولات اخیر در عراق به عنوان فرصت های بسیار مهم عملیاتی بهره ببرد: اعتراضات گسترده مردمی از ماه اکتبر تاکنون، استعفای دولت و بن بست متعاقب سیاسی، درگیری های درون گروهی بر سر ترور ابومهدی المهندس فرمانده حشد الشعقبی به دست نیروهای آمریکایی، و خروج نیروهای آمریکایی از عراق."

شیروع کرونا هم نقشی مهم  در این تحولات ایفا کرده به گونه ای که ائتلاف بین المللی مجبور شد از بیم شیوع بیماری در میان سربازان عراقی، عملیات آموزشی خود را در اوایل سال 2020 به حال تعلیق درآورد. 
"کالین پی کلارک" محقق ارشد از  اندیشکده "مرکز سوفان" در نیویورک معتقد است "داعش بیشتر از هر کس دیگر از کرونا بهره برده است."

در شرایطی که این آموزش نظامی ازسرگرفته شده است، کشورهایی نظیر آلمان از تعداد نیروهای آموزش دهنده خود به میزانی چشمگیر کاسته اند که این مساله ماموریت مورد نظر را تضعیف کرده است.

در همین حال صدها مبارز مسلح به مناطق دوردست و کم جمعیت مانند استان صلاح الدین عقب نشینی کرده اند و همچنان قادرند از همان جا حملات ویرانگر خود را ازسر بگیرند. 

پولاک مدعی است کاهش بیشتر نظامیان آمریکایی و خلاء ایجاد شده، احتمال افزایش فعالیت های داعش را درپی خواهد داشت. " در نبود نیروهای آمریکایی و فشار ناشی از نیروهای مسلح متحد آنها، کیفیت و شدت این حملات قطعا افزایش خواهد یافت." 

می توان گفت خلاء ناشی از خروج نیروهای آمریکایی همراه با اقتدار تضعیف شده دولت عراق احتمالا یکی از مهم ترین کشورهای خاورمیانه را  در معرض خطر قرار خواهد داد؛ در این شرایط ایران و داعش بازیگرانی بالقوه هستند که سریعا از این شرایط بهره خواهند برد. »