رئیس دیوان عالی کشور‌: اجرای عدالت مسامحه‌پذیر و نفوذ‌‌پذیر نیست/ قضات در صدور احکام برای مردم خرج‌تراشی نکنند

گروه اجتماعی الف،   3990829116 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

 رئیس دیوان عالی کشور‌ با تاکید بر اینکه اجرای عدالت مسامحه‌پذیر و نفوذ‌‌پذیر نیست، گفت: اگر چنانچه در این مسیر لغزشی رخ دهد برای همیشه نزد خداوند مسؤلیم.

رئیس دیوان عالی کشور‌: اجرای عدالت مسامحه‌پذیر و نفوذ‌‌پذیر نیست/ قضات در صدور احکام برای مردم خرج‌تراشی نکنند

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید‌احمد مرتضوی مقدم‌ در جریان سفر به استان مازندران و در جمع قضات و همکاران قضایی ضمن عرض خداقوت به همکاران اظهار داشت: قضات به حکم خداوند، مامور به اجرای عدالت هستند و صدور حکم به حق، فلسفه وجودی آنهاست و وظیفه اصلی و مهم برای جامعه قضات احقاق حق و اجرای عدالت است و در این رابطه قانون ابزار کار قضات است.

وی با تاکید بر اینکه هدف کار قضات حق و عدل است و قانون ابزار کار است، تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم اجرای عدالت کنیم در ابتدا دو شاخص توان علمی و توان عملی را لازم داریم، در رابطه با شاخص اول، قدرت بر فهم و آگاهی به موضوع اهمیت به سزایی دارد و اگر یکی از این دو نباشد کار ما ناقص است و نمی توانیم به اجرای عدالت برسیم.

مرتضوی مقدم با اشاره به شاخص دوم یعنی توان عملی در اجرای عدالت اظهار کرد: این نکته به این معنی است که با شجاعت نفوذ ناپذیز باشیم و توصیه پذیر نباشیم و قدرت تصمیم گیری داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه اجرای عدالت مسامحه‌پذیر و نفوذ‌‌پذیر نیست، گفت:  اگر چنانچه در این مسیر لغزشی رخ دهد برای همیشه نزد خداوند مسؤلیم.

رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: رای قضات باید دارای محتوای علمی و دارای استدلال باشد، برای اثبات یک موضوع و احراز یک بزه استدلال موجه و قابل قبول و برای تعیین مجازات استناد لازم است.

وی تصریح کرد: قضات در صدور رای باید شرایط زمانی، مکانی و شخصیتی را مدنظر قرار دهند چرا که عدالت اینگونه اقتضا می‌کند و این مطلب واضح و روشنی است، همچنین رعایت انصاف، توجه به کم و کیف موضوع جرم و درک پیامد حکم  از جمله مواردی است که قاضی باید آنها را در نظر بگیرد.

وی با تاکید مضاعف بر توجه قضات به پیامد احکام صادره گفت: هر تصمیمی که می‌گیرید برای آن استدلال ارائه دهید، در صدور حکم تخریب، پلمب، تخلیه، تعطیلی یک مکان و.... پیامد را در نظر داشته باشید.

 رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: بر سرعت و کیفیت کار توجه داشته باشید، آنچه که امید را در دل مردم ایجاد می‌کند، خروجی دادگاه بدوی و تجدیدنظر است، توجه داشته باشید، تکریم ارباب رجوع، جلوگیری از اطاله دادرسی، موجب افزایش رضایتمندی می شود، سعی کنید با وجود فشار و حجم بالای کار پاسخگوی مردم باشید و کار را بر آنها آسان بگیرید و برایشان خرج‌تراشی نکنید و اگر کاری از دست شما ساخته است آن را به دیگری محول نکنید.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: با تدبیری که صورت گرفت، شعب را از پرونده‌های حل اختلاف خالی و تعداد قضات را در شعبه اول اضافه کردیم، به همین جهت پرونده‌های شعب دیوان عالی کشور در 6 ماهه اول سال به زیر 100 پرونده رسید.

رئیس دیوان عالی کشور گفت: آنچه در پرونده مهم است، حکم مستدل، مستند و به حق است و سپس گزارش پرونده را بنویسید و پیوست کنید، بنده زمانی که به دیوان عالی آمدم، شخصا وارد کار شدم و گروهی از مستشاران نیز خارج از ساعت اداری گزارش پرونده ها را نوشتند.

وی در ادامه با تاکید مضاعف بر اهمیت به وقت مردم در تعیین ملاقات حضوری گفت: فرد گاهی با صرف وقت و هزینه زیاد نزد شما آمده است بنابراین تا جایی که امکان دارد کار مردم را  در همان روز انجام دهید.

رئیس دیوان عالی کشور اظهار کرد:  تجربه بنده در تمام سال‌هایی که به قضاوت در مراجع مختلف قضایی مشغول بودم نشان می دهد که در مدیریت تسلط بر کار قضا بسیار مهم و مفید است، لذا خدمت قضات محترم و به ویژه رئیس کل دادگستری استان عرض می کنم که در مدیریت، کار قضا را نیز حتما انجام دهید و قلم را از دستتان زمین نگذارید.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دیوان عالی کشور به ویدئوکنفرانس تجهیز شده و پرونده ها در هیئت عمومی مطرح می‌شود و از طریق ویدئو کنفرانس همکاران در استان در این جلسات شرکت می کنند، اگر امکانات فراهم شود ما آمادگی داریم که همکاران در همه استانها در جلسات وحدت رویه هیأت عمومی شرکت کنند.

رئیس دیوان عالی کشور در پایان ضمن پاسخگویی به سئوالات مطرح شده قضات حاضر در جلسه خاطرنشان کرد: قضات در منظر و دید مردم هستیم و باید مراقب تمام رفتارها و کارهایمان باشیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۹۴۲۳۹۱۷:۲۱:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۲۹
آفرین..
ناشناس۱۶۹۴۵۱۶۲۲:۰۱:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۲۹
مجازات زورگیران یقه سفید بیت المال چه میشود افرادی نظیر ح.ف ها ،م.ج ها ،..اینها را چرا اشد مجازات نمیکنید اینها موجبات زیاد شدن زورگیری و ..را بواسطه دست بردن به اموال بیت المال و تشکیل باند فساد اقتصادی بانکی و ارزی و رانتی شدند چرا پنج سال زندان فقط مال یک سارق منزل ا5ست نه سارق اموال ۸۵ میلیون نفر
ناشناس۱۶۹۴۵۲۳۲۲:۰۴:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۲۹
فساد بستگان درجه یک مسئولان در تشکیل باند فساد بانکی و نقش کلیدی در وام های بدون پشتوانه به مفسدان بانکی ،فساد گسترده در مناطق آزاد و تأسیس صرافی بدون مجوز با رانت اطلاعاتی اخوی خود آیا این جرایم آفساد فی الارض نیست چرا پس فقط پنج سال زندان و..
ناشناس۱۶۹۵۰۰۳۱۳:۱۵:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۳۰
از قرار حاج آقا خودش با تمام کاستی ها آشناست. اما راه رفع این مشکلات تحول اساسی در قوه است. صحبت و نصیحت کار ساز نیست.
ناشناس۱۶۹۴۲۵۸۱۷:۳۸:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۲۹
برای اجرای عدالت قانون از کجا اورده ای و مشروعیت سنجی اموال را هر چه زودتر اجرایی کنید خطری از دشمنان خارجی کشورها تهدید نمی کند ولی فساد داخلی و زیاده خواهی گروهی خاص می تواند به کشور و انقلاب صدمات جبران ناپذیر وارد کند
ناشناس۱۶۹۴۲۹۹۱۸:۲۱:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۲۹
متاسفانه حرف ایشان درست است پول نداشته باشی بازنده هستی با این مخارج سنگین دادرسی
ناشناس۱۶۹۴۳۱۲۱۸:۲۷:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۲۹
فققططط حررررفففف و سخنرانی!!!!!!!
ناشناس۱۶۹۴۳۳۲۱۸:۵۵:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۲۹
چقدر خوب بود مسوولان قوه قضائیه کمی هم به فکر کارمندان اداری دادگستری بودند و برای بهبود معیشت این قشر زحمت کش که پایین ترین حقوق در میان ادارات دولتی را دارند اقدام در خور شایسته ای انجام دهند. حداقل اضافه کار و حق مسکنی به کارمندان دادگستری بدهید .
ناشناس۱۶۹۴۴۰۵۱۹:۵۰:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۲۹
کارمند دادگستری حق اعتراض نداره. فقط باید کار کنه. البته این حرف وقتی صحیح هست که حقوق مسولان قوه قضائیه هم به اندازه کارمندان اداری بود
ناشناس۱۶۹۴۴۴۳۲۰:۲۶:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۲۹
در مملکت ما هم فقط شبانه روز بحث افز ایش حقوق و مزایای کارمندان و حقوق بگیران دولتی و لشکری و کشوری هست مثل اینکه دیگران آدم نیستند کارمندان و خانواده هایشان 20 درصد کل مردم هم نیستند من نمیگم افزایش ندید افزایش بدهید اصلا صد برابر کنید ولی کمی هم بفکر اکثریت مردم باشید
ناشناس۱۶۹۴۴۳۶۲۰:۲۰:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۲۹
.. پروند قضایی از سال 83 تا الان از صرف زمان وانرژی که بگذریم چیزی بیش از 200 میلیون هزینه شده . که آن زمان با 80 میلیون تمام می شد . اکنون هم کوچکترین پیشرفتی نکرده فقط ازین دادگاه به آن دادگاه و تعویض قاضی و پرونده درپرونده درست می شود و ازاین گذر زمان طرف مقابل بهترین استفاده را می برد .
ناشناس۱۶۹۴۴۵۷۲۰:۴۲:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۲۹
عدالت؟؟؟ اخوی این عدالته دزد مالتو بزنه دنبالش کنی طرف خلاف بره ماشین بزنه بمیره بعد مالباخته رو به جرم اینکه باعث مرگ دزد شدی بگیرن محاکمه کنند؟؟ توی ایران با قمه بهت حمله بشه قمه کش رو بزنی باید دیه بدی! اینم از عدالت
ناشناس۱۶۹۴۵۰۵۲۱:۳۵:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۲۹
من با ایشان برای مشکلم ملاقات حضوری داشتم انسان خوبی است ولی با یک گل بهار نمیشود و بعضا دادگاها از اجرای عدالت فاصله گرفته اند و احساسات و .. تاثیر را در حکمشان دارد تا قوانین ..و روش کارشان طولانی کردن وهزینه تراشی برای خسته کردن ارباب رجوع ..
الم۱۶۹۴۹۶۰۱۲:۲۶:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۳۰
حکم قضات را خدا صادر نمیکند ولی نه قضات بلکه هر مسیولی عملکردش در پیش خدا مسیولیت دارد که جهنم و بهشت را برای همین قرار داده
اسماعیلی۱۶۹۵۰۹۸۱۴:۵۹:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۳۰
کجاست گوش شنوا به دادگاههای ارومیه سر بزنید ببینید چه ..
Fattah۱۶۹۵۲۵۳۱۷:۳۷:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۳۰
وقتی گاها قاضی یا دادیار بدون هیچ اسناد قانونی رای غیر قانونی صادر میکند و به هر کجا حتی رئیس دادگستری مراجعه میکنی میگه نمیشه کاری کرد یکساله که در استان البرز کسی جوابگو نیست درحالی که تخلف برای همه روشن هستش حالا کدام قاضی رای بر حقانیت میدهد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین