شل کن، سفت کن در محدودیت های کرونایی!

گروه اجتماعی الف،   3990829077 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
شل کن، سفت کن در محدودیت های کرونایی!

به گزارش الف، لغو محدودیت تردد در 25 مرکز استان را می توان نمونه ای از تصمیمات متناقض در روزهای کرونایی دانست که درنهایت منجر به سرگردانی مردم می شود.

برخی از مسئولان استانی اعلام کرده اند که این تصمیم را ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته است که درواقع این روزها به عنوان نهاد بالادستی شناخته می شود و تصمیماتش برای همه نهادها لازم الاجراست.

تاخیر در اعمال محدودیت‎‌ها، منطق ندارد

در اوایل همین هفته اعلام شد که قرار است از اول آذر، محدودیت های شدید کرونایی اعمال شود. همچنین بخشی از محدودیت های کرونایی که قرار بود در اواخر همین هفته اعمال شود، دوباره به شنبه موکول شد.

دکتر سعید کلانتریان، متخصص پزشکی اجتماعی در گفتگو با الف به تبعات تاخیر در کنترل کرونا می پردازد و می گوید:«تاخیر در اعمال محدودیت ها هیچ منطق علمی ندارد. ویروس کرونا منتظر تصمیم گیری های ما نمی ماند. قدرت سرایت ویروس بیش از 10 برابر روزهای نخست افزایش یافته است، اما قدرت تصمیم گیری ما به همین اندازه چابک نشده است. هرچقدر زمان اجرای محدودیت ها را به تاخیر بیندازیم، به همان نسبت هم باید منتظر افزایش آمار مرگ و میرهای کرونایی باشیم.»

او تاکید می کند: «واقعا سوال مهمی که مطرح می شود این است که اگر قرار است محدودیت کرونایی برای جلوگیری از افزایش آمار قربانیان اعمال شود، چرا  این محدودیت ها باید با تاخیرهای سه روزه و هفت روزه اجرا شود؟ درواقع ما با این کار به ویروس زمان کافی می دهیم تا افراد بیشتری را آلوده کند. فقط در صورت اتخاذ تصمیمات کارشناسی و اجرای سریع آن می توانیم به کنترل موج سوم کرونا امیدوار باشیم.»

تصمیمات متناقض به گسترش کرونا منجر می‌شود

دکتر علی پورآذری، کارشناس مدیریت شهری  در گفتگو با الف به انتقاد از این تصمیمات متناقض می پردازد و می گوید: «اگر محدودیت های تردد در سه روز آخر همین هفته، تصمیمی کارشناسی بوده است، پس چرا باید در آستانه اجرا لغو شود و اگر هم تصمیمی غیرکارشناسی بوده است، چرا باید از همان اول تصمیمی غیرکارشناسی اتخاذ شود؟ در این بین، تکلیف مردمی که برنامه های زندگی شان را با این تصمیمات تنظیم می کنند چیست؟ آیا نباید خیلی شفاف به مردم درباره این تصمیمات و دلایل لغو آنها توضیح داده شود؟»

او تاکید می کند: «گاهی این احتمال را مطرح می کنند که چون ممکن است برخی محدودیت های کرونایی با مخالفت مردم مواجه شود، اجرای آن را قدری به تاخیر می اندازند تا مردم برای اجرای محدودیت ها آمادگی داشته باشند و به نوعی در تصمیم گیری ها، اجماع مردمی هم وجود داشته باشد، اما به نظر می رسد که این استدلال هم نمی تواند چندان منطقی باشد. در بسیاری از کشورهای موفق در کنترل کرونا، با خواهش و التماس نتوانسته اند بیماری را کنترل کنند.»

پورآذری خاطرنشان می کند: «بدیهی است که هرگونه اعمال محدودیت های کرونایی ممکن است با موافقت گروهی از مردم همراه نباشد. نباید اتخاذ تصمیمات جدی برای حفظ سلامت مردم را به این دلایل به تاخیر انداخت. هیچ محدودیت کرونایی نمی تواند اجماع همه مردم را داشته باشد. مدیریت کارشناسی ایجاب می کند که با لحاظ قرار دادن مصالح مردم و با اتکا به نظر اکثریت آنها، تصمیماتی کارشناسی اتخاذ شود. وقتی با این پشتوانه تصمیم گیری شود، در آن صورت تاخیر در اجرای تصمیم ها جایز نیست.»

حال در شرایطی که از روز شنبه قرار است محدودیت های شدید کرونایی اعمال شود، حال باید دید این محدودیت ها تا چه حد ضمانت اجرایی خواهد داشت؟ درواقع، برخی کارشناسان نگران شکل اجرای این محدودیت های کرونایی هستند و تاکید دارند که فقط اجرای قاطع و دقیق این محدودیت ها می تواند وضعیت بحران کرونا در کشور را اندکی کنترل کند.