طرح سناتورهای آمریکایی برای متوقف کردن فروش سلاح به امارات

گروه جهان الف،   3990829050

۳ سناتور آمریکایی اعلام کردند که به زودی قانونی را برای متوقف کردن فروش ۲۳ میلیارد دلار سلاح به امارات متحده عربی ارائه خواهند کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، 2 سناتور دموکرات یعنی باب منندز کریس مورفی و رند پل سناتور جمهوریخواه قصد دارند طرحی را برای توقف فروش 2 میلیارد دلار سلاح از سوی دولت ترامپ به امارات متحده عربی مطرح کنند.

بر اساس این گزارش، دولت ترامپ قصد دارد پهپادو سایر سامانه های تسلیحاتی را به امارات متحده عربی بفروشد.

این سناتورها قصد دارد 4 قطعنامه مجزا را در مخالفت با طرح دولت ترامپ برای فروش تسلیحات نظامی به امارات ارائه کنند. دولت ترامپ قصد دارد پهپادهای موسوم به Reaper جنگنده های اف 35 و موشک های هوا به هوا را به امارات بفروشد.

دولت آمریکا هفته گذشته به کنگره اطلاع داده است که قصد فروش این تسلیحات نظامی را به امارات دارد. سناتورها نگران آن هستند که فروش تسلیحات به امارات توازن قدرت نظامی در منطقه را بر هم بزند.

بسیاری از نمایندگان آمریکایی همچنین نگران این هستند که امارات از این تسلیحات علیه غیرنظامیان یمنی استفاده کند.

عفو بین الملل نیز هشدار داده است که امارات احتمالا از این سلاح ها برای حملاتی استفاده خواهد کرد که نقض قوانین بین المللی در حفاظت و حمایت از حقوق بشر به شمار می رود و می تواند موجب کشته و زخمی شدن هزاران شهروند غیرنظامی یمنی شود.

سناتورها بر این باورند که دولت ترامپ برای فروش تسلیحات به امارات به عنوان بخشی از توافق سازش با تل آویو عجله دارد و تلاش زیادی کرده است تا کنگره را دور بزند.

بر اساس قوانین آمریکا، کمیته روابط خارجی سنا و کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان می توانند با فروش تسلیحات نظامی به سایر کشورها مخالفت کنند.

تلاش های قبلی برای ممنوعیت فروش سلاح به امارات و عربستان به خاطر نگرانی های مربوط به تلفات غیرنظامیان یمنی در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد ولی نتوانست حمایت کافی جمهوریخواهان را برای رد وتوی ترامپ جلب کند.