وزیر صنعت: ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای دپو شده در گمرکات داریم

گروه اقتصادی الف،   3990824018

وزیر صنعت با بیان اینکه ‌۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای دپو شده در گمرک موجود است، گفت: ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن آن کالای اساسی است.

وزیر صنعت: ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای دپو شده در گمرکات داریم

به گزارش تسنیم، ‌علیرضا رزم حسینی‌ شب گذشته در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در بندرعباس با بیان اینکه متاسفانه شیوع ویروس همه گیر کرونا ضربه اقتصادی سنگینی نه تنها بر کشور ما بلکه بر جهان وارد کرد، اظهار داشت: شیوع این ویروس و تحریم‌های ظالمانه علیه کشور موجب شد تا دولت برای تامین کالاهای اساسی کشور اقدامات موثری انجام دهد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه ما هیچ کمبود کالای اساسی در کشور در دوران تحریم و شیوع ویروس کرونا نداشتیم، افزود: در حال حاضر کارگاه‌های تولید ماسک بسیاری در کشور وجود دارد به طوری که روزانه 22 میلیون عدد ماسک تولید و با قیمت مناسب در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.

رزم‌حسینی گفت: نظام اداری 100 ساله ایران با بروکراسی طولانی کارهای اجرایی کشور شده ‌به همین دلیل باید کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید ایجاد شود.

وی افزود: اگر مصوبه‌های این کارگروه توسط دستگاه‌ها اجرا نشد بعد از ارجاع آن مصوبه به کارگروه تهران و برگزاری کارگروه با حضور معاون اول رئیس جمهور، پس از بررسی مصوبه تصویب خواهد شد و دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای این مصوبات هستند.

وزیر صنعت بیان کرد: هفته‌ای دو مرتبه این کارگروه را در تهران نیز برگزار می‌کنیم و اگر مصوبه‌ای در استان بر زمین ماند و دستگاه‌ها انجام ندادند، به تهران ارجاع دهید و ما آن را در تهران به ریاست معاون رییس جمهور بررسی و تصویب می‌کنیم و دستگاه‌ها موظف به اجرا هستند.

رزم حسینی تصریح کرد: این کارگروه در سطح ملی می‌تواند موثر واقع شود با توجه به عدم جمع بندی موضوع مناطق آزاد و منطقه ویژه در استان هرمزگان، این موضوع در کارگروه جهش تولید در هفته آینده ارجاع داده خواهد شد تا در رابطه با آن مصوباتی ارائه شود.

وزیر صمت بیان کرد: وزارت صمت به عنوان متولی تولید، تجارت و معدن کشور خود را موظف می‌داند که در رابطه با گرانی کالا، افزایش تولید داخل و اشتغال همچنین افزایش سهم خود در تولید ناخالص کشور بی تفاوت نباشد و در زمینه صادرات کالا و واردات کالاهای اولویت دار از جمله کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانجات اقدامات موثر و به موقع انجام دهد.

رزم حسینی در ادامه بیان کرد: در نشست‌های برگزار شده با ستاد اقتصادی دولت به ریاست رئیس جمهور و بررسی پیشنهادهای بانک مرکزی، بخشنامه در خصوص واردات کالا تدوین شد.

وی عنوان کرد: با اجرا شدن این بخشنامه‌ رسوب کالاها رفع و براساس آن نیز گمرک کشور نسبت به آیین نامه اجرایی جهت ترخیص کالاها می‌تواند اقدام کند.

وزیر صمت گفت: بنا بر گزارش‌های اعلام شده در مجموع، 8 میلیون و 300 هزار تن کالای دپو شده در گمرک موجود است که 4 میلیون و 300 هزار تن آن کالای اساسی است که تاکنون 800 هزارتن کالای اساسی ترخیص و روانه بازار شده است همچنین 400 هزارتن مواد اولیه کارخانجات که با وجود آیین نامه به سرعت و به زودی ترخیص کالاها خواهد شد.

رزم‌‌حسینی در ادامه گفت: ما به دنبال این هستیم که روند تولید و صادرات تسهیل پیدا کند و صادرات و تولید داخلی کشور در شش ماه دوم سال جاری افزایش یابد.

وی افزود: باید تمام فولادسازان و همه کسانی که فولاد تولید می‌کنند موظف هستند، تمام تولیدات خود را در بورس عرضه کنند.

وزیر صمت در ادامه عنوان کرد:در خصوص معادن راکد ابلاغیه‌ای ارسال شده که پروانه دریافت کردند اما کم کاری و یا غیر فعال هستند، در یک ماه آینده اگر اقدامات خواسته شده بخشنامه مبنی بر فعالیت را انجام ندهند شورای معادن استان‌ها می‌توانند معدن را مجدد به مزایده گذاشته و در اختیار سرمایه گذار فعال حوزه معدن قراردهد.

رزم حسینی خاطر نشان کرد: چنانچه صاحبان کالا حاضر به ترخیص کالا نشدند، گمرک کالاها طبق قانون اموال را به عنوان املاک تملیکی ترخیص کند.

وی در خصوص معادن غیرفعال نیز گفت: بر اساس بخشنامه صادر شده، چنانچه مسئولان معادن کشور نسبت به فعال سازی آن اقدام نکنند، این معادن به مزایده گذاشته و به سرمایه گذار دیگری واگذار خواهد شد.

رزم حسینی به دغدغه مسئولان استان مبنی بر تفویض اختیارات بیشتر به استان‌ها نیز اشاره کرد و افزود: بخشی از این تفویض اختیارات تاکنون صورت گرفته و اختیارات استانی بیشتر نیز می‌شود.

وی در خصوص موضوعات مطرح شده توسط فعالان اقتصادی و دیگر مسئولان استان هرمزگان هم گفت: موضوعات مطرح شده در جلسه‌ای با حضور مسئولان کشوری و استاندار هرمزگان بررسی و پیگیری می‌شود.