گروه‌های جهادی در موج سوم کرونا چه خدماتی انجام دادند؟

گروه فرهنگی الف،   3990822076 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران با ارائه گزارشی از عمکلرد گروه‌های جهادی در موج سوم کرونا، گفت: امروز خیلی از دوستان در حال یافتن بهترین راه‌های خدمات‌رسانی هستند و می‌خواهند با توجه به شرایط حرفه‌ای‌تر و متناسب‌تر اقدام کنند. به‌ هر حال امروز شرایط تغییر کرده و تجربه به‌ دست‌آمده نشان می‌دهد برخی مدل‌های سابق خوب پاسخ ندادند به همین خاطر در حال مدل‌سازی‌ جدید هستیم.

به گزارش  ایسنا به نقل از اداره تبلیغات اسلامی استان تهران، حجت‌الاسلام علی‌اصغر سهرابی - مدیرکل تبلیغات استان تهران- با حضور در برنامه‌ زنده تلویزیونی مصباح از شبکه قرآن سیما به شرح فعالیت‌های جهادی در موج سوم کرونا و تشریح نقش پشتیبانی سازمان تبلیغات در این عرصه پرداخت.

وی با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله) و دعوت ایشان از گروه‌های جهادی در موج سوم کرونا گفت: امروز خیلی از دوستان در حال یافتن بهترین راه‌های خدمات‌رسانی هستند و می‌خواهند با توجه به شرایط حرفه‌ای‌تر و متناسب‌تر اقدام کنند. به‌ هر حال امروز شرایط تغییر کرده و تجربه به‌ دست‌آمده نشان می‌دهد برخی مدل‌های سابق خوب پاسخ ندادند به همین خاطر در حال مدل‌سازی جدید هستیم. مثلاً در حوزه نقاهتگاه‌ها امروز در حال طراحی و احداث نقاهتگاه‌های محله‌محور هستیم. الآن هم که متأسفانه کرونا به شکل خانوادگی برخی از هم‌میهنان را درگیر می‌کند، لزوم نقاهتگاه‌ برای بیماران بهبودیافته بیشتر احساس می‌شود. از وجوهی دیگر با بررسی تجارب در رزمایش مواسات، توزیع بسته‌ها و غذای گرم هم در حال اجرای مدل‌های جدید و کم‌خطاتر هستیم.

سهرابی بابیان این‌که ورود نیروهای جهادی در موج اول دارای مخاطرات و ملاحظاتی بود ادامه داد: در موج اول از جانب بیمارستان‌ها خیلی استقبالی صورت نمی‌گرفت ولی رفته‌رفته کادر درمان و مدیران عرصه‌ راهبری بهداشت و درمان متوجه شدند که نقش نیروهای جهادی بسیار مؤثر است و نیروهای جهادی در حالی‌ که در کار درمان مداخله‌ای نمی‌کنند کمک‌حال نیروهای درمانی و خدماتی بیمارستان‌ها هستند. امروز در موج سوم کرونا در استان تهران در ۱۰ بیمارستان به‌طور قطعی و کامل نیروهای جهادی در حال خدمت هستند و در بعضی از مراکز درمانی که پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌تری دارند در حال رایزنی برای ورود هستیم.

او در ادامه در پاسخ سؤال مجری درباره‌ چگونگی ورود داوطلبان جهاد سلامت به این عرصه افزود: توسط قرارگاه جهادگران سلامت نرجس خاتون(س) به‌طور پیوسته جذب نیروهای جهادی صورت می‌پذیرد و ازنظر جسمی، آموزشی و روحی موردسنجش و گزینش قرار می‌گیرند که تاکنون یک‌سوم درخواست‌ها منجر به جذب و شروع به خدمت دوستان شده است. هرچند  نیاز فراوانی وجود دارد ولی به لحاظ شرایط حساس و مخاطره‌آمیز کار لازم است که در جذب نیروها وسواس و دقت این‌چنینی وجود داشته باشد.

وی گفت: ذکر این نکته را بسیار ضروری می‌دانم که صفر تا صد این کار با همت نیروهای جهادی انجام می‌پذیرد و ما به‌عنوان سازمان تبلیغات در موج سوم کرونا به عزیزانمان در ستاد کرونا اعلام کردیم که ما پشتیبان و کمک‌حال این نیروها به‌طور کامل خواهیم بود. این حجم بسیار زیاد مجاهدات و خدمات کاملاً منتسب به عزیزان جهادی است و افتخار و توفیق ما پشتیبانی از جهادگران عرصه‌ی سلامت است.

سهرابی همچنین اظهار کرد: هم‌میهنان عزیز در استان تهران می‌توانند درخواست حضور خود در قرارگاه جهادگران سلامت نرجس خاتون (س) را با ورود به سایت jslamat.ir  ثبت کنند تا بعد از گزینش و آموزش به بیمارستان‌های تهران اعزام شوند. در شهرستان‌های استان تهران بعضاً یا بیمارستان محدود است و یا وجود ندارد لذا با توجه به تکثر بیمارستان‌ها در تهران و نیاز به کمک بیشتر، نیروهای داوطلب جهادی در شهرستان‌های استان تهران را جذب بیمارستان‌های تهران می‌کنند.

او در پاسخ به سؤال مجری برنامه در مورد انتظار مالی نیروهای جهادی اظهار کرد: از نظر مالی این دوستان هیچ انتظاری ندارند و حتی در این مورد یکی از خیرین داوطلبانه رقم مختصری به هرکدام از نیروهای جهادی هدیه دادند که تمام این نیروها به‌صورت خودجوش این مبالغ را برگرداندند و با تجمیع این مبلغ برای کادر درمان هدایایی تهیه و در چهار بیمارستان تهران توزیع کردند.

او افزود: خیلی از خدماتی که این دوستان جهادی انجام می‌دهند حتی نزدیکان بیماران هم به‌سختی انجام می‌دهند. این دوستان ازنظر روحی روانی هم بیماران را همراهی می‌کنند و بعضاً علاوه بر خود بیمار به خانواده‌های بیمارانی که دچار شرایط خاص هستند نیز رسیدگی می‌کنند. حتی در بحث متوفیان کرونا نیز این دوستان به حدود ۳۰۰ خانواده عزادار سر زده‌اند و ضمن تسلی خاطر به آن‌ها حمایت‌های روحی و بعضاً مالی از آن‌ها به عمل ‌آورده‌اند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران در پایان برنامه با ذکر بیانات مقام معظم رهبری(مدظله) که عرصه‌ مبارزه با کرونا را آزمایشی الهی برای تمام گروه‌ها دانسته‌اند گفت: در این عرصه فقط طلبه و یا دانشجو وارد نشدند، در بین نیروهای جهادی از همه اقشار جامعه وجود دارند و حتی کسانی که ما در ظاهر خیالش را هم نمی‌کنیم در این عرصه‌ جهادی وارد شده‌اند.