ارزیابی غریب آبادی از گزارش جدید آژانس در مورد راستی آزمایی اجرای برجام

گروه جهان الف،   3990821140 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارزیابی از گزارش جدید مدیرکل آژانس گفت: این گزارش، میزان ذخایر اورانیوم ایران را تا ۲ نوامبر، ۲۴۴۲.۹ کیلوگرم اعلام کرده که برابر با حدود ۳۶۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین است.

ارزیابی غریب آبادی از گزارش جدید آژانس در مورد راستی آزمایی اجرای برجام

به گزارش فارس، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امشب (چهارشنبه) با اعلام خبر انتشار گزارش جدید مدیرکل آژانس در مورد راستی آزمایی اجرای برجام، گفت: این گزارش در کنار تایید کاهش تعهدات برجامی ایران و اقدامات ایران در این راستا، به همکاری بین ایران و آژانس در حوزه‌های مختلف اشاره و همچنین اظهار می‌دارد آژانس به فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارتی خود در خصوص تعهدات مرتبط ایران ادامه داده است.

 وی افزود: براساس این گزارش، ایران علاوه بر تداوم تولید آب سنگین و ذخیره آن، مقادیری نیز افزون بر ۲.۲ تن آب سنگین به خارج صادر کرده و همچنین ۱.۳ تن نیز در راستای فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود مصرف کرده است.

غریب آبادی همچنین افزود: طبق گزارش آژانس، فعالیت‌های غنی سازی در نطنز و فردو، از جمله با ماشین های جدید، و غنی سازی تا ۴.۵ درصد و فراتر از ۳.۶۷ درصد مقرر در برجام، همچنان ادامه دارد. علاوه بر این، گزارش به تصمیم اخیر ایران برای انتقال سانتریفیوژهای تحقیق و توسعه به زیرزمین در نطنز اشاره کرده و گفته است که ایران اعلام کرده در این راستا الزامات پادمانی را در نظر خواهد گرفت.

 سفیر و نماینده دائم کشورمان خاطرنشان کرد: گزارش آژانس، میزان ذخایر اورانیوم ایران را تا ۲ نوامبر، ۲۴۴۲.۹ کیلوگرم اعلام کرده است، که برابر با حدود ۳۶۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین است.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین در خصوص اشاره گزارش به نتایج بازدید آژانس از یکی از مکان‌ها در سال ۱۳۹۷ نیز گفت که برغم تفاوت نظرهای فنی ما با آژانس، تعاملات در این زمینه بین دو طرف با هدف حل و فصل نهایی موضوع همچنان ادامه دارد و باید از هرگونه اظهارنظر عجولانه پرهیز کرد.