میراث شومی که ترامپ برای بایدن به جا گذاشت/ برد و باخت در انتخابات برای ترامپ حکم مرگ و زندگی دارد

گروه جهان الف،   3990821115 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ترامپ میراث شومی برای بایدن به جا گذاشته است که به این راحتی نمی تواند شرایط آمریکا را بهبود ببخشد.

میراث شومی که ترامپ برای بایدن به جا گذاشت/ برد و باخت در انتخابات برای ترامپ حکم مرگ و زندگی دارد

به گزارش الف، علی رضوان پور کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با برنامه «بحث روز» رادیو ایران در خصوص اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا یکی از چالش برانگیزترین و جنجالی ترین انتخابات های تاریخ ایالات متحده بود. دونالد ترامپ پنجمین رییس جمهوری است که نتوانسته برای بار دوم انتخاب شود و به کاخ سفید راه پیدا کند. پیش بینی می شود که در روزهای آینده جنگ لفظی ادامه پیدا کند و البته شاهد تظاهرات گسترده هواداران بایدن و ترامپ خواهیم بود.

وی ادامه داد: جامعه آمریکا به لحاظ ملی رای خود را به جو بایدن داده است اما ترامپ تا هفتاد روز آینده قدرت سیاسی را در اختیار دارد و در تلاش است تا نتیجه انتخابات را به سود خود تغییر دهد. ظاهرا دیروز جلسه ای در کاخ سفید برگزار شده و دستیاران و مشاوران ترامپ از او خواسته اند تا پیروزی بایدن را بپذیرد و در تریبون عمومی اعلام کند که نتایج را پذیرفته اما ترامپ این مسئله را قبول نکرده است.

رضوان پور با اشاره به دلایل نارضایتی مردم آمریکا از دولت ترامپ اظهار داشت: یکی از مهمترین دلایلی که بدنه اجتماعی آمریکا با نارضایتی مواجه شده سیاست های نژادپرستانه ای است که ترامپ در چهار سال ریاست جمهوری خود در آمریکا اجرا کرده است. شعارهای پوپولیستی و سیاست خارجی شکست خورده ترامپ هم باعث شده تا جامعه آمریکا از او روی گردان شوند، در حقیقت ترامپ میراث شومی برای بایدن به جا گذاشته است که به این راحتی نمی تواند شرایط آمریکا را بهبود ببخشد.

وی در پایان درباره شعارهای دروغین آمریکا در زمینه حقوق بشر گفت: در دوره ترامپ پوچ بودن شعارهای حقوق بشری کاملا مشخص شد، به عنوان مثال دولت او قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی را نادیده گرفت و علنا این پیام را داد که آمریکا در هر شرایطی حتی در هنگام جنایت حامی حکام عربستان سعودی است. او در یک اقدام ضد حقوق بشری دیگر نیز کشورهای عربی را وادار کرد که با رژیم کودک کش صهیونیستی به صورت علنی سازش کنند.

برد و باخت در انتخابات برای ترامپ حکم مرگ و زندگی دارد

احمد قدیری کارشناس حقوق بین الملل که مهمان دیگر برنامه بود در مورد وضعیت ملتهب امروز جامعه آمریکا گفت: در سال 2000 هم رقابت بین جرج بوش و الگور نزدیک بود اما نه در آن دوره و نه در هیچ دوره دیگری شرایط جامعه آمریکا مثل امسال عجیب و ملتهب نبوده است. امروز وضعیت در آمریکا شبیه انبار باروتی است که یک جرقه تا انفجار فاصله دارد. تاکنون این حد از اتهام افکنی، توهین، تحقیر و تمسخر در انتخابات آمریکا سابقه نداشته است. همچنین بحث ادعای تقلب هم که دو نامزد دموکرات و جمهوری خواه از پیش از آغاز رای گیری مطرح کردند بی سابقه بوده است.

وی افزود: در سال 2016 وقتی که هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورد باخت را پذیرفت و به ترامپ تبریک گفت با این وجود در 50 شهر آمریکا علیه ترامپ تظاهرات شد یعنی در آن سال که شرایط نسبت به امسال بسیار مساعدتر بود شاهد التهاب در جامعه آمریکا بودیم. حالا پس از 4 سال که ترامپ دشمنان افراطی تری دارد و هر دو نامزد یکدیگر را به تقلب متهم می کنند و همچنین بی عدالتی و تبعیض نژادی در آمریکا تشدید شده است طبیعی است اتفاقات به مراتب سهمگین تر و خطرناک تری در این کشور اتفاق خواهد افتاد.

قدیری در پایان با اشاره به علت اصرار ترامپ برای حضور در قدرت اظهار داشت: ترامپ چیزی برای از دست دادن ندارد، در حقیقت او قاتل شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش است و می داند که هر لحظه و در هر جا انتقام خون شهید سلیمانی از او گرفته شود، ترامپ هم ترس از ترور دارد و هم می ترسد که از این به بعد هم نتواند در عرصه های سیاسی و اقتصادی نقش آفرینی کند. او با وضعیتی که ایجاد کرده در کشورهای دیگر هم منفور است و نمی تواند فعالیت مهمی داشته باشد بنابراین برد و باخت در این انتخابات برای ترامپ حکم مرگ و زندگی دارد و تا جایی که بتواند سعی می کند در قدرت حضور داشته باشد.

تمام صاحبنظران در اعتقاد به افول آمریکا هم نظر هستند

محمدجواد بهمن آبادی کارشناس مسائل بین الملل درباره افول قدرت آمریکا گفت: شمار زیادی از صاحبنظران سیاسی و اقتصادی معتقدند که افول قدرت آمریکا آغاز شده و ادامه خواهد داشت، برخی دیگر مثل چامسکی نیز اعتقاد دارند که این زوال شروع شده اما آمریکا پس از مدتی قدرت خود را بازسازی می کند. وجه مشترک نظرات هر دو گروه آغاز افول آمریکا است که در این انتخابات نمونه واضح آن را همه دیدند.

بهمن آبادی در خصوص ناکامی ترامپ در زمینه تامین منافع آمریکا تصریح کرد: ترامپ در حوزه اقتصاد سیاسی در داخل آمریکا سیاست اقتصاد آزاد را پیگیری کرد و در نسبت با سایر کشورها سیاست اقتصاد دستوری را پیش گرفت اما سیاست های او در مجموع نتوانست منافع مردم آمریکا را تامین کند. در واقع منافع آمریکا در دوره ترامپ به خطر افتاد و رقبای این کشور همچون چین و روسیه صاحب قدرت بیشتری شدند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین