علائم تنگی نفس کرونایی چیست؟

گروه سلامت الف،   3990821038 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

چگونه تنگی نفس اضطرابی را از تنگی نفس مربوط به ویروس کرونا تشخیص دهیم؟

علائم تنگی نفس کرونایی چیست؟

امیر عباس واعظی فوق تخصص گوارش و کبد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در گفت‌و‌گو با فارس در مورد علائم تنفسی در بیماران کرونایی گفت: اگر تنفس  فرد مبتلا به کرونا در یک دقیقه بیشتر از ۲۴ بار باشد (بالا و پایین رفتن قفسه سینه) و همچنین میزان اکسیژن خون بیمار کاهش یافته و زیر ۹۰ باشد زنگ خطری جدی است و باید فوری به مراکز درمانی مراجعه شود.

وی ادامه داد: برای تشخیص علامت خطر در بیماران کرونایی باید بیمار در جایی آرام بنشیند و تعداد تنفس بیمار توسط فرد دیگری در یک دقیقه شمارش شود اگر تعداد تنفس بیشتر از 24 تنفس در یک دقیقه بود این یک علامت خطر است که بیمار وارد فاز شدید بیماری ریوی می شود.

واعظی تأکید کرد: در صورت  ضعف و بی حالی و مشکل در  تنفس حتما به یک مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده تا اکسیژن خون از طریق  سر انگشت بیمار مورد بررسی و چک شود.

وی توصیه کرد بررسی روزانه اکسیژن  خون در افراد بیمار با مشکلات زمینه ای و مسن  به صورت روزانه انجام گیرد.

واعظی در مورد بیماری‌های زمینه ای که بیماری کرونا آن‌ها را تشدید می‌کند و در معرض خطرند گفت: افرادی  با بیماری قلبی پیشرفته مانند نارسایی قلبی، بیماری کلیه پیشرفته بخصوص بیماران دیالیزی، بیماری زمینه ای کبدی پیشرفته مانند سیروز کبدی، افراد دیابتی نوع 2 و افراد چاق و پر فشاری خون ، افراد سیگاری و کسانی که مشکلات ریوی و تنفسی دارند و یا اسپری تنفسی استفاده می‌کنند از جمله بیماران زمینه ای در معرض خطرند.

وی خاطر نشان کرد : اگر فردی با بیماری زمینه ای در ابتدا دچار علائم خفیف بیماری کووید  می‌شود نباید فکر کند بیماری در حال خاموشی است و باید از انجام فعالیت های پر استرس جسمی و روحی که فشار زیادی به بیمار وارد میکند مانند ورزش های خیلی سنگین بپرهیزد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این افراد از مایعات به اندازه مناسب به صورت میانگین 2 لیتر در روز را استفاده کنند و تنوع در تغذیه و مصرف سبزیجات و میوه ها را افزایش دهند.

این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه در رابطه با مصرف داروهای کورتن گفت : تزریق کورتن در بیماران بستری که نیاز به کمک تنفسی دارند خیلی کمک کننده است اما در بیماران مبتلا به کرونا که در فاز اولیه و خفیف هستند استفاده از کورتن توصیه نمی شود بخاطر اینکه این دوره، دوره پراکندگی ویروس است و دیده شده در افرادی که کورتن مصرف می کنند احتمال پراکنده شدن ویروس در آن‌ها بیشتر از افراد عادی بوده است.