شیوا: نه مردم دل خوشی از شورای رقابت دارند، نه خودروساز

گروه اقتصادی الف،   3990821009 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس شورای رقابت گفت: در شرایط فعلی که قیمت ارز نزولی است ما نیز این موضوع را در سه ماهه اخر سال ملاک قرار می دهیم و حتی می توان گفت مردم در سه ماهه پایانی سال متناسب با کاهش نرخ ارز شاهد کاهش قیمت خودرو نیز خواهند بود.

شیوا: نه مردم دل خوشی از شورای رقابت دارند، نه خودروساز

به گزارش تسنیم، رضا شیوا امروز در نشست خبری با اعلام اینکه شرایط تحریم باعث شد تا تولید خودرو کاهش پیدا کند، اظهار کرد: در حال حاضر با افزایش نرخ تورم،  نقدینگی سرگردان مردم به سمت بازار خودرو رفته و همین امر شکاف قیمتی کارخانه تا بازار را افزایش داده است.

وی با اعلام اینکه افزایش تقاضا و کمبود عرضه عاملی شد تا شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار هر روز افزایش پیدا کند، گفت: در این شرایط خودروساز مدعی است که پیوسته در تولید زیان ده است و باید افزایش قیمت بیشتری را اعمال کند. اما به اعتقاد ما بازار خودرو همچنان انحصاری است و چون سهم قابل توجهی از بازار در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور قرار دارد، باید خودرو  در قالب دستورالعمل قیمت گذاری شورای رقابت فروخته شود.

* قیمت گذاری شورای رقابت آنهم در شرایط فعلی منصفانه است/ مانع زیاده خواهی تولیدکنندگان می شویم

رئیس شورای رقابت با تاکید براینکه ما در تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو هم به دنبال حفظ حقوق مصرف کننده و هم تولیدکننده هستیم، افزود: ما نمی توانیم در قیمت گذاری ها به گونه ای عمل کنیم که تولید کننده با زیان روبرو شود. اما مانع زیاده خواهی آنها نیز نخواهیم شد. به اعتقاد اعضای شورای رقابت قیمت گذاری خودرو در شرایط فعلی مطابق با دستورالعمل منصفانه است.

شیوا به پیشنهادات مختلف در مورد قیمت گذاری خودرو اشاره و تصریح کرد: برخی معتقدند خودرو باید در حاشیه بازار فروخته شود عده ای دیگر خواستار فروش خودرو در بورس هستند اما در شرایط فعلی با وجود بازار انحصاری قیمت گذاری خودرو باید مطابق با دستورالعمل شورای رقابت تعیین شود. البته باید با همکاری وزارت صنعت و واحدهای نظارتی شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار با افزایش حجم تولید از بین برود.

وی اضافه کرد: برای مدیریت تقاضا در بازار خودرو فعلا موضوع قرعه کشی مطرح است به نحوی که محصولات در قالب این طرح با شرایطی خاص به متقاضیان فروخته می شوند. از زمانی که فروش خودرو به صورت قرعه کشی انجام شده میزان شکایت مردم به شورای رقابت کاهش قابل توجهی پیدا کرده است اما برخی می گویند این قرعه کشی خودرو طرح مناسبی نیست و باید راهکار دیگری برای فروش خودرو به کار گرفته شود. من در پاسخ می گویم اگر راهکار دیگری دارید پیشنهاد کنید تا وزارت صنعت و دستگاه های مربوطه آن را بررسی و در نهایت به یک جمع بندی برسند.

* مردم نباید تاوان هزینه های سربار خودروسازان را بدهند

رئیس شورای رقابت در خصوص تغییر قیمت خودرو هر سه ماه یک بار متناسب با نرخ تورم بخشی گفت: وضعیت نهاده های تولید و تغییرات قیمتی آنها عاملی شد تا ما در دستورالعمل قیمت گذاری خودرو تغییرات قیمتی را هر سه ماه یک بار به تصویب برسانیم به نحوی که با اخذ نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی تغییر قیمتها هر سه ماه یک بار اعمال می شود.

شیوا همچنین ادامه داد: البته خودروسازان هنوز این موضوع را مورد قبول نداشته و میگویند باید افزایش بیشتری در قیمتها اعمال شود. این درحالیست که مردم نباید تاوان هزینه های سربار خودروسازان را بپردازند، هزینه های سربار به هیچ عنوان در دستورالعمل قیمت گذاری خودرو مورد توجه قرار نگرفته و در قیمت گذاری ها ملاک نیست.

وی با انتقاد از اینکه در شرایط فعلی با وجود اعلام قیمتهای جدید نه مصرف کننده دل خوشی از شورای رقابت دارد و نه تولیدکننده، تصریح کرد: مردمی در طرح های پیش فروشی شرکت می کنند هنوز نمی دانند کدام خودرو با کدام قیمت به آنها در اینده فروخته می شود. جالب اینجاست شایعات قیمتی نیز در فروش این خودروها مطرح می شود اما در زمان تحویل خودرو با قیمت هایی روبرو می شوند که به هیچ عنوان با شایعه های شنیده شده تناسبی ندارد.

شیوا با اشاره غیبت چند ماهه شورای رقابت در تعیین دستورالعمل خودرو آن هم در بهمن ماه 97 گفت: شواری رقابت در بهمن ماه 97 از حوزه قیمت گذاری خودرو خارج و در اردیبهشت ماه 99 مجددا به حوزه قیمت گذاری خودرو ورود پیدا کرد، به محض حضور ما نرخ تورم افزایش قابل توجهی پیدا کرده بود و متناسب با ان باید افزایش قیمتهایی در انواع محصولات اعمال می شد. ما در آن مقطع موقتا لحاظ کردن شاخص بهره وری و کیفیت را در دستور العمل نادیده گرفتیم تا بتوانیم به حالت عادی دست پیدا کنیم. در شرایط فعلی قرار است در سه ماهه اخر سال موضوع بهره وری و کیفیت نیز در تغییرات قیمتی ملاک قرار گیرد.

*با کاهش دلار خودرو هم ارزان خواهد شد

وی با بیان اینکه البته خودروسازان اصرار به تغییرات قیمتی خودرو آن هم هر ماه داشتند، افزود:  در شرایط فعلی که قیمت ارز نزولی است ما نیز این موضوع را در سه ماهه اخر سال ملاک قرار می دهیم و حتی می توان گفت مردم در سه ماهه پایانی سال متناسب با کاهش نرخ ارز شاهد کاهش قیمت خودرو نیز خواهند بود.

رئیس شورای رقابت با تاکید براینکه شورای رقابت 100 درصد با پیش فروش خودرو مخالف است، گفت: برای مدیریت شکاف قیمت کارخانه تا بازار باید بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در تولید فراهم و عرضه خودرو افزایش پیدا کند، در این شرایط می توان گفت که در اینده می توانیم شکاف قیمتی را برطرف کنیم.

شیوا در خصوص برنامه شورای رقابت برای قیمت گذاری محصولات مونتاژی چینی شرکت ها گفت: در محصولات چینی قرار بود ورود پیدا کرده و دستورالعملی را ویژه آنها تعیین کنیم اما چون سهم آنها از بازار اندک است می خواهیم در بخش خودروهای لوکس که قابل رقابت با محصولات سایر شرکتهای خودروسازی است قیمت گذاری ها را آزاد کنیم تا متناسب با بازار قیمت آنها تعیین شود.