۴ ایالت سرنوشت‌ساز در انتخابات آمریکا

گروه جهان الف،   3990817057

روند شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با تمرکز ویژه بر ۴ ایالت این کشور در جریان است.

۴ ایالت سرنوشت‌ساز در انتخابات آمریکا

به گزارش میزان، انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در سوم نوامبر (۱۳ آبان) برگزار شد، اما تا امروز شنبه ۱۷ آبان، روند شمارش آرا همچنان ادامه دارد.

به گزارش «فایننشال تایمز و سی ان ان»، با وجود تعطیل شدن مراکز اخذ رای در ۷۲ ساعت پیش، شمارش آرا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا همچنان ادامه دارد و براساس آخرین گزارش ها، شمارش آرای ایالت‌های «پنسیلوانیا»، «جورجیا»، «نوادا» و «آریزونا» به دلیل انتخابات پستی و زودهنگام با تاخیر مواجه شده است.

اگرچه شمارش طولانی مدت آرای انتخاباتی در آمریکا، موضوع جدیدی نیست، اهمیت ۴ ایالت مذکور برای تعیین برنده این رقابت، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بررسی وضعیت چهار میدان اصلی نبرد در ساعات گذشته، واقعیت‌های زیر را نشان می‌دهد:

- ایالت « پنسیلوانیا» با ۲۰ رای الکترال، بزرگ‌ترین ایالت در نوسان است که شمارش آرای پستی خود را براساس قوانین ایالتی در پایان رای گیری آغاز کرد.

ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ با اختلاف ناچیز ۴۴ هزار رای این ایالت را برده بود.

تا آخر وقت جمعه به وقت محلی، با وجود باقی ماندن صد هزار برگه رای به گفته مقام‌های این ایالت، بایدن با اختلاف ۲۰ هزار رای در این ایالت پیش است.

نکته مهم این که، در صورتی که تفاوت میان دو رقیب در این ایالت ۰.۵ درصد باشد، بازشماری مجدد به صورت خودکار در دستور کار قرار می‌گیرد.

- ایالت « جورجیا» با ۱۶ رای الکترال که در سه دهه گذشته ایالت در اختیار جمهوریخواهان بوده و ترامپ در سال ۲۰۱۶ با اختلاف ۵ درصدی پیروز آن بود، به دلیل افزایش جمعیت آفریقایی- آمریکایی و ورود کارگران از سایر مناطق آمریکا به این ایالت، روند معمول رای دهی خود را با تغییرات عمده مشاهده می‌کند.

در حالی که هزاران رای در این ایالت به ویژه رای ۸ هزار و ۴۱۰ نظامی مستقر در خارج از کشور، شمرده نشده، بایدن تا آخر وقت جمعه با اختلاف ۴ هزار رای در این ایالت از ترامپ جلوتر بود.

نکته مهم اینکه، فقط آرایی که تا پایان روز جمعه رسیده اند، قابل شمارش هستند.

- ایالت « نوادا»، تنها ایالت باقیمانده که «هیلاری کلینتون»، نامزد حزب دموکرات در سال ۲۰۱۶ در آن پیروز شده بود، در حال حاضر با اختلاف ۲۳ هزار رای در اختیار بایدن است.

۶۳ هزار رای برای شمارش در این ایالت باقی مانده که احتمالا به نفع بایدن خواهد بود.

به گفته مقام‌های نوادا، شمارش آرا در این ایالت تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت.

- ایالت « آریزونا» با ۱۱ رای الکترال، به گزارش «آسوشیتدپرس» و «فاکس نیوز» در همان ساعات پایان رای گیری در روز سه شنبه، به ترامپ رسید.

تا پایان روز جمعه بیش از ۱۰۰ هزار برگه رای در این ایالت شمرده نشده بود. پیش بینی می‌شود شمارش آرا در این ایالت تا یکشنبه ادامه داشته باشد.

«فایننشال تایمز» می‌گوید «رقابت ریاست جمهوری بین ترامپ و بایدن همچنان نامشخص است؛ زیرا شمارش آرا در سراسر کشور همچنان ادامه دارد.»